ciagle zrodlo swiatla?

czy sa jakies diody ktore daja ciagle swiatlo a nie tylko wycinki z widma? jesli tak to jakie? i jakie sa inne ciagle zrodla swiatla ktore daloby sie zasilac z baterii?

pozdrawiam i bardzo licze na pomoc Kasia Rwet

Reply to
<kasiarw

Ale .... niektore diody biale to jest dioda UV i bialy

to diodu z UV i luminoforem beda ok? czy swiatlo bedzie ciagle? to bardzo wazne?

dziekuje za odpowiedz Kasia Rwet

Reply to
<kasiarw

Niestety - z zasady dzialania diody wynika ze swiatlo jest mocno kolorowe. Ale .... niektore diody biale to jest dioda UV i bialy luminofor. Ten moze dawac widmo dosc ciagle.

Kazde da sie zasilac z baterii. Tylko bateria 100W jest dosc duza :-)

To cie moze zainteresowac:

LumiLeds Lighting has expanded its Luxeon series with a 5-W white LED that generates 120 lumens (lm). [...] The LED's color rendering index (CRI) is around 70, but development of an improved phosphor should raise that value in another year.

In the meantime, users can combine red, green, and blue versions of the Luxeon to achieve a CRI greater than 90. In addition to these colors, the LED will be available in cyan and royal blue. Outputs range from 30 lm for blue to 130 lm for green and cyan. The 5-W Luxeon costs $0.10 per lumen or roughly $10 per LED in OEM quantities.

Czyli .. kupic sporo led'ow [raczej nie luxeona po 10$] w kolorach czerwonym, zielonym i niebieskim, i mieszac swiatlo do bialego ..

Thursday, August 07, 2003, 9:38:07 PM, snipped-for-privacy@op.pl nastuka³(³a):

kop> ale czy takie diody daja ciagle swiatlo i czy mozna je kupic w Polsce i ile kop> moga kosztowac? Ilosc jaka oswietlilaby ci faktycznie obiekt zdjecia w sposob umozliwiajacy jego zrobienie bedzie koszmarnie droga (kilkadziesiat sztuk?) Poza tym "zjedza" twoje biedne akumulatorki w minute (o ile je pociagna w ogole) Daj sobie z tym spokoj!!! POWAZNIE!!

--
Pozdrrawiam!
£ukasz Bolesta                            duh666@wp.pl

snipped-for-privacy@op.pl napisa³a:

W³a¶ciwie to z zasady dzia³aia diody wynika, ¿e powinna dawaæ ¶wiat³o monochromatyczne o d³ugo¶ci tym mniejszej, im wy¿szy jest spadek napiêcia na diodzie. Bia³e diody to mieszanka kolorów "podstawowych", na ci±g³o¶æ widma raczej bym nie liczy³.

Hmmm... ¯arówka? Daje widmo "cia³a doskonale czarnego". W razie potrzeby mo¿na trochê odfiltrowaæ czerwon± czê¶æ widma uzyskuj±c temperaturê barwow± bardziej zbli¿on± do S³oñca (5500K). S± ró¿ne takie filtry np. stosowane w ¿arówkach do o¶wietlania ro¶lin.

Piotr

-- Zabezpieczenie antyspamowe: w moim adresie nie ma cyfr

Reply to
Piotr ne

Dobry wieczór :-) Co za rzadko¶æ - kobieta na grupie! :-)

No to i ja zagadam, chocia¿ na fotografii zupe³nie siê nie znam. Kilka osób radzi³o Ci o¶wietlenie ¿arowe. Sensowna porada!!! Przemy¶l to jeszcze. LEDy z natury rzeczy ¶wiec± "w±sko", zupe³nie inna fizyka. Producenci kombinuj± z luminoforami i innymi cudami, ale jednak chamska ¿arówa sama z siebie ¶wieci szeroko a LEDy - jednak w±sko. W tym zastosowaniu kawa³ek siermiê¿nego drucika okazuje siê lepszy od nowoczesnych technologii... no niestey ;-) Pocz±tkowo pyta³a¶ o po³±czenie zespo³u diod. Po³±czenie szeregowo-równoleg³e za³atwi sprawê (K równolegle x L szeregowo diod + K rezystorów + M baterii/akumulatorów szeregowo), ale proponujê Ci wzi±æ pod pachê jakiego¶ zaprzyja¼nionego elektronika (niech zabierze "lut-lampê" ze sob± ;-)) i niech Ci zmontuje, dajmy na to, 10 tych "bia³ych" diod, ¿eby jako¶ dzia³a³o. Zrób fotkê i zobacz, czy to jest to, o co Ci chodzi (odwzorowanie barw). Je¶li oka¿e siê, ¿e takie o¶wietlenie Ciê satysfakcjonuje, to ju¿ pod³±czenie wiêkszej baterii takich LEDów, to szczegó³y (100 osób tutaj Ci dobrze poradzi). Póki co, wygl±da na to, ¿e szukasz "doskonale bia³ego" ¼ród³a ¶wiat³a o niekiepskiej jasno¶ci, masz 2-3 paluszki do zasilania ca³o¶ci i ¿±dasz cudów. LEDy nie wydaj± siê tutaj byæ najlepszym wyborem - tak ogólnie. Mo¿e siê udaæ, ale... diabe³ (on tak ma) siedzi w szczegó³ach. Najpierw radzê zrobiæ próbê z wybranych diod LED zasilanych jak b±d¼, bo najbardziej prawdopodobne, ¿e "wybiórcza biel" tych diod zniechêci Ciê skutecznie. Nie bój siê datasheetów dla elektroników z danymi tych diod

- 3/4 to bêdzie dla Ciebie czarna magia, ale zobaczysz te¿ widmow± ch-kê ¶wiecenia danej diody, a to Ci wszystko powie. O resztê (tê elektryczn±) siê nie martw. W sumie ciê¿ko powiedzieæ, bo nie chwalisz siê, co naprawdê chcesz fotografowaæ i jak znakomitych wyników oczekujesz - niektórzy tutaj te¿ "pstrykaj± fotki". Ty "brzmisz" jak profesjonalistka, a to jednak grupa elektroników a nie (koniec koñców) fotografów. Pyta³a¶ fotografów o o¶wietlenie do zdjêæ makroskopowych?

ACZKOWLIEK (pamiêtaj) nie jestem na bie¿±co z technologi± "bia³ych" diod LED a ju¿ na pewno nie znam siê na fotografowaniu czegokolwiek. Byæ mo¿e defetyzm przeze mnie przemawia ;-)

Pozdrawiam, ¿yczê powodzenia! Scoobie

Reply to
Scoobie

Scoobie napisa³:

Ach, teraz zauwa¿y³em, ¿e chodzi o o¶wietlenie do fotografii. Proponujê zwyk³± ¿arówkê i pó¼niejsz± korektê bieli podczas wywo³ywania zdjêæ.

Albo aparat cyfrowy z rêcznym ustawianiem balansu bieli przez fotografowanie bia³ej kartki papieru. To naprawdê dzia³a, lepiej ni¿ siê spodziewa³em maj±c do¶wiadczenie z "normalnymi" zdjêciami, gdzie praktycznie poza zdjêciami w pe³nym s³oñcu nie udawa³o siê nigdy uzyskaæ wiernych kolorów. Zwykle by³y wynikiem dobrych chêci laboranta. A w przypadku aparatu cyfrowego z rêcznym ustawianiem balansu bieli nawet pokój o¶wietlony ¿ó³to-pomarañczow± ¿arówk± 60W mo¿e wygl±daæ jak o¶wietlony s³oñcem w jasny dzieñ.

Piotr

-- Zabezpieczenie antyspamowe: w moim adresie nie ma cyfr

Reply to
Piotr ne

ok czyli zarowki:) ale jakie zarowki na male napiecie okolo12V daja temerature barwowa zblizona do 5500K? halogeny philipsa sprawdzilam na stronie daja 3200K czyli za malo zbyt czerwone bedzie

pozdrawiam Kasia Rwet

Reply to
kasiarw

A zeskanuj potem negatyw i zaprzegnij photoshopa do roboty, albo filtry na obiektyw zaloz, ktore czesc tej czerwieni obetna. Moze ew. zarowki ksenonowe?

Reply to
T.M.F.

a jaka one maja temerature barwowa?

pozdrawiam Kasia Rwet

Reply to
<kasiarw

Roznie, 4800 K i wiecej. Widzialem tez na 6000K. Sa jeszcze lampy metalohalogenkowe o temp. 6000K czyli jak swiatla dziennego - np. osram je robi. A nie prosciej i pewnie taniej kupic gotowe urzadzenie ? Licz sie z tym, ze to moze troche kosztowac, a i z kupnem moze nie byc latwo. Sa tez lampy metalohalogenkowe o temp. swiatla dziennego malej mocy do roznych przyrzadow pomiarowych, np. spektrofotometrow. Cena to od kilkuset do kilku tys. zlotych. Zobacz w roznych firmach biotechnologicznych, np. applera, czyli dawne applied biosystems, na googlach na haslo spektrofotometry firmy znajdziesz cale mnostwo dystrybutorow. Tylko, ze wiekszosc z nich stosuje po prostu halogeny, BTW ty nie mozesz ich zastosowac ?

