AT90USB...

Witam !

Zapewne ktoś używał tu już procesora AT90USB... . Mam malutkie urządzenie zasilane z akumulatora zrobione na ATmega128. Czas działania tego urządzenia przy zasilaniu akumulatorowym ma podstawowe znaczenie. Pojawił się pomysł dodania do urządzenia interfejsu USB tak aby całość można było podłączyć do PC. W zasadzie ze sprzętowego punktu widzenia wydaje się to proste. Do PC podłączam 4 linie VBUS, D+, D- i GND. Procesor jest zasilany z akumulatora przez stabilizator LDO napięciem

3V. Wszystko jest zgodne z dokumentacją. Może się jednak zdarzyć, że akumulator ulegnie rozładowaniu lub uszkodzeniu. Czy muszę zadbać aby procesor był zawsze zasilany gdy jest podłączony przez USB do PC ? Wiem, ze stosunkowo łatwo to zrobić. Jednak dodawanie dodatkowych diod w zasilaniu skróci czas pracy z akumulatora. Tego chcę uniknąć.

Paweł

Reply to
Paweł
Greg(G.Kasprowicz

Czy nie wystarczy np. doprowadzić do uP sygnału VBUS przez jakiś rezystor ? Gdy akumulator jest rozładowany, urządzenie nie działa i nie musi działać komunikacja przez USB. Ważne jest tylko aby w takim przypadku nie uległ uszkodzeniu procesor.

Paweł

Reply to
Paweł
Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Greg(G.Kasprowicz) napisał(a):

Nie tu jest problem. Procesor jest zasilany z 3V przez LDO (LP2985-3.0) z akumulatora Li-Ion. Są odpowiednie układy zabezpieczające i ładujące ten akumulator. W czasie normalnej pracy wszystko jest dla mnie oczywiste i zgodne z dokumentacją. Mnie interesuje tylko bardzo szczególny przypadek: Załóżmy, że akumulator jest zupełnie rozładowany lub nawet uszkodzony (zwarty). Cztery linie ze złącza USB są bezpośrednio podłączone są do odpowiednich nóżek uP. Wtykamy kabelek USB. Na pinie VBUS pojawia się 5V. Co pojawi się na d+ i D- nie wiem. Procesor jednak nie jest zasilany czyli Vcc=0. Czy w takim przypadku może dość do uszkodzenia uP ?

Oczywiście jeśli to absolutnie konieczne to mogę zapewnić aby gdy podłączy się USB procesor był zasilany. Jednak wymaga to zastosowania dodatkowych elementów, które w jakimś stopniu zmniejszą czas pracy z akumulatora.

Przy okazji może ktoś wie jakie złącze powinienem zastosować w swoim urządzeniu (nie będzie to host) aby było zgodne ze standardem: MiniUSB 5pin -A MiniUSB 5pin -B MiniUSB 5pin -AB MiniUSB 5pin -C

Paweł

Reply to
Paweł
Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Czyli pinem VBUS nie mam się co przejmować. W końcu uP może być zasilany z 3V a na pinie normalnie pojawia się 5V i niczym to nie grozi.

Istotna jest cena całości urządzenia, szczególnie jego wielkość i łatwość produkcji itp. W urządzeniu są jeszcze dwa inne LDO na 2.8V do zasilania pozostałych układów. Użycie DC/DC wiąże się z wieloma problemami.

Paweł

Reply to
Paweł
Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Greg(G.Kasprowicz) napisał(a):

Możesz podać jakieś przykłady takich "groszowych" przetwornic w sot23?

Reply to
Zbych

Mister pisze:

Ostatnio USB Implementers Forum ogłosiło, że standard MiniUSB odchodzi do lamusa i nowe urządzenia z takim złączem nie będą certyfikowane = nie będą miały prawa używania logo USB. Duże złącze USB B pozostaje jak do tej pory, ale małe urządzenia muszą używać złącz Micro USB.

"USB-IF REFINES THE USB 2.0 ON-THE-GO SPEC FOR SMALLER MOBILE DEVICES. Micro-series connectors supersede Mini-A and Mini-AB connectors in the new OTG v1.3 spec"

BTW: Wycofanie dotyczy złącz Mini-A i Mini-AB. Jak na razie Mini-B pozostało dopuszczone czasowo ale w przyszłości (nieokreślonej obecnie) również prawdopodobnie będzie usunięte ze standardu.

Reply to
Adam Dybkowski

Mister pisze:

A tak wyglądają gniazdka Micro-USB: