Crosspost: Dzielę się: Akumulatory i ich

dostałem odpowiedź od producenta Jenox (mam ich akumulator w przyczepie i chciałem zrobić baterię akumulatorów do pv). Crosspost bo to w sumie obie grupy mogą być zainteresowane.

"Dla serii akumulatorów Hobby deklarujemy minimum 150 cykli do 50% (DoD) pojemności rozładowania, natomiast dla serii AGM minimalna ilość cykli wynosi 300. Napięcie akumulatora końca rozładowania dla cykli 50 % (DoD) wynosi w granych 11,8 -12,0 V. Natomiast napięcia końca rozładowania na poziomie 10-11 V jest rozładowaniem akumulatora w 100 % (DoD) co przełoży się na szybą degradację akumulatora. W takim przypadku akumulatory wytrzymają około 40 % odporności deklarowanej dla rozładowaniu do 50 % (DoD) czyli 60 cykli dla serii Hobby i 120 cykli dla serii AGM. Dla fotowoltaiki bardziej preferowana jest seria akumulatorów AGM. Radzę jednak rozważyć głębokość rozładowania akumulatorów ponieważ im głębiej rozładowywane są akumulatory tym mniej cykli będą wstanie wytrzymać."

Generalnie myślałem, że liczba cykli będzie znacznie wyższa.

sirapacz

Reply to
sirapacz

Taaa ... a sam producent

"Jenox Hobby to akumulator wykonany w najnowszej technologii, stworzony z myślą o pojazdach i sprzęcie rekreacyjnym. Dzięki odporności na głębokie wyładowania, sprawdza się doskonale w jachtach, motorówkach, łodziach z napędem elektrycznym czy samochodach campingowych. Jenox Hobby to optymalne rozwiązanie stworzone dla tych, którzy cenią sobie wysoką jakość oraz komfort eksploatacji na lądzie i wodzie."

No coz, hobby, raz na tydzien wyladowac, to na 3 lata starczy :-) Szczegolnie, jak hobby nie jest caloroczne :-)

Taa ... to kto robi akumulatory "trakcyjne", i ile one wytrzymuja?

J.F

W dniu 11.10.2021 o 13:02, sirapacz pisze:

Właśnie omijam ten problem...ale cena AGM nie jest zadowalająca.

Wymyśliłem inaczej. Dotąd miałem panel 100W i akumulator 60Ah, właśnie akumulator mi zdycha po 2 latach. Mam drenaż akumulatora/obwodu na poziomie 15-20W (alarm, router GSM i kamery na działce). Latem jest OK ale zimą, pomimo odcięcia zasilania na poziomie 11V już mi nie wyrabia i zdycha szybciej niż rok temu bo słoneczko operuje krócej. Dorobiłem sobie wiatrak 0,5 kW ale wiatru też mało.

Wymyśliłem jak to obejść i właśnie zakupowuję panel 280W i podłączam akumulator 220Ah. Dane będę miał za rok. Mając ten sam drenaż, przy tej pojemności akumulatora oraz panelu 280W, znacznie zmniejszę drenaż tego aku do konkretnego spadku napięcia a moc panela wyrówna mi ładowanie nawet w dni pochmurne. Z obecnego 100W mam 0,5A w takie dni i liczę że dostanę co najmniej 1A z panelu 280W a dni słoneczne spokojnie popłynie

10A (obecnie 5A) co pozwoli uzupełnić zapasy energii. Mając "bardziej" naładowany akumulator, powinno to znacznie wydłużyć jego "życie" przy w miarę rozsądnej cenie akumulatora.

Inna sprawa, że mam darmowy dostęp do lekko zużytych akumulatorów z TIRów, więc na początek takiego aku użyję :) Panele FV o mocy 280V ostatnio są dość tanie i oczywiście można stosować wincyj. Wymyśliłem jak dotąd, że to powinno mi wystarczyć.

Dołączyłem sobie do zestawu woltomierz WiFi (supla) i mam zajebiste wykresy z których idzie wyciągnąć fajne informacje :)

Reply to
LordBluzg®

ale to nie obejście bo dalej masz problem z magazynowaniem - jak ja (i fura innych osób). O przewymiarowaniu paneli myslę intensywnie - kombinuję by zrobić po taniości na używanych panelach...ale te wymiotło i jakieś ścierwa są. W maju mogłem przebierać jak w ulęgałkach i kupiłem jeden 250W - teraz chciałem dokupić...ni ma.

Reply to
sirapacz

W dniu 11.10.2021 o 22:07, LordBluzg® pisze:

Nodobra, ze Słomczyna to trochę jest jazdy :D

Reply to
LordBluzg®

to nie jest dla mnie problem nie do przeskoczenia - zwlaszcza jakbym bral wszystkie ale....