Reply to
T.M.F.

Kasiu, jakiej mocy ¼ród³o ¶wiat³a potrzebujesz? LEDy maj± bardzo ma³± wydajno¶æ ¶wietln±. Zdaje siê gorsze ni¿ zwyk³e ¿arówki halogenowe. Je¶li zale¿y Ci na du¿ej wydajno¶ci ¶wietlnej z energii elektrycznej (bateria) to raczej zapomnia³bym o diodach LED. Zw³aszcza tych z fosforami - dodatkowo przecie¿ maj± mniejsz± wydajno¶æ bo j± po drodze przy przetwa¿aniu UV na bia³e gubi±.

Reply to
Pszemol

rozumiem zaczynam sie rozgladac za halogenami tylko ze one maja temperature barwowa okolo3000K a ja potrzebuje wiekszej co zrobic? Kasia Rwet

Reply to
<kasiarw

gdzie mozna kupic takie lampy kto je produkuje bo nie widzialam takich ? Kasia Rwet

Reply to
<kasiarw

Kobieto, pisalem ci, ze np. osram. Poza tym masz google - wpisujesz lampy ksenonowe i masz mnostwo linkow, glownie do lamp samochodowych, ale nie tylko. Licz sie tylko z tym, ze taka lampa trzeba odpowiednio sterowac, a uklad znacznie przekracza szeregowo wlozony opornik jak w przypadku LED. Aha, pomysl jeszcze o lampach rteciowych stosowanych w rzutnikach multimedialnych, np. 3M. Z pewnoscia maja one pozadane przez ciebie parametry, tylko cena... taka lampa do rzutnika do ok. 1000 PLN.

Reply to
T.M.F.

Pszemolu drogi!

Kasia najwyrazniej szuka mikrozrodla swiatla ktorym mozna operowac w skali planu makrofotograficznego. Ani ksenon (dodajmy - ksenon stalopradowy wymaga jednak lekkiej filtracji bo nie ma widma termicznego a "naprawde" biale - czyli z grubsza plaskie w calym zakresie widzialnym a to daje wrazenie sinosci - dla oka biale jest swiatlo ktore ma maksimum w okolicy 550nm i przytlumiona czerwien i blekit) ani tym bardziej metaohalogenkowy palnik wysokoprezny tych warunkow nie spelniaja same z siebie - a ze Kasia do nich samodzielnie dobuduje system optyki wloknistej rozprowadzajacej swiatlo w skali makrofotograficznej po prostu nie wierze. Pozatym jak wezmiemy najlepszy metalohalogenkowy palnik i wcisniemy je=go swiatlo w pol metra swiatlowodu to w efekcie dostaniemy wydajnosc oswietlenia planu porownywalna z wydajnoscia diod... Skoro piec bialych ledow jest w stanie przez dziesiec godzin dac swiatlo pozwalajace lazic po lesie i na pietnascie - dwadziescia metrow widziec (a przez osiemdziesiat godzin miec swiatlo wystarczajace do czynnosci bytowych na biwaku) przy zasilaniu z czterech alkalicznych paluszkow to na znacznie mniejszej odleglosci od obiektu oswietlanego beda pewnie w stanie (moze zrobie probe?) oswietlic go w sposob wystarczajacy do wykonania zdjecia?

TYle ze na moj gust "biale" ledy maja swiatlo podobne do swiatla stalopradowego palnika ksenonowego - jakies takie sinawe jakby czerwieni i blekitu mialy wiecej jak w widmie termicznym...

Powiedz to pewnemu polskiemu operatorowi filmowemu ktory nie rozstaje sie z walizka filtrow ZELATYNOWYCH... Tak, szkielka oblane zelatyna i wybarwione wlasnorecznie - co najmniej jednego Oscara za te filtry ma...

--
Darek

P.S. Jakbys jeszcze nie zalapal to o Slawomira Idziaka mi idzie...
Reply to
Dariusz K. Ladziak

Troche wczesniej juz pisalem - taka trochrozchwiana... Okol ludzkie (a i materialy zdjeciowe na jego podobienstwo) za biale ma swiatlo o rozkladzie promieniowania termicznego i temperaturze barwowej rzedu 5500K. Promieniowanie takie ma maksimum w okolicach

550nm (barwa zolto-zielona) i mniejsza intensywnosc na krancach widma (czerwonym i fioletowym). natomiast palnik wysokoprezny ksenonowy ma z grubsza stala gestosc widmowa w calym wycinku swiatla widzialnego - w efekcie dla oka ma to swiatlo za duzo blekitu i czerwieni i jest takie troche "sinawe" - popatrz na reflektory samochodow wyposazonych w takie lampy... Co ciekawe - palniki ksenonowe wysokoprezne impulsowe (czyli to co w lampach blyskowych jest uzywane) daja swiatlo o widmie zblizonym do widma promieniowania termicznego.

