Antena teleskopowa do radiotelefonu

Od paru miesięcy posiadam licencję krótkofalarską. Co prawda początkowo moje zainteresowania oscylowały głównie wokół tematyki KF i "homemade", jednak po zrobieniu licencji kupiłem sobie chińskiego ręczniaka UKF (Baofeng UV-5R) i zacząłem robić pierwsze łączności. Niestety okazało się, że w moim domowym QTH panują niezbyt sprzyjające warunki do pracy z ręczniaka. Stojąc przy domu nie można nawet otworzyć większości przemienników, Koskową ledwie słychać. Nieco lepiej na otwartym terenie, na balkonie albo z okna dachowego - wtedy już jakoś da się porozmawiać. Z pobliskiego wzgórza już bez problemu się dowołuję, robiąc QSO na dystansach kilkudziesięciu km.

Ostatnio kupiłem antenę Nagoya NA771 (około 40 cm długości), która nieco poprawiła sytuację, ale wciąż daleko jest do ideału. Czy zakup anteny teleskopowej (np. Harvest RH660) może pomóc na tyle, że możliwe stanie się robienie łączności z tej mojej dolinki? Czy też nie powinienem na to liczyć i jedyną nadzieją jest zainstalowanie anteny stacjonarnej i zakup bazowego radia o większej mocy?

Reply to
Atlantis

Dnia Thu, 08 Jan 2015 09:43:31 +0100, Atlantis napisał(a):

IMO ręczniaka się kupuje żeby mieć łączność w podróży. Do zabawy w domu tylko urządzenie stacjonarne i obrotowa antena kierunkowa na dachu. Więka moc w ręczniaku nie poprawi faktu że nie słyszysz innych stacji a zastosowanie w nim anteny o jakimś tam niewielkim zysku poprawi sytuację niewiele.

Reply to
Jacek Maciejewski

Wiesz, generalnie właśnie w tym celu kupiłem ręczniaka. Generalnie dużo się przemieszczam. Właściwie codziennie jestem w pobliskim mieście, a tam mam o wiele lepsze warunki. Moja najbliższa okolica jest pagórkowata i o ile w mojej dolince są dosyć marne warunki, to z pobliskich wzgórz robiłem łączności przez przemienniki oddalone o jakieś 60 km (i trochę skromniejsze na na direct). Pewnie przy dobrej propagacji dałoby się z tego radia "wyciągnąć" znacznie więcej. Poza tym ręczniak przyda się w sezonie rowerowym. ;)

Zastanawiam się po prostu, czy dłuższa (około 1m) antena teleskopowa pozwoli mi wygodnie z kimś porozmawiać podczas spaceru w pobliżu domu.

O stacjonarnej instalacji myślę tak czy inaczej.

Reply to
Atlantis

W dniu 2015-01-08 o 09:43, Atlantis pisze:

Zawsze możesz spróbować pół-środków w postaci zakupu anteny samochodowej (przyda się na przyszłość do auta albo gdzieś indziej) i użycie jej jako stacjonarnej. Zawsze to dużo łatwiej, taniej i prościej zamontować (zwłaszcza jak masz metalowy dach i uchwyt magnetyczny).

Taka samochodówka na dachu domu nie będzie tak dobra jak duża stacjonarna antena (zwłaszcza kierunkowa), ale będzie nieporównywalnie lepsza niż jakikolwiek teleskop czy inne coś do ręczniaka (bez przeciwwagi, bez strojenia itp).

Reply to
BartekK

W dniu 2015-01-08 o 10:33, Atlantis pisze:

Nie wiem, co to za radio i na jakich częstotliwościach pracuje. Ale czy przypadkiem anten nie dobiera się do długości fali? Chyba, że pisząc "około 1 m" miałeś na myśli już dopasowaną długość "bata".

Reply to
Adam

W dniu 2015-01-08 o 10:55, Adam pisze:

Mowa o radiu dwupasmowym - 2m/70cm. Pisałem oczywiście o długości promiennika. Przy czym jak wiadomo antena skrócona z myślą o wygodzie korzystania ma mniejszą sprawność, niż coś na 1/2 lub 5/8 fali.

Reply to
Atlantis

W dniu 2015-01-08 o 10:37, BartekK pisze:

Hmm... Czyli zamontowana na dachu samochodówka o promienniku długości np. 50 cm powinna sprawdzić się lepiej, niż teleskop mający po rozłożeniu 1 metr długości?

Reply to
Atlantis

Dnia Thu, 08 Jan 2015 10:33:06 +0100, Atlantis napisał(a):

Ta o której wspomniałeś ma 3 dB zysku (a przynajmniej producent tyle deklaruje). To w praktyce tyle co nic, szkoda kasy i zachodu.

Reply to
Jacek Maciejewski

  1. Kazda antena zamontowana na dachu bedzie pracowala lepiej niz cokolwiek innego w budynku
  2. Nie patrz na dlugość tylko na jej zysk dla określonego pasma.

  1. Anteny helikalne i inne mobilne mają małe zyski (a w zasadzie straty) i ich głównym celem jest nie uszkodzenie koncówki nadajnika :-)

  2. Reczniak podpiety pod antene zewnetrzna moze dac marne zyski ze wzgledu na kiepskie obwody wejsciowe. Bliskosc jakiegokolwiek nadajnika bedzie wplywala negatywnie na odbior.

c.

