Czy tantale się degradują?

Te żółte smd takie 226J albo 476? Tak z praktyki - trafił ktoś na uszkodzone?

Reply to
Mirek

Nie wiem czy takie oznaczenia, ale wymieniałem tantale. Prawdopodobnie był brak pojemnośći. Wojtek

Reply to
wowa

W dniu 31.05.2021 o 21:07, Mirek pisze:

No, upływność miewały :)

Reply to
LordBluzg®

Mirek wrote on 31.05.2021 21:07:

Tak, łącznie z efektami typu świtało i dźwięk.

Reply to
Zbych

W dniu 2021-05-31 o 21:07, Mirek pisze:

To chodzi Ci o degradację czy uszkodzenia. Tantale się nie degradują bo mają stały elektrolit więc tam nie ma co wysychać ale za to są bardzo wrażliwe na napięcia i te je uszkadzają.

Reply to
Janusz

Te starsze potrafią zapłonąć niczym konar. Z polimerowymi jest lepiej, ale bo to wiadomo, jak długo polimer pozostanie polimerem? 22/47uF to dziś zakres dostępy w ceramicznych. Ja przeszedłem całkowicie na ceramikę, w jednym urządzeniu nawet kilka mF z nich uskładałem. Tylko uważaj na C(V), tj. weź na znacznie wyższe napięcie.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Witam,

W dniu 31.05.2021 o 23:56, Piotr Wyderski pisze:

Ceramiczne też się starzeją. Kiedyś oglądałem wykresy dla X5R/X7R z których wynikało, że w ciągu kilku lat wychodziły całkiem istotne wartości (10..20%?). Zdaje się podgrzanie do wysokiej temperatury przywracało pojemność... Ale oczywiście wpływ C(V) większy...

Reply to
Dykus

Jest dokładnie, jak piszesz, ale nie wiem, czy te zmiany w dielektryku można nazwać starzeniem, skoro są w pełni odwracalne. Po prostu trzeba uwzględnić ten efekt w obliczeniach -- on hamuje wykładniczo i szybko staje się nieistotny.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski