Akumulator żelowy - do UPS - najlepiej spożyć prze

Witam

W sumie pilnie potrzebuje wiedzie czy NIE uzywany akumulator zelowy (nie wiem czy byl naladowany, fabrycznie pewnie byl dobrze przygotowany - to oryginalny!!! akumulator do UPS APC, dwa jakies standardowe 7Ah sklejone w jeden bloczek 24V 7Ah) bedzie nieomal tak sprawny 10 mc od daty ich produkcji? Lezal sobie u kogos w magazynie...

Podsumowujac czy aku 7Ah, standardowy jak do UPS czy alarmow, jest dobry po roku lezakowania?

Wiem ze rozladowanie do z 0 aku zelowego i takie jego pozostawienie go ubije (zmiany chemiczne). A jak sie sam rozladowaywal? Przez rok to pewnie do 3V spadlo mu napiecie - to juz szmelc? Nie mierzylem tych APC jeszcze i raczej nie bedzie takiej mozliwosci.

Moge taki zestaw 2x7Ah (oryginalny APC) nabyc za 90zl.

Nowe akumulatory zelowe ale juz 7.5Ah (moze chwyt, bo to jakies china) sa po

37-45zl/szt i z gwarancja. Wiec place cene za te APC jak za nowe, chinskie, bez nalepki APC ale wiedzac ze sa nowsze (data produkcji) i w pelni naladowane.

Co robic w takiej sytuacji?

dzieki

Reply to
Krzysiu

10 miesięcy? Nie powinno go to wzruszyć i na zaciskach powinien mieć nadal ponad 12V na sztukę. Naładować, rozładować do jakiś 11.5V (więcej nie ma sensu) i naładować ponownie - takie małe formowanie.

Nowy, nigdy nie obciążany - powinien być zupełnie sprawny. Pytanie, na ile możesz zaufać sprzedającemu, że to faktycznie nowy i nie ruszany akumulator...

dzieki. A mysle ze jest uczciwym czlowiekiem, sa nowe w pudelkach. Z tym ze dokladnie maila zacytuje. APC dziady nie robia normalnej daty ale jakies kody produkcji, mozna to interpretowac na rozne sposoby w tym na korzystne dla siebie ;)

"na sobie numer BJ060511, podejrzewam więc datę produkcji 11.05.2006 r. - zgadzałoby się to z grubsza z data importu ich do Polski...(koniec 2006 roku)"

Wiec nie 10mc a 13 liczmy. Te 3 dodatkowe tez roznicy nie robia pewnie.

"12V, 7Ah - jest na kartonie (to są dwa takie akumulatory) - acha, w numerze seryjnym jest 0626, czyli 26 tydzień roku 2006 (ostatni tydzień czerwca) - od tego momentu biegła gwarancja."

To juz 18mc nawet ;)

No wiec juz sam nie wiem ile maja mc te akumulatory, do APC nawet nie dzwonie bo beda mnie zbywac i z nikim kompetentnym nie polacza...

Reply to
Krzysiu

Są w tym samym rozmiarze nawet 9Ah (chyba z Europower)

Mam takie 9Ah w APC, wytrzymują rzeczywiście dłuuugo, chodzą już 4 lata i nadal trzymają dobrze. Tylko charakterystyka rozładowania jest trochę inna niż tych z nalepką APC, więc trzeba z lekkim przymrużeniem oka podchodzić do tego co sam UPS pokazuje w kwestii pozostałego czasu podtrzymania (zaniża) i najlepiej porobić sobie testy kiedy naprawdę zdycha.

pozdrawiam

majek

Reply to
Marek Wodzinski

[...]

Weź miernik i po prostu zmierz napięcie - będzie ponad 12V - bierz w ciemno. Poniżej 11 - nie bierz w ogóle. Pomiędzy - targuj się o cenę. Mocno.

Co do praktyk APC, to szkoda w ogóle gadać. Akumulatorów do CyberFort

350 nie ma. Na szczęście, po rozpakowaniu z folii termokurczliwej i zdjęciu nakładki okazało się, że to w miarę standardowy i dostępny 12V 4.5Ah - mniej więcej wielkości połówki tego 7Ah.

czyli co, kupic na allegro europower 7.2 Ah x2 ( SMART 700 APC ) i bedzie lepiej i taniej :-)? 9Ah sa juz wyraznie drozej ale moze cos znajde.

