4-20mA -> uC

Witam!

Musze wprowadzić sygnał z czujnika 4-20mA do uC. Niby nic, bo przecież można wsadzić rezystor i po kłopocie, ale tak sobie myślę, że troche trace na dokładności A/D bo "marnuje się" 20% zakresu który mógłby się przydać.

W zasadzie kombinuje nad jakimś bardzo prostym rozwiązaniem i na razie poza obniżoną masą pomiarową nic mi nie przychodzi do głowy. Czy są jakieś sprytne sztuczki, żeby tego zakresu nie stracic, a jednoczesnie nie komplikować płytki ?

Mógłbym jeszcze odjąć napięcie wzmacniaczem operacyjnym, ale na kazdy kanał (a chce 8) to chyba juz prościej masę obniżyć.

Reply to
Sebastian Bialy

Jak się dokładnie przyjrzeć, to zaproponowane przez ciebie działania zmniejszą dokładność pomiaru. Czyli wylejesz dziecko z kąpielą. Po to zresztą powstał standard od 4mA aby nie było kłopotów z zerem. Radzę użyć przetwornika AC np. 16 bit i dać sobie spokój z działaniami w zakresie analogowym. K.

Reply to
kaczy96

To nie ta klasa :) Ja potrzebuje 8 bitów i nie trzeba więcej, dlatego

20% jest troszke bolesne. Ale zobaczymy, może wezmę jakiś procek z 10 bitowcem zintegrowanym i będzie bez kombinacji.
Reply to
Sebastian Bialy

I tak doradzam uproszczenie obwodów analogowych. Niewielki błąd np. w napięciu odniesienia i nie będzie nawet dokładności 8 bitów. Jak możesz to użyj AC 10 bit. A zero wykorzystaj jako sygnalizację awarii. Jeżeli chcesz przesunąć poziom masy to w sytuacji awarii, trzeba przewidzieć napięcie ujemne na wejściu AC. Przetworniki AC raczej tego nie lubią. K.

Reply to
kaczy96

Sun, 06 Feb 2005 12:43:23 +0100, na pl.misc.elektronika, Sebastian Bialy napisał(a):

Kiedyś poskładałem taki moduł ( 4 kanały ) ze zwykłego PCF8591. Sygnał prądowy na rezystorze precyzyjnym 200R -> 0.8 - 4.0 V. Na TS431 i helitrimach dwa odniesienia 0.8 -> Vagnd i 4.0 -> Vref. I już jest pełny zakres z 4-20. BTW nie zapomnij o dobrym odfiltrowaniu wejść - ściągają 50 Hz aż miło.

Reply to
Jurek Szczesiul

Stoję przed takim samym problemem, i w zasadzie już go rozwiązałem - zamówiłem próbki RCV420. Jest to przetwornik 4-20mA na 0-5V. Jest jeszcze inna możliwość:

próbki też już w drodze ;-) Zobaczymy co lepsze...

Marek

Dnia Sun, 06 Feb 2005 12:43:23 +0100, Sebastian Bialy snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał:

Reply to
Marek