Reply to
Cezar

*marne rezultaty* mialo byc...
Reply to
Cezar

W dniu 2015-01-08 o 13:39, Cezar pisze:

Hmm... Z tego zdaje sobie sprawę. Przy czym naprawdę wątpię, żeby w najbliższej okolicy mojego domu pracowały jakieś nadajniki mocniejsze od routera WiFi. ;)

Czyli jak rozumiem najlepszym pomysłem będzie zainstalowanie od razu w jakiegoś Diamonda albo Lafayette, zainstalowanie go na kominie i wykorzystywanie z ręczniakiem? Oczywiście tylko do czasu zakupu stacjonarnego radia...

Reply to
Atlantis

W dniu 2015-01-08 o 13:39, Cezar pisze:

BTW nie mówimy o pracy z wnętrza budynku. O tym to w ogóle można zapomnieć, choćby z uwagi na blaszany dach.

Jeśli chcę się dowołać do jakiegoś przemiennika, to muszę wyjść na balkon albo wystawić radio przez okno dachowe. Łączności z poziomu gruntu, gdy mam dookoła siebie budynki też wychodzą słabo. Muszę się trochę od nich oddalić, żeby jakoś zaczęło to działać.

Reply to
Atlantis

lub zrobic cos... sądząć po wpisach na innch grupach, masz zacięcie do zrobienia czegoś przez siebie od początku ;)

c.

Reply to
Cezar

pozostają ci jeszcze , BTSy, PLC, zasilacze impulsowe, zarowki energooszczędne, Wimax, telewizory plazmowe, bluetooth, klawiatury i muszki bezprzewodowe, nadajniki RTV, telewizja kablowa.

Jak to wszystko wyeliminujesz to mozesz spokojnie pracowac z reczniaka :P

Reply to
Cezar

W dniu 2015-01-08 o 14:37, Cezar pisze:

Najbliższy jakieś dwa kilometry dalej, za wzgórzem - brak bezpośredniej widoczności.

Internetu przez gniazdko nikt tutaj raczej nie używa, inteligentne liczniki też jeszcze do nas nie dotarły.

Z tym faktycznie mógłby być problem, ale jakoś tragicznie chyba nie jest. Nawet (zwykle zaśmiecone) niskie pasma KF pozwalają na jakąś tam pracę.

Tutaj? Nie ma mowy...

Szczerze wątpię. Albo stare CRT, albo nowoczesne LCD/LED.

Przy tak małych mocach? Jak blisko anteny musiałyby się znajdować, żeby wpłynęło to na pracę odbiornika w ręczniaku? Generalnie mam już w pobliżu parę różnych urządzeń (niekiedy własnej konstrukcji) z modułami RF i nie było problemów w przypadku ręczniaka z dużą, mobilną anteną. A antena na dachu będzie przecież dalej, no i na blaszanym dachu. ;)

Jakieś 30-40 kilometrów stąd. ;)

Tego to Panie nigdy u nas nie było. ;)

Reply to
Atlantis

Am 08.01.2015 um 14:30 schrieb Atlantis:

Kiedyś kupiłem na bazarze antenę "guma" za parę EUR, bo starą szlag trafił (do starego Standarda C500). Do łączności lokalnych wystarczy, do przekaźnika też, też z domu (jakieś 15km, ale wysoko położony). Miałem też pożyczoną antenę samoróbkę od kolegi, zrobioną z rur miedzianych. Długość 5/8 lambda na 2m, czyli 1.25m - skrócenie. Działała też na 70cm z SWR < 2. Sygnał był o wiele wyższy. Ale kolega wraz z anteną wyprowadził się z Berlina.

Tu masz obrazek z opisem. Co prawda po francusku, ale chyba jasne, jak toto zrobić:

Tak w ramach ciekawostek, jadąc samochodem z anteną zewnętrzną "naszybną", zrobioną z polskich anten z lat 80tych plus trafo dopasowywujące miałem łączność przez przekaźnik SR9S będąc w okolicach Hanoweru. Jakieś 700+ km. Ale wtedy były dość dziwne warunki propagacyjne. Na 2m udawało się złapać i Rosję, i Hiszpanię. Ale to nie na "ręczniaku z gumką", choć też niewygórowany sprzęt: 10W out i 17el Yagi.

Waldek, aka DL7ANQ es SO6ANQ

Reply to
Waldemar

Może na początek zrób np. groundplane, postaw na balkonie albo dachu i sprawdź, z ręczniakiem też pójdzie.

Sam zastanawiam się nad zrobieniem (w obecnym QTH mam tylko magnesówkę na parapecie, przemienniki zbiera), ale mój problem polega na tym, że o ile interesują mnie techniczne aspekty łączności, o tyle same łączności krótkofalarskie znudziły mi się już dawno... nie moja bajka, nie mój klimat (czemu - trzebaby poznać to środowisko, żeby zrozumieć). Dlatego raczej przymierzam się do VLF.

sp5gof

Reply to
Gof

Z doświadczenia - access point podłączony nieekranowanym kablem eth (długim) skutecznie uniemożliwiał mi nawet słuchanie zwykłego radia FM. Odbiór na KF (Degenem, więc radiem bez obwodów wejściowych) skutecznie pogarsza mi ładowarka do laptopa... więc z tymi nadajnikami nie byłbym taki pewien...

Reply to
Gof

Kiedyś wpłynęła mi heterodyna radia FM... można było w ten sposób sprawdzić, na jaką częstotliwość radio jest ustawione (i w ten sposób swego czasu władza podbno namierzała słuchających zakazanych audycji).

Kablówka też potrafi siać na 2m (widziałem taki przypadek).

Reply to
Gof

Sugeruję zapytanie na pl.rec.radio.amatorskie

Reply to
AlexY