Z ta charakterystyka hmm, wolalbym by APC nie wylaczal sie ZA wczesnie bo sobie zle wyliczy co jeszcze mu zostalo "do jedzenia". On ma funkcje jakis testow (linux apcupsd - jesli uzywasz, power chute spod windy tez moze byc ale nie chce zamulac kompa tym kombajnem z ekspresem do kawy). Czy te testy nie sprawia ze APC SMART w koncu, nie nauczy sie poprawnej charakterystyki?

w sumie Europower 9Ah nie ma na allegro, sa innych firm z tym ze to ruletka, CSB nie bedzie gorszy?

Nie wiem czy to NIE legenda ale ponoc sam test to nie kalibracja a ta moze tylko oprogramowanie serwisowe(!!) APC przeprowadzic. Jak rozumiem kalibracja da mi to o co chodzi, lepiej sobie poradzi z 9Ah pakietem niz 7Ah? Softu ponoc nie ma "na sieci" do znalezienia. Ale rozni sprzedawcy UPSów APC na allgegro pisza ze oni maja taki soft i ich ups sa kalibrowane. Wiemy jak to z tymi opisami na allegro jest :| ... Ktos cos wie na temat tego mitycznego programu? Jest? Dziala? Kalibruje naprawde, warto to miec? Skad pobrac =) ?

dzieki

Reply to
Krzysiu

Pogrzebałem w swoich mailach i ja kupiłem dokładnie model EV9-12. Nie było jakiejś specjalnej różnicy w cenie (5-10zł droższe od EP7-12), a opłaca się mieć dodatkowe Ah w upsie.

Na tych akumulatorach mam odwrotnie: ups jęczy, że za 10 min. koniec, a bateria wytrzymuje jeszcze ze 30m. Poza tym zaraz po przejściu na baterie mam 80% naładowania. Dlatego pisałem o odpowiedniej konfiguracji hosta (apcupsd czy co tam używasz) i nie robienia paniki i wyłączania wszystkiego jak upsowi 'wydaje się', że to już niedługo, ale samemu zobaczyć czy wystarczy zamykać system przy 3% czy nawet mniej.

Problem jest w tym, że nie mierzą ładunku (jak w bateriach laptopowych) i dlatego odczyt czasu/stanu naładowania jest w tych upsach tylko 'pi*drzwi'. Z grubsza się zgadza, ale są to jednak przybliżone dane.

CSB miałem jako oryginalny pakiet w APC 700.

W tym modelu wystarczy, z tego co pamiętam, po prostu zrobić cykl ładowania/rozładowania po wymianie baterii. Kalibrację można też uruchomić przez apctest (z pakietu apcupsd) lub normalnie z konsoli (o ile masz 'większego' upsa, jakąś inteligentniejszą kartę lub gadasz 'krzaczkami').

pozdrawiam

majek

Reply to
Marek Wodzinski

To typowy akumulatorek do central alaromowych, więc wymieniam / montuję je na kopy. Wg mnie godne polecenia są Yuasa, Kobe. Reszta jak nowa zwykle nie ma problemów. Najgorsze padają po 2-3 latach, a 7 lat to właściwie rekord wytrzymałości - mówię tutaj o pracy buforowej. Padają różnie: utrata pojemnośći, wzrost rezystancji wewnętrznej oraz bardziej "nagłe" przypadki: przerwa w obwodzie, zwarcie jednej celi (zwykle troche puchnie przy tym).

Mirek.

Reply to
Mirek

Dnia Wed, 9 Jan 2008 10:31:24 +0100, Krzysiu napisał(a):

Ostatnio miałem okazję sprawdzić aku żelowy 7Ah który stał sobie ponad rok od zakupu gdzieś na półce. Ku mojemu zaskoczeniu był naładowany na tyle by zaświecić samochodową żarówę 45W i to na tyle długo ze dłużej już nie mogłem trzymać bo się rozgrzała i parzyła :). I to trzymając napięcie ok.

