przetwarzanie 4 - 20mA na napięcie

Witam,

Zajrzałem na google i nie wyszukałem nic (nie szukałem długo ale skończyły mi się słowa kluczowe :) ) W jaki sposób najprościej otrzymać sygnał napięciowy z 4-20mA oczywiście przy założeniu że np. z czujnika wychodzą 2 przewody. Jak to jest realizowane w przetwornikach 4-20mA. Było na grupie jak zrobić sygnał 4-20mA ale w drugą stronę nie wyszukałem.

Pozdrawiam Rogher

_________________________________________________________________ List sprawdzony skanerem poczty mks_vir (

)

Reply to
Tomasz

Użytkownik "Tomasz" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@wp.pl...

W jakim zakresie ?

4 do 20V może być ? Jeśli tak, to podłącz między druty opornik 1kOm
Reply to
SP9LWH

Użytkownik Tomasz napisał:

Poszukaj o modułach wejść analogowych dla sterowników przemysłowych... albo zrób tak:

+24V o-------(+ czujnik -)----------[rezystor]-+--[rezystor]-+-/ masa | | +----o o--+ wyjście napięciowe

rezystory powinny mieć taką wartość, żeby ograniczały prąd do 20 mA max (jeśli jesteś w stanie to sprawdzić) - w sumie 1k to może być za dużo - ja mam w książce, że używają tam układu takiego

+24 o-------(+ czujnik -)------------+-----[ rezystor 250 ohm]-+---/ masa | | | +----------------+ | do ADC | V V

U = R*I czyli Umax = 250*Imax = 250*20 (*10^-3) = 5 V Umin = 250*Imin = 250*4 (*10^-3) = 1 V

Mam nadzieje ze rozjasnilem troche :)

eL eS

Reply to
Łukasz Sokół

Nie zadziała. Standard to zasilanie pętli 24V, a 4V nie wystarczą do pracy urządzenia. Przy przetwornikach Rosemounta podawano rezystancję pętli <=500 Ohm.

Pozdrawiam

Reply to
Marcin Stanisz

tak, tylko jak podłączę opornik 1kOhm to na nim odłoży mi się przy 20mA napięcie raptem 20 V a z tego co rozumiem to czujnik z wyjściem 4-20 jest zasilany także z tej linii. więc jak go będę zasilał z 24V to będę miał tak, że na oporniku 20V a na czujniku 4V i czujnik powie mi: "wal się". I co Panowie na to? Ewentualnie proszę o sprostowanie :)

[...]

Dobra, głupie pytanie, już wiem.

Załóżmy, że mam przetwornik np. ciśnienia z wy 4-20mA zasilane dwuprzewodowo. Jeżeli sobie podłączę rezystorek np. 250Ohm od strony masy a całość zasilam z 24VDC to przy 20mA spadek mam 5V czyli na przetworniku mam napięcie 19VDC a one wymagają do pracy 10 - 30VDC czyli spoko. A ja sobie biorę napięcie z rezystorka i mam 1V - 5V czyli correct :)

Będzie działać? Czy ja sie mylę. Pozdrawiam Rogher

Tomasz wrote:

_________________________________________________________________ List sprawdzony skanerem poczty mks_vir (

)

Reply to
Tomasz
25 Aug 2004 09:28:06 +0200, na pl.misc.elektronika, Tomasz napisał(a):

Będzie, tylko potrzebne małe zabezpieczenie : jak zrobi się zwarcie na linii to na rezystorze dostaniesz pełne napięcie zasilania i prawdopodobnie szlag trafi układ A/C - więc albo dać jakiś ogranicznik napięcia albo lepiej ogranicznik prądu zasilania przetwornika ( u siebie stosowałem rezystor pomiarowy 200R i ograniczenie prądu do ok. 22mA na zwykłym LM317 ).

BTW - a jak chcesz mieć drogi bajer - to są oczywiście gotowe scalaki do konwersji I/U

Reply to
Jurek Szczesiul

Użytkownik "Tomasz" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@wp.pl...

Będzie działać Często zakłada się napięcie wyjściowe ma być do 10V, stąd stosuje się oporniki mniejsze niż 500 Om Wtedy na zasilanie układu zostanie 14V i typowy przetwornik sobie z tym poradzi (jest tam odpowiedni zasilacz- musisz w specyfikacji doczytać jaka maksymalną rezystancję można podłączać)

