częstotliwość sieci a wykrywanie przest

Taka ciekawostka,

Z nagrań video z YT, można wyciągnąć przydzwięk sieci 50Hz (lub jej harmoniczne) i jak się to skoreluje częstotliwością sieci to można określić dokładną godzinę / datę wykonania nagrania:

c.

Reply to
Cezar

W dniu 20.12.2021 o 23:05, Cezar pisze:

Raczej można zweryfikować czy podana godzina jest prawdziwa.

Jeśli z grubsza nie znasz terminu nagrania to ciężko jest zweryfikować np. ostatnie 10 lat fluktuacji sieci...

Reply to
Rutkowski, Jacek

Pan Rutkowski, Jacek napisał:

Ogólnie ciężka sprawa. Natomiast po zarejestrowanym przydźwięku rutynowo robi się szybką weryfikację, czy nagranie nie było cięte i montowane.

Zwykle liniowe dopasowanie.

J.F

Zwykle liniowe przeszukiwanie. O ile oczywiscie mamy dokladna baze, i w miare dobrze namierzamy ten "hum" w dzwieku.

J.F

W dniu 20.12.2021 o 23:14, Rutkowski, Jacek pisze:

przy 10 latach wychodzi mi pół TB dla 500 32 bitowych wartości na sekundę, te pół TB to można w ramie zmieścić, więc nie widzę problemu - jeżeli masz dane o sieci i ci zależy to w domu dałoby się to ogarnąć w jeden dzień, a na dedykowanym komputerze w parę minut

poza tym - nawet bez metadanych, przy materiale wideo w 9 przypadkach na 10 jesteś w stanie ocenić czy powstał 'niedawno' czy dekadę temu - przykładowo - dekadę temu niemal nikt nie nagrywał 4k (czy nawet 1080@60) 'z ręki' za pomocą lekkiego sprzętu, obecnych kodeków etc.

Reply to
m4rkiz

Ale dlaczego 500 na sekunde - chcesz oscylogram napiecia w sieci robic? Moze wystarczy czestotliwosc czy odchylke fazy od idealnego

50Hz co sekunde zapisac.

Tylko ... widze kolejna sprawe - a jak stabilne musi byc urzadzenie nagrywajace? Cyfrowy dyktafon kwarcem napedzany moze i jest wystarczajaco stabilny, ale mechaniczny magnetofon na tasme to raczej nie :-)

J.F

Tak przy okazji to strasznie dużo mądrali jest na YouTubie: Tom Scott, Veritasium, Steve Mould I jego Mould efekt z łańcuchem, Joe Scott...

Reply to
Marek

Kiedy ostatnio używałeś magnetofon? :-)

Reply to
Cezar

Jakbym chcial cos nagrac ... magnetofon gdzies tam mam, ciekawe czy sprawny, dyktafony cyfrowego nie mam, mam za to telefon komorkowy.

Ale jak cyfrowy z kompresja ... to moze przydzwiek wyciac ...

J.F

Pan Dawid Rutkowski napisał:

No nie, miałem jeszcze w samochodzie, ale kaset nie słuchałem.

Dyktafon na małe kasetki. Gdzieś leży.

Ciekawe

po zamknieciu klucza:

-prad w drugim biegunie baterii zaczyna narastac ... czyzby jakas kombinacja dlugosci/indukcyjnosci i pojemnosci przewodow? skad ten narost?

-prad w "zdalnym" rezystorze od razu sie ustala na ~0.2mA. czyzby pojemnosc miedzy drutami? A moze sprzezenie indukcyjne?

A moze to nie sa rzeczywiste napiecia, tylko wzbogacone o indukcje w kablach oscyloskopu ?

J.F

50Hz Raczej nie wytnie. 2/3/5 Harmoniczną tez nie. Byc moze post-produkcja potrafi to wyfiltrować
Reply to
Cezar

W dniu 2021-12-20 o 23:05, Cezar pisze:

Nie wiem skąd to wiem, ale taśmy smoleńskie (kopie) były porównywane z siecią moskiewską. Może to standard

Reply to
A S

W dniu 2021-12-21 o 12:06, m4rkiz pisze:

Trochę mi trudno uwierzyc, że dana częstotliwość nie powtórzyła się przez 10 lat. Przypuszczam, że w ciągu dnia się wielokrotnie powtarza z dokładnością osiągalną na przecientnym nagraniu.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

W dniu 21.12.2021 o 13:06, Marek pisze:

A i gwiazd na niebie też dużo jest.

Reply to
robot

Pan Pawel "O'Pajak" napisał:

Cały czas lekko się waha i wciąż przechodzi przez te same wartości:

Ale tu nie chodzi o samą wartość częstotliwości nośnej (50/60Hz), tylko o przebieg sygnału modulującego (FM) -- ten może mieć niepowtarzalny kształt.

W dniu 2021-12-21 o 18:12, Pawel "O'Pajak" pisze:

Grubość pojedynczego słoja drzew też jest powtarzalna, a daje się dokładnie ustalić kiedy rosło drzewo z którego pochodzi dana deska. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Tu

wyjaśnienie i symulację, dla nieklikających zacytuję kolegę "Widać, że od razu prąd płynie przez żarówkę, ale jest on za mały żeby zaczęła się świecić. Jak fala elektromagnetyczna dojdzie do końca linii długiej to zaczyna wracać i dalej zwiększa się prąd płynący przez żarówkę."

Reply to
Janusz

W dniu 21.12.2021 o 12:06, m4rkiz pisze:

Czy te dane są gdzieś dostępne? Jeśli faktycznie służy rejestrują fluktuacje sieci to rzeczywiście można to wykorzystać do weryfikacji. Nawet jeśli częstotliwość z nagrań się nie zgadza to fluktuacje zmian częstotliwości już jak najbardziej.

Reply to
Rutkowski, Jacek