da się zregenerować pastę lutowniczą?

Po podgrzaniu jeszcze da się wycisnąć i całkiem nieźle się lutuje. O nakładaniu przez igłę nie ma mowy - trzeba by cały czas podgrzewać i bardzo mocno wyciskać - inaczej się zatyka. Można to czymś rozcieńczyć? Przchodzi mi do głowy dodać izopropanolu albo topnika w żelu. Wyrzucić szkoda, a z nową przy moim zapotrzebowaniu stanie się to samo.

Reply to
Mirek

W dniu 2022-07-19 o 21:22, Mirek pisze:

Myślę że woda wystarczy, te pasty które widziałem były 'wodne'.

Reply to
Janusz

Nie wiem czy zostałem dobrze zrozumiany - chodzi o pastę z lutem (z "cyną"). Nie, nie rozpuszcza się w wodzie (przynajmniej na zimno), w izopropanolu też nie specjalnie. Jedyny sposób na upłynnienie to podgrzanie tubki (strzykawki) w gorącej wodzie - wtedy robi się jak miód i można wycisnąć.

Reply to
Mirek

Jeśli masz na myśli pastę SMT w strzykawce, to ona tak samo jak pasta w normalnym pojemniku składa się zasadniczo ze spoiwa i topnika. I ten topnik z biegiem czasu odparowuje.

Więc wystarczy moim zdaniem dodać odpowiednią ilość topnika w żelu i porządnie wymieszać. Ale tak naprawdę porządnie. I to na jakiś czas powinno wystarczyć.

Ja tak czasem robię z pastą w pojemnikach 500g.

Reply to
sundayman

A podgrzewałeś? U mnie bez podgrzania będzie bardo ciężko - trzeba by rozgniatać w moździerzu chyba. Inna sprawa, że to raczej nie cały topnik paruje, tylko jakiś rozpuszczalnik, bo przecież ta stwardniała pasta lutuje się dobrze.

Reply to
Mirek

Nie podgrzewałem, bo dodaję topnika w momencie, kiedy pasta jeszcze nie jest jakoś specjalnie sztywna. Wtedy wystarczy normalne mieszanie.

A w twojej sytuacji może dodać też odrobinę rozpuszczalnika - np. acetonu ?

Reply to
sundayman

W dniu 21.07.2022 o 02:33, sundayman pisze:

Ja jak miałem pudełko 0.5kg to podgrzałem w kąpieli wodnej i wtedy dało się dużo łatwiej rozmieszać z topnikiem w żelu. Pewnie rozpuszczalnik odpowiedni byłby też dobry, ale na raczej nie aceton. Za szybko odparowuje i jest dosyć agresywny. Profesjonalnie to się używa wirówek, aby wyrównać konsystencję oraz podgrzać pastę z lodówki.

Pozdrawiam EdiM

Reply to
EM

W dniu 19.07.2022 o 21:22, Mirek pisze:

Możesz to sonifikować, czasem pomaga. Ale jeśli rozpuszczalnik wyparował, to trzeba będzie dodać. Dodawaj bardzo małymi porcjami, nawet niewielki dodatek bardzo zmienia lepkość pasty. Ja używałem N-metylopirolidon.

Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz