Burza i wyładowania

Często w trakcie burzy (to w kontekście wczorajszych burz w Polsce) jest tak, że widać błyskawicę i w tym samym momencie zanika prąd w gniazdkach. Po chwili (kilkanaście sekund), napięcie sieciowe znów się pojawia. W co uderza piorun, by powodować taki efekt: w linię energetyczną (mało praowdopodobne), gdzieś obok stacji transformatorowej...?! Tak w ogóle, jakoś rzadko się słyszy, by błyskawica uderzyła w linię energetyczną. Co by było wtedy?! Są jakieś spoboby zabezpieczania się przed tym (oprócz odłączania urządzeń z sieci)?

Pzdr. Krzysztof.

Reply to
Krzysztof

W dowolnym miejscu linii energetycznej. Powoduje to wyładowanie na najblizszych odgromnikach/iskiernikach i zwarcie. Zadziała wówczas SPZ i odłączy linię na kilka/kilkanaście sekund. Dlatego jest krótka przerwa w zasilaniu.

W same przewody raczej nie uderza, tylko w słupy ...

Reply to
KrzysiekPP

a czy przypadkach na liniach przesylowych WN te 2 najwyzsze, cienkie linie nei sa wlasnie by dzialac jako odgromniki?

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Wg mnie tak. Kiedyś się przyglądałem i te dwa górne przewody nie posiadają izolatorów. Zresztą parę lat temu widziałem jak własnie piorun uderzył w ten przewód (przewody).

Pzdr. K.

Reply to
Krzysztof

Odgromnik to jest specjalizowane urządzenie ... a ty pewnie masz na mysli to, ze mają ściągac na siebie pioruny.

Reply to
KrzysiekPP

Greg(G.Kasprowicz) napisał(a):

linie pełnią rolę zwodów poziomych które są elementem "ochrony odgromowej".

Reply to
Maciek M73

...i najprawdopodobniej to właśnie zwarcie na iskiernikach udało się (link poniżej) nagrać: tuż po błysku następuje rozświetlenie trwające kilka sekund.

krychu (musk

Nie odgromniki, a przewody odgromowe. Na liniach od 220 kV wzwyż są stosowane na całej długości linii (na słupach bramowych są takie dwa), przy 110 kV musi być w promieniu 1,5 km od trafostacji. Ponad 1,5 km może już nie być, ale najczęściej są. W starych, betonowych słupach i poziomym układzie przewodów nie było prz. odgromowego, nie wiem tylko czy takie słupy jeszcze są w użyciu.

Reply to
Robert J.

A ja mam pytanie z innej beczki troszkę... Jakie są stosowane w energetyce poziomy napięć, bo 0,4kV, 15kV, (tu mam "dziure informacyjną"), 110kV,220kV,440kV ?

Reply to
xaveri
30kV i 60kV, ta ostatnia AFAIK już wyjątkowo rzadko. W PKP dla potrzeb nietrakcyjnych istnieją jeszcze chyba 20kV.
Reply to
krychu (musk

xaveri napisał(a):

0,4kV, 6kV(gdzieniegdzie do zasilania odbiorników przemysłowych dużej mocy), 15kV, 110kV, 220kV, 400kV, 750kV. Są też linie na inne napięcia(np. 20 czy 30kV) ale to rzadkość. Po dokładny typoszereg musiałbym sięgnąć do notatek z Podstaw Elektroenergetyki ;-)
Reply to
badworm

0.4, 15, 30, 110, 220, 440 i 750 bodajze jedna jedyna linia pod Rzeszowem.
Reply to
KrzysiekPP