12,3V pod obciążeniem. Krótko mówiąc, aku żelowe wytrzymują rok bez ładowania. Co robić? Sprawdzić, podładować i używać :)
Reply to
Jacek Maciejewski

pytanie - masz SMARTA? Czy "głupka" :) ?

No niby test jest jakis w tym pakiecie apcupsd ale czy wycisnie mi wszystko z

9Ah?

Zawsze miec wiecej jest lepiej ale ja mam wszystko poustawiane ze albo 10% ladunku zostaje albo tam 15minut do konca pracy UPS (zostawiam 15minut jeszcze na wypadek padu po wlaczeniu pradu, czasami walczaja na 5 minut i wylaczaja znow na chwile a w tym czasie sie mi PC odpala...).

No i chce by to bylo mniej wiecej ok podawane z poziomu softu :)

Jesli nie masz smarta to moze dlatego... a jesli to moze lepiej 7Ah kupic....

Reply to
Krzysiu

smarta

Zależy jak sobie progi poustawiasz. Ja mam: BATTERYLEVEL 3 MINUTES 2

Ale od tego masz 'Wakeup delay' i 'Batt charge for return'. Jak sobie je odpowiednio ustawisz, to możesz doić upsa prawie na maxa, a po przyjściu prądu da napięcie na wyjściu dopiero jak się podładuje do bezpiecznej dla Ciebie wartości.

nie w tym upsie. tzn. 'mniej więcej' jest ok. ale musisz sam sprawdzić jakie są odchyłki przy jakim poziomie naładowania.

pozdrawiam

majek

Reply to
Marek Wodzinski

Podales ze UPS nigdy nie pokazuje ze AKU ma 100%? Tylko 80% naladowania? Hmm...

Kupilem 9Ah o przedluzonej zywotnosci (sa mniej podatne na temperature, w ups jest 30-40C a tego nie lubia).

Chcialbym by sofcik w miare dobrze pokazywal ;-) ...

Jak ustawiasz to co wyzej w .conf to jeszcze akumulator na cos sie zdaje jak odpalasz system po chwili doslownie?

Moje obciazenie ma ok 60W, chcialbym by ups dzial maksymalnie dlugo (ile okolo bedzie dzialal przy 60W obciazenia i 9AH pakiecie?) ale by jeszcze po wylaczeniu zostalo ladunku na jeszcze ok 15minut pracy UPS :-)

dzieki

Reply to
Krzysiu

Podaje. Ale tylko jak jest podłączony do sieci. Jak odłączysz, to przynajmniej w moim od razu spada do 80%. Z tego wynika, że 'licznik' jest mocno powiązany z napięciem i inna rezystancja wewnętrzna i charakterystyka rozładowania niż 'zalecana' fałszuje ten licznik. Dlatego po prostu zrób sobie testy i sam zdejmij charakterystykę naładownaie/czas.

Nie pamiętam, testy robiłem ze 4 lata temu:-) Poza tym wyznaję filozofię jak niżej.

U mnie teraz z ok. 230W ups pokazuje, że zostało mu czasu na 35 minut. W praktyce rozładowanie do 25% zajmuje mu 30 minut (na 4 letnich akumulatorach!), więc tak na prawdę pociągnie więcej niż te 35. Kiedyś przy ok. 100W pokazywał 90 minut, a praktyce wytrzymywał ok. 110 minut. Przy Twoich 60W powinienieś mieć spokojnie ponad 2 godziny.

Jak chcesz być pewny, że system wstanie poprawnie i się zdąży położyć (trzeba uwzględnić, że niektóre demony bez dostępu do sieci startują dłużej), to ustaw na upsie minimalny poziom naładowania baterii dla której się włącza. Wg. mnie lepiej wydoić upsa na maxa i zapewnić maksymalny czas działania usług niż wyłączać z zapasem. Podniesienie systemu z 5 minutowym opóźnieniem już nie robi większej różnicy gdy i tak zaistniała przerwa, a dodatkowo chroni Cię przed chwilowym włączeniem napięcia. No i przy okazji chroni trochę Twoją instalację elektryczną od udaru włączania wszystkiego na raz po przyjściu prądu:-) Poza tym podejście z szybszym wyłączaniem i tak diabli bierze jak masz kilka krótkich 'powstań' zasilania.

pozdrawiam

majek

Reply to
Marek Wodzinski