...ten 290pln NETTO za 270W A ja kupowałem za 220pln + 60 wysyłka (i miałem dość blisko więc mogłem se odebrać...) za 255W

Jak ten hype się skończy za pół roku (a myślę, że tyle będzie potrzeba do wyklarowania) to mam nadzieję, że ceny nieco spadną - szczególnie nowych. Wtedy się nie będę musiał głowić tym bardziej, że wydajność z metra będą miały lepszą. Mniej babrania się w montaże.

A może se wydumam jakiego trackera z kątownika? :D

Ale każdy pretekst by jechać na Pomorze jest dla mnie dobry ;)

Reply to
sirapacz

W dniu 11.10.2021 o 22:42, sirapacz pisze:

No są też tańsze, czeba szukać. Mam w ulubionych kilka sztuk ale za daleko czasem. Jutro odbieram 280W za 250zł. Wincyj nie potrzebuję bo potem inny sterownik trzeba a to znów drożej... problem z nadmiarem (prąd ładowania) itd.

No troszku spadną. Najwięcej spadną za 10 lat w sumie :D...ale nie wiem jak będzie wyglądać inflacja wtedy. Najzabawniejsze jest właśnie to, że wielu robi sobie FV bez zapewnienia części (panele) na wymianę. Potem będą wymieniać całość albo sprzedawać za grosze, co nas "mikropanelarzy" ucieszy bardzo :)

Ja zrobiłem ale w poziomie/kąt nachylenia. No działa jakieś 20% lepij.

Wolałbym jednak kontrolę trackera na automechanice, bo jeśli pochylę/kąt to tracę na wschodzie. Jak zamontuję w/w nowy panel to obczaję sobie co mi daje wincyj, czy czas mikroładowania od wschodu słońca czy pełna moc na kącie nachylenia w szczycie. Licznik watogodzin zanabyty/zamontowany więc problemów z pomiarem nie mam. Panel mam ustawiony lekko na zachód ale jak się wkurwię to mogę zrobić full solartracker. Narazie przewymiarowałem 3x więc mam nadzieję że styknie bez udziwnień.

Ostatnio moja kobita chciała nad morze bo totaka wycieczka miałabybyć...więc zaproponowałem piątek-niedziela, żeby zdążyć przed zamknięciem :D...Chciała w sobotę a w sobotę zamknięte więc odpada :D

...wracając z wakacji "po drodze" kupiłem oczko wodne...w sensie, że obejrzałem, wpłaciłem kasę i odebrałem w dowolnej chwili po miesiącu przejazdem bo okazja była :)Zaklepane i czekało.

Reply to
LordBluzg®

grunt to optymalizacja wyjazdów:D oszczędność na paliwie, czasie a i nanourlop można zrobić

co do paneli - wlasnie oblecialem:) 67 netto za 120W :) malej mocy ale cena za kW nie do pobicia:)))) Można z tego elewacje budynku zrobić co w sumie mogłoby nie być takim głupim pomysłem:) ciekawe jakby się sprawdził panel w pionie - w lecie ograniczona produkcja a w zimie lepszy kąt... hmmm... mam akurat ścianę z garażami na południe...

Reply to
sirapacz

W dniu 11.10.2021 o 23:48, sirapacz pisze:

U mnie nie problem z urlopem. Kobita ma gorzyj...ale jak strzelę sobie okazję czasem to potrafię być "poza zasięgiem" na te kilka godzin :D

Wszystko w zależności na ile mam "odbicie" ale im człowiek starszy, to mniej ograniczeń, bo po jaki chuj się ograniczać? Dlaczego tak? BO MOGĘ :D i kto mi zabroni?

WYMIARY! Te stare panele są za wielgachne i często za ciężkie. Powoli należy przeliczać metry na kilowaty, co prawda wszystko wynikające z potrzeby.

Osobiście jestem wrogiem ograniczeń w realiach-możliwościach. Albo idę na maxa albo wcale. Minimalizm mnie nie bawi, to jest dobre dla wschodniej Polski :)

Musiałbyś jednak zrobić regulację kąta automatycznie, za duże straty są w pionie.

Ja tam sobie na działce ROD skubię w sumie więc potentatem energetycznym nie będę. Jak sobie policzę, że energetyka z domu wypluwa mi 150zł/mies, to w skali roku nie jest źle i nie muszę się martwić nawet podwyżkami.

Ważne, że mam poligon doświadczalny i mogę sobie kombinować do woli i nie jest to punkt strategiczny. Bardziej pomiarowy w sensie realnych obliczeń i doświadczeń. Przynajmniej mam ugruntowaną wiedzę w przypadku rozbudowanych instalacji, bo to w sumie powielanie z małego :)

Ostatnio się zastanawiam jednak nad 3-4 panelami 530W na dachu domu, do podgrzewania wody. Instalacja megaprosta a moc 1,5kW czy nawet mniejsza zimą zaczyna być realna. Cena też jakoś przystępna w rozłożeniu na 10 lat w porównaniu do klasyki pieca. Montaż prozaiczny.

Reply to
LordBluzg®

wymiary są do bani w stosunku do mocy ALE jeśli miałbym tym tapetować ściany albo zrobić im gustowne pionowe stojaczki (cena stali:/) to ich mała moc bardzo mnie nie rusza (choć oczywiście fajnie by było mieć zamiast 120W 360W na panel).

ja staram się być oszczędnym przez minimalizm (o ile dobrze cie zrozumialem). Czekam na montaz normalnej instalacji 10kwp ale już myślę o zrobieniu wyspy na niektórych obwodach i dalszym zredukowaniu pobieranej z sieci mocy (pod kątem zwiększonego poboru zimą tytułem dogrzewania). Będę próbował w zimie zdejmować charakterystykę panela w pochmurne dni (czyli doktoryzować się z już odkrytego) czy zimowe jak nisko slonce jest.

Raczej ręcznie - pionowo w zimie, odchylone nieznacznie w lecie Na porze dnia raczej nie stracę aż tak dużo aczkolwiek jak musialem się zasilać jednym panelem w terenie przez kilka dni to robiłem za ręczny tracker przestawiając go 3 razy dziennie - ranek poludnie i wieczór:) Inaczej się nie bilansowałem z zasilaniem

chciałbym mieć takie rachunki...

Tak też i ja eksperymentuje

Większą sprawność uzyskasz z solara, ale z drugiej strony łatwiej dociągnąć drut niż rury. Natomiast by to miało sens musiałbyś mieć zasobnik który byś grzał za dnia i który by szedł przez piec/podgrzewacz przepływowy by w razie czego już zasilaniem sieciowym dogrzać wodę w razie potrzeby. Generalnie też o tym myślałem ale w dalszej perspektywie.

Reply to
sirapacz

[...]

Przy czym to AGM w/g Jenoxa ... niewiele lepsze.

Swoja droga ciekawe - samochody z systemem start-stop ponoc szybko zajezdziaja akumulatory, i sa wymagane lepsze, np AGM.

A to przeciez czesty, ale latwy rozruch jest. Rozruch tez szkodzi, czy przy okazji czesto bilans ujemny i rozladowane dlugo sa?

Wiekszy panel stanowi rozwiazanie, ale wiekszy aku bilansu nie uratuje. Tyle tylko, ze moze sie w mniejszym % wyladuje ... ale czy to pomoze.

A to zwykle rozruchowe, i cykli glebokich wytrzymuja mniej. A w dodatku zuzyte.

No ale moze nowy panel zapewni tylko plytkie wyladowania.

J.F

W dniu 12.10.2021 o 12:03, J.F pisze:

Może urban legend? Nie spotkałem się z tym problemem.

Powinno. Skoro drenuję na poziomie 15W/h to licząc nawet 20h drenażu osiągam 300Wh. Jeśli panel potrafi 280W/h to po ~1,5 godzinie mam naładowany aku do stanu full. Przy "ledwosłońcu" dłużej ale w miarę skutecznie (jeszcze nie wiem ile to będzie, jutro wieszam panel i będą pomiary w "ledwosłońcu". Zakładam 10% czyli ok 30W, co powinno mi wystarczyć. Aku 220Ah to inaczej 2640Wh, przy czym rozładowanie (drenaż)

300Wh wynikowo daje ubytek niewielkiego procentu z jego pojemności, którego raczej nie można zaliczyć jako cykl :] Może po tygodniu "gównosłońca" będzie gorzej ale mam jeszcze wiatrak :D

Niewiele, właśnie ładuję taki. Miał rano 11.9V przez 12h ładowania prądem od 4,5A do teraz, osiągnął 13.3V i pobiera nadal ok 2,5A. Liczę że do rana dojdzie do 14V. Potem zrobię mu test pojemności i obciążę przez 10h żarówką 25W, żeby zmierzyć jego napięcie po 10h. Chyba trafiłem dobrą sztukę (Mercedes) Nawet nie wiem jaki jest stary ale darowanemu koniowi...:D

Prędzej szybki przybytek. Panel pracuje raczej w dzień :D

Reply to
LordBluzg®

wtorek, 12 października 2021 o 20:49:13 UTC+2 LordBluzg® napisał(a):

Popełniasz pewien błąd. Jakoś to co zrobiłeś będzie działało ale nigdy dobrze.

Reply to
Zenek Kapelinder

Zawsze jest jakiś błąd ale nie wiesz wszystkiego :) lub obejście błędu staje się kłopotliwe.

Gdzieś wspomniałem, ze mam podmontowany woltomierz z Supla i już mam (zrobiłem to wcześniej) zdefiniowane "sceny" gdzie przy niskim napięciu automatycznie są odłączane np. kamery, pozostawiając tylko router i alarm. Wtedy drenaż spada mi do ~8W (prawie 50%) co jeszcze bardziej wydłuża mi czas pracy aku w oczekiwaniu na słońce nawet z obecnie wyeksploatowanym akumulatorem. W momencie wystąpienia alarmu, kamery są odpalane tak czy siak.

Reply to
LordBluzg®

środa, 13 października 2021 o 08:53:13 UTC+2 LordBluzg® napisał(a):

Od ilości podłączonych woltomierzy sie nie poprawi.

Reply to
Zenek Kapelinder

W dniu 13.10.2021 o 11:57, Zenek Kapelinder pisze: [...]

Jak zwykle nie doczytałeś, co ten woltomierz realizuje :]

Reply to
LordBluzg®

środa, 13 października 2021 o 16:06:22 UTC+2 LordBluzg® napisał(a):

Co by nie realizował to błąd jest w innym miejscu. Działało będzie ale nigdy dobrze.

Reply to
Zenek Kapelinder

W dniu 11.10.2021 o 22:07, LordBluzg® pisze:

I chuj z tego wyszło :/ Panel 280W w "gównosłońce" napierdala 0,6A, jeszcze na starym akumulatorze, czyli niewiele więcej.

Wamać, mogłem to przemyśleć/doczytać/sprawdzić i dokupić do obecnego

100W panelu jeszcze 2 takie i połączyć to równolegle. Człowiek uczy się na błędach. Obecnie nie uśmiecha mi się łączyć równolegle dwóch różnych paneli bo 100W panel ma 20V Max a 280W panel ma 40V co lekko komplikuje sprawę. Generalnie nie powinno to aż bardzo przeszkadzać ale zabrakło mi teraz trochę miejsca na stelażu bo ten 280W ma 195x100cm a 100W miał 120x60cm, czyli 3szt 100W bym jeszcze zmieścił razem.

Akumulator z TIRa, jeszcze się ładuje ale już osiągnął (po wszelakich zaklęciach/kombinacjach) i 3 dniach ładowania małym prądem 14,2V. Jedna cela jest/była zasiarczona. Wykazuje całkiem ładne parametry więc coś z tego będzie. Jutro go wepnę i będą pomiary całości po czasie...

Generalnie, jak spojrzeć na pojemność i cenę 220Ah akumulatora to 600zł nie jest tragedią (za nowy). Zobaczymy ile to wytrzyma.

Reply to
LordBluzg®

spokojnie wodzu. Jaki masz kontroler do którego podpinasz panel (zdjęcie mi daj albo znajdź na 'allegrze'

te 0,6 to było dla 12V czy dla 40V (minus punkt pracy)?

i wcale nie większą wydajność

jest tragedią jak będziesz miał go na 2 miechy. ale spokojnie - 280W to kawał panela. Nie zdejmowałem teraz pomiarów u siebie ale jak polutuję drugi kontroler to zobaczę ile wyciągnę mocy w szarówkę lub w gównosłońce.

Reply to
sirapacz

W dniu 15.10.2021 o 09:08, sirapacz pisze:

Zwykły PWM chińczyk za 30zł.

poprzedniego panelu 100W 20V wystarczał. Skoro poprzedni dawał i 0,5A na PWM w gównosłońce, liczyłem że ten 280W da mi 1A no i się przeliczyłem. Rozważałem zakup MPPT ale cena jak za następny panel więc liczyłem, że sobie przycebulę i pójdzie mi na PWM w gównosłońce :/

Najtańszy 20A MPPT jaki znalazłem to ten:

ale nie wiem jak wypada to w praktyce z tym modelem.

Inne są droższe i chui wi co tu wybrać.

Nonie, dla 12V, bo PWM tak sobie robi przecież.

Liczyłem, że skoro w szczycie ten 100W/20V miał prawie 6A to osiągnę 18A przy 3 sztukach 100W równolegle na PWM. Ale trafił się akurat 280W/40V to wziąłem i chciałem chociaż połowę więcej niż z tego 100W, czyli 200W na PWM.

Aku dzisiaj zamontowałem i panel jest na PWM ale nie wiem jak się zachowa w max słońcu. Jeśli się okaże, że mogę z niego wydoić max 150W to chyba zmusi mnie to do kupienia MPPT, kurde a miało być tak ładnie :)

Reply to
LordBluzg®