Antena do RFM69HCW (na czas prób)

Jaką antenę powinienem zastosować do modułu RFM69HCW (pasmo 433 MHz) na czas testów? Docelowo zapewne kupię porządną antenkę, na razie jednak muszę uruchomić układ, przeportować bibliotekę z Arduino i zobaczyć jak działa komunikacja pomiędzy tymi modułami. Nie chciałbym jednak spalić końcówki mocy podczas prób. Czy na początek wystarczy kawałek miedzianej linki w izolacji? Istnieje szansa, że moduł sam z siebie zacznie coś nadawać (np. jakieś dane kontrolne)? Powinienem na wszelki wypadek mieć podłączony rezystor 50 Ohm do wyjścia antenowego.

Reply to
Atlantis

A z modułem nie dostałeś przyciętego na wymiar kabelka?

Reply to
Marek

W dniu 2014-09-07 11:25, Marek pisze:

Nie. Moduł ma formę kawałka płytki, lutowanej po stronie ścieżek za pomocą padów pod spodem i na brzegach (zupełnie jak w przypadku modułów GSM, np. SIM900D). Jeden z pasów służy do podłączenia anteny. Całość na prawie gotowym urządzeniu wygląda następująco:

Atlantis

Ja normalnie lutuje 1/4 fali kabelek do padu wyjscia antenowego i działa. Zresztą widzę że też masz na płytce otworek idealnie pasujacy na kabelek.

Reply to
Marek

[...]

W dniu 2014-09-07 11:41, Marek pisze:

Ten zespół pięciu otworów jest przeznaczony do wlutowania złącza SMA. Oczywiście do testów mogę tam równie dobrze przylutować krótki kabelek. Jak to się przełoży na osiągi i stabilność pracy modułu? Przy takiej prowizorycznej antenie SWR będzie na tyle mały (i stabilny), żebym nie musiał się martwić możliwością przypadkowego spalenia PA?

Zewnętrzne anteny planowałem zastosować z dwóch względów:

1) Urządzenia będą pracowały w dwóch sąsiednich budynkach - jakieś 40 metrów odległości, ale przez dwie - trzy ceglane ściany. Tak więc wydajność się liczy. 2) Jedno z urządzeń chciałbym zamontować w metalowej skrzynce, wyprowadzając antenę na zewnątrz.
Reply to
Atlantis

Myślę, że moc tego PA jest na tyle mała, że nie ma obaw o spalenie bez względu na SWR.

Użytkownik Atlantis napisał:

To ma tylko 100mW, wątpię by nawet zwarcie mu zaszkodziło. Drucik 16cm jako antena do testów będzie dobry.

[..]
Reply to
AlexY

Była już dyskusja w temacie tych modułów hoperf, ze są kiepskie, każdy ma inne parametry itp. podłączanie do nich kabla+ ant nie wiem czy ma jakikolwiek sens bo do takiej anteny może nic już "nie doleciec", z tego co pamietam ci co tylko używali kabelek przylutowany do modułu uzyskiwali najlepsze zasięgi.

Reply to
Marek

[...]

Byliby śmiesznie, gdyby się okazało, że najlepiej działają bez anteny :). Coś kojarzę o takim przypadku.

[...]

W dniu 2014-09-07 14:35, Marek pisze:

Hmm... A czego mogę się spodziewać po antence kątowej, wpiętej we wlutowanej w płytkę złącze SMA? Tłumienie nie będzie za duże?

O ile w przypadku budowanego właśnie sensora mógłbym sobie pozwolić na zwisający kabelek, to w przypadku bramki Ethernet <--> RF zależy mi na w miarę estetycznym wyglądzie całości.

Reply to
Atlantis

Zgadnij, co jest w srodku, takiej zajebiscie estetycznej antennki...?

Magnus Elephantus

W dniu 08.09.2014 o 01:13, Magnus Elephantus pisze:

kuncek druta ;-)

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Użytkownik Magnus Elephantus napisał: [..]

Dobre, taki dipol półfalowy robiłem wywijając oplot na zewnętrzną izolację.

Reply to
AlexY

antennki...?

Sugerujesz, że to zwykły drut oblany plastikiem bez chociaż cewki przedłużającej aby brzusiec prądu w antenie wypadł optymalnie :-)?

Reply to
Marek

BTW czy taki moduł może być źródłem znaczących zakłóceń? W budowanym czujniku wyprowadziłem kilka nieużywanych pinów GPIO na złącze goldpin. Nie mam w tej chwili dla nich żadnego przeznaczenia, pomyślałem jednak, że w przyszłości mógłbym podłączyć na nich np. jakiś expander albo nawet drugi mikrokontroler i sterować jakimiś wyjściami albo odczytywać dodatkowe wartości. Obydwa moduły musiałbym rzecz jasna połączyć wiązką kabli albo tasiemką. Czy sąsiedztwo modułu i anteny mogłoby przeszkadzać w komunikacji? Wskazane będzie ekranowanie takiego połączenia?

Reply to
Atlantis

Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... On Sun, 7 Sep 2014 23:13:05 -0000, "Magnus Elephantus"

To jest akurat bardzo przyzwoita antena. Dipol polfalowy, zasilanie centralne itp. Ta tulejka robi za jedno ramie.

Tylko ze on jest na 2.4GHz, fala ma 12cm, cwiartka 3 cm, wiec zadnych przedluzaczy nie trzeba.