Czy tak się to robi ?

Witajcie.

Chcę pod Atmela podpiąć głosniczek, aby generować proste, programowe dźwięki typu: BEEP, BEP BEP itp ;-)

Chciałem z pinu portu dać 100 Ohm opornik na bazę tranzystora NPN, zaś ten głosnik puścić jego plusem do +5V a minus na kolektor tranzystora.

Czy tak mogę to podłączyć ?

Oczywiście muszę w programie uważać, aby nie pozostawić tranzystora w przewopdzeniu bo wówczas przez cewkę pójdze cały czas napięcie.

Pozdro.

Reply to
DEXTER

moze wystarczy baze polaczyc z portem przez kondensator i szergowy rezystor. Miedzy baze a emiter wkladasz zaporowo diode, i problem pozostawnienia stanu wysokiego na porcie masz rozwiazany :)

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

lepiej: kolektor do + przez cos rzedu 100Ohm, kolektor przez kondensator 1uF na glosnik, drugi koniec glosnika do masy. powinno wystarczyc do popiskania, a jedyny skutek zapomnienia sobie jedynki na porcie to szybsze zarcie baterii...

Reply to
Marek Lewandowski

Ja zawsze używam buzzera piezo z jakąś komorą rezonansową. Ostatnio tego:

mam dużo miejsca w obudowie).

Buzzer wprost do portu, drugi koniec do masy. Jeśli jest to procesor bez push/pull, to jeszcze 10k z portu do zasilania. Pipczy aż miło.

Pozdrowienia, MKi

Reply to
MKi

Raczej daj 1-10k do bazy, emiter do plusa, a do kolektora + buzzera i - buzzera do masy. pod warunkiem,że buzzer ma wbudowany generator oczywiście. U mnie tak hula :)

Reply to
wojio

wojio pisze:

Ło boże napisałem dla PNP.

Dla NPN + buzzera do plusa, - buzzera do kolektora, emiter do masy.

pozdr

Reply to
wojio