-- Darek

Reply to
Dariusz K. Ladziak

Saturday, August 09, 2003, 12:25:39 AM,Dariusz K. Ladziak nastukał(ła):

> [...]

DKL> Kasia najwyrazniej szuka mikrozrodla swiatla ktorym mozna operowac w DKL> skali planu makrofotograficznego. Ani ksenon (dodajmy - ksenon DKL> stalopradowy wymaga jednak lekkiej filtracji bo nie ma widma DKL> termicznego a "naprawde" biale - czyli z grubsza plaskie w calym DKL> zakresie widzialnym a to daje wrazenie sinosci - dla oka biale jest DKL> swiatlo ktore ma maksimum w okolicy 550nm i przytlumiona czerwien i DKL> blekit) ani tym bardziej metaohalogenkowy palnik wysokoprezny tych DKL> warunkow nie spelniaja same z siebie - a ze Kasia do nich samodzielnie DKL> dobuduje system optyki wloknistej rozprowadzajacej swiatlo w skali DKL> makrofotograficznej po prostu nie wierze. Pozatym jak wezmiemy DKL> najlepszy metalohalogenkowy palnik i wcisniemy je=go swiatlo w pol DKL> metra swiatlowodu to w efekcie dostaniemy wydajnosc oswietlenia planu DKL> porownywalna z wydajnoscia diod... Skoro piec bialych ledow jest w DKL> stanie przez dziesiec godzin dac swiatlo pozwalajace lazic po lesie i DKL> na pietnascie - dwadziescia metrow widziec (a przez osiemdziesiat DKL> godzin miec swiatlo wystarczajace do czynnosci bytowych na biwaku) Twoje oczy maja znakomita wlasciwosc przystosowania sie do oswietlenia

- i po chcwili nie widzisz roznicy miedzy 2 watami a 150-cioma... Niestety klisza ma okreslona czulosc i to ze TY widzisz nie oznacza ze jest sens robic zdjecie... wez bylejaki swiatlomierz to sie przekonasz. DKL> przy zasilaniu z czterech alkalicznych paluszkow to na znacznie DKL> mniejszej odleglosci od obiektu oswietlanego beda pewnie w stanie DKL> (moze zrobie probe?) oswietlic go w sposob wystarczajacy do wykonania DKL> zdjecia? Nie sadze - no chyba ze robic fotki na wysokoczulej 400-800 na skrajnie wyzylowanych parametrach - nawet BEZ pierscieni sa na granicy mozliwosci aparatu, ale ta klisza jest niskorozdzielcza (cos za cos - duza czulosc = duze ziarno) a przy przyslonie 2 i pierscieniach makro polowa przedmiotu jest nieostra przez glebie ostrosci pare milimetrow... po to fabryczne stoliki do makro mialy 4 zarowki 100W w oprawach wokol stolika - czyli 400W z odleglosci 40 cm.. Zwykle oswietleniowe. DKL> TYle ze na moj gust "biale" ledy maja swiatlo podobne do swiatla DKL> stalopradowego palnika ksenonowego - jakies takie sinawe jakby DKL> czerwieni i blekitu mialy wiecej jak w widmie termicznym...

DKL> Powiedz to pewnemu polskiemu operatorowi filmowemu ktory nie rozstaje DKL> sie z walizka filtrow ZELATYNOWYCH... Tak, szkielka oblane zelatyna i DKL> wybarwione wlasnorecznie - co najmniej jednego Oscara za te filtry DKL> ma... Nikt nie mowi ze sie nie da czynic cudow - ale trzeba jeszcze wiedziec gdzie sie koncza mozliwosci a gdzie zaczyna science-fiction... Niech wiec Moc bedzie z Toba!

Reply to
=?Windows-1250?B?o3VrYXN6IEJvbGVzdGE=?=

Ale oswietlaly 50x50 cm. Jesli chcesz 5x5cm, to wystarczy 4*1W z prostego rachunku .. daj lepsze zarowki, moze starczyc 4*0.5W ..

P.S. do takiego wiekszego stolika to az sie prosi swietlowki :-) a jak zdjecia statyczne, to spokojnie mozna 1/10s naswietlania i nie trzeba trzech faz :-)