Buczy/brzęczy

Witajcie, napisałem w temacie na elektrodę, ale już po chwili wiedziałem że to nie był najlepszy pomysł (dlatego prawie tam nie bywam). :P Kazali mi wymienić z miejsca przekaźnik (bo wspomniałem że klika, ale tak przecież przekaźniki mają) a jak nie umieeee to do serwisu.

Jakoś specjalnie mi on nie przeszkadza, bo da się w miarę szybko "zatuszować", niemniej jest to irytujące i od dawna mnie dręczy, bo zwyczajnie nie lubię jak coś nie działa jak należy. Nie wiem czy przypadkiem problem nie jest szkodliwy nie tylko dla akumulatorów ale także dla innych podzespołów UPSa.

Gneralnie UPS działa jak należy, tzn. podtrzymuje poprawnie. Problem pojawia się później, po zaniku i przywróceniu zasilania ładuje baterie (brzącząc klasycznie dla transformatora) jednak po naładowaniu baterii do

100% brzęczeć nie przestaje. Aby przestał brzęczeć należy wyłączyć go na minutę, wtedy dopiero cichnie (i tak do kolejnego zaniku). Mam wątpliwości czy naładowane baterie, gdy cały czas transformator działa po ich "napełnieniu", nie zostają w ten sposób przeładowane (szczególnie że baterie całkiem świeże, w zeszłym roku wymieniałem na YUASY, a po krótkim tylko wyłączeniu UPS wskazuje 90% pojemności).

Dodatkowo wczoraj walczyłem z tym (na potrzeby opisu na elektrodę) i okazało się że coś jest chyba kopnięte z elektroniką, albowiem po testowym załączeniu pracy z baterii (nie dłużej niż 10 sek. elektronika wskazała spadek naładowania do 73%. Po minucie podskoczył do 91%, po 10 minutach nabiło 96% i ładowanie stanęło w miejscu, po 20 minutach straciłem cierpliwość bo UPS brzęczał a poziom baterii stał w miejscu. Pomogło oczywiście jego miękkie wyłączenie.

Ktoś ma jakiś pomysł, czy faktycznie mam wymienić przekaźnik w którym ponoć (wg elektrodowiczów) puszczają sklejone styki przekaźnika czy jednak szukać przyczyny w innym miejscu?

Reply to
Myjk

W dniu 09.10.2018 o 15:04, Myjk pisze:

Podczas pracy przekaźnika popukaj go np rączką śrubokręta, możesz też pomiędzy blaszkę a cewkę dać nieco wazeliny, czy innego smaru, ale nieco, to cieniutka warstewka, a nie kilka cm3. Sprawdź, czy napięcie na tym przekaźniku jest stałe, czy jednak zmienne. Jak stałe, to sprawdź, czy jest równolegle dioda do niego podłączona - powinna być, chyba, że w ramach oszczędności jej brak. Jak przekaźnik zasilany napięciem stałym, to nie powinien buczeć. Możesz jeszcze zobaczyć oscyloskopem, jaki tam jest przebieg. Możesz również przeczyścić styki przekaźnika.

Osobiście wolałbym wymienić przekaźnik, gdyż drogi nie jest.

Reply to
BQB

Tue, 9 Oct 2018 15:20:40 +0200, BQB

Ale także uważasz że to przekaźnik jest przyczyną że się to ładowanie nie przerywa? A jeśli się nie przerywa, to baterie są jednak wtedy przeładowywane i trzeba to czym prędzej powstrzymać w miarę możliwości?

Reply to
Myjk

Myjk wrote on 09.10.2018 15:48:

Równie dobrze ładowanie może nie być przerywane, bo histereza jest źle ustawiona i koniec ładowania wypada przy zbyt wysokim napięciu. Podłącz woltomierz do akumulatora i sprawdź jakie jest na nim napięcie gdy UPS pokazuje >95% naładowania.

Reply to
Zbych

W dniu 2018-10-09 o 15:48, Myjk pisze:

Jest to prawdopodobne ale radziłbym równolegle do cewki przekaźnika podpiąć diodę świecącą z dobrany rezystorem aby sprawdzić czy sterowanie działa prawidłowo tzn. czy po zakończeniu cyklu ładowania gdy przekaźnik ma być odłączony czy znika napięcie z jego cewki. Jeśli tak to przekaźnik do wymiany i po problemie. Prawdopodobnie jest to tzw. standardowy problem tego UPS-a i dobrze Ci radzą aby wymienić przekaźnik zanim zaczniesz brnąć w koszty...

Reply to
jacek

Tue, 9 Oct 2018 20:41:22 +0200, jacek

Przepraszam że jeszcze podrążę, ale jak się ma do tej sytuacji fakt, że po miękkim wyłączeniu UPSa (z przycisku, czyli UPS cały czas jest pod prądem), w ciągu minuty, najdalej dwóch, wszystko wraca do normy?

Ale już samo dostarczenie UPSa do serwisu będzie pewnie niemałym kosztem, dlatego zanim zlecę wymianę przekaźnika, chciałbym ustalić czy to aby na pewno to.

Niemniej chyba to zrobię, pytanie czy ktoś może polecić speca od takich napraw w Wawie i okolicach?

Reply to
Myjk