Czy regulowa? pr?d dla ogniwa Peltier

W dniu 2014-04-27 20:36, Zachariasz Dorożyński pisze:

Tak to się dzieje do tej pory ale chciałbym poprawić moc chłodzenia i zrezygnować z wkładów chłodzących. Obecnie po włożeniu wkładów zmrożonych do -18st.C jest czasami aż za zimno. A ja mając jakieś tam możliwości zabawy elektroniką chciałem coś poprawić samemu. Obecnie już wiem że o.Peltiera uzyska max. sprawności jeśli natężenie prądu osiąga pewną optymalną wartość. I warto je ograniczyć.

Ale rejestrator temp. który muszę w niej umieścić upewnia zlecającego przewóz że towar był właściwie przechowywany.

Pozdr. PK.

:) Jak bym chciał zrobić produkcję to pytał bym raczej po mandaryńsku i w kraju środka.

Pozdr.PK.

Am 27.04.2014 22:54, schrieb Zachariasz Dorożyński:

A to wcale tak nie całkiem jest. Zapytać to i fachowiec zapyta i wcale nie jest to ujma na honorze.

Co do meritum, to robiłem na ogniwach Peltiera chłodnicę do powietrza właśnie do celów medycznych. Najważniejsze jest dobre chłodzenie strony gorącej. Im więcej, tym lepiej. Osobiście osiągnąłem delta-T 40K, ale przy małym wysileniu ogniw. Urządzenie miało chłodzić strumień powietrza (max. 10l/min) do 0C, przy temperaturze wlotowej max. 40C. Zastosowałem dwa moduły po 40W każdy. Druga sprawa to regulacja. Nie można stosować stabilizatorów impulsowych, bo wtedy sprawność idzie się kochać. Zresztą sensu to specjalnie nie ma, bo bezwładność komory chłodzonej jest tak duża, że wystarczy załączanie i wyłączanie peltierów z taktem kilkunastosekundowym (max. 1s). Co do regulacji prądu, to jest ona w zupełności zbędna. Moje peltiery miały Umax 18V, ja je załączałem tranzystorami MOS na 12V, regulator z histerezą 1K i czujnikiem na wylocie powietrza. Można by było się pokusić o lepsze osiągi, ale nie było takiej potrzeby, a regulator się wtedy komplikuje (trzeba stosować algorytmy prognozujące, choć z małym kontrolerkiem da się to zrobić dość prosto, znając charakterystykę komory).

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik Paweł Kasztelan napisał:

Pamiętaj tylko żeby nigdy nie przerywać całkowicie prądu (czysty PWM), jakaś wartość minimalna ustalona np przez rezystor musi płynąć albo peltier będzie w tych krótkich momentach działać w drugą stronę.

[..]
Reply to
AlexY

Jak (tylko) czasami, to raczej nie masz szans na cokolwiek z przeciętną lodówką peltierowską.

To nadal mało wiesz. Sprawność to mają maksymalną przy niemal zerowym prądzie, a w dodatku przy delta T=0 - czyli nic z tego praktycznie nie wynika.

Ciebie interesuje moc chłodząca. Moduły, do których podałeś linka w pierwszym poście, osiągają wg danych katalogowych maksimum mocy chłodzenia przy prądzie maksymalnym :)

I tego się trzymaj.

Pozdrawiam.

Reply to
Mirosław Kwaśniak

W dniu 2014-04-28 17:34, Mirosław Kwaśniak pisze:

I właśnie takiej odpowiedzi oczekiwałem. Dziękuję. Poczytałem to :

dlatego pytałem o natężenie prądu. Ale w tym projekcie były użyte ogniwa rosyjskiej produkcji więc może lepsze ale nie tak proste w zastosowaniach.

Pozdrawiam. PK.

To wszystko prawda, ale w realu istnieją inne fizyczne ograniczenia i moduły TEC1 albo zostały zaprojektowane tak "nowocześnie", że więcej prądu nie wytrzymają albo prodecent zdefiniował Imax na szczycie mocy chłodzącej.

Reply to
Mirosław Kwaśniak

Jakos tak to zapewne dziala - sam Peltier wystarczajaco dobrze ogranicza prad i pracuje na maksa, bo i tak nie wydala.

Gdyby jednak byla regulacja chocby dwustanowa ... na czesci omowej straty sa I^2*R, lepiej puscic 1A, niz 2A z wypelnieniem 50%.

J.F

Użytkownik "Paweł Kasztelan" napisał w wiadomości

Jesli "poprawic" rozumiec jak "zwiekszyc", to tylko przetwornica podnoszaca napiecie i prad do maksymalnej cie uratuje.

I tu jest miejsce na regulacje pradu.

A i tak chyba swietne osiagniecie - te -18 to gdzies blisko ich maksymalnej wydajnosci. Dalsza poprawa juz wiatrakami po goracej stronie.

Ale na sprawnosci to raczej malo ci zalezy. Najpierw musi miec odpowiednia moc chlodzaca, temperature, a sprawnosc to tylko w urzadzeniach przenosnych istotna :-)

Tym niemniej zamiast dwustanowego regulatora lepszy regulowany prad.

J.F

Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości Użytkownik Paweł Kasztelan napisał:

Grzal bedzie bez zasilania ? Tak dobrze to nie ma.

A przepuszczal cieplo z otoczenia ... caly czas to robi, tylko pod pradem to zjawisko jest schowane pod efektem chlodzacym.

J.F

Użycie słowa "straty" wprowadza w błąd, przecież ten prąd przekształca się w użyteczną pracę, z określoną sprawnością.

W każdym układzie wykonawczym toru regulacji, jest jakaś część strat. K.

Reply to
John Smith

Jest lepiej - ogniwo wytworzy napięcie na zaciskach z funkcji różnicy temperatur okładzin ciepłej i zimnej. K.

Reply to
John Smith

W tym przypadku w bezuzyteczna, a wiec to straty :-)

Oczywiscie, ale to ma sluzyc do chlodzenia, wiec minimalizowanie grzania na elemencie chlodzacym jest zasadne :-)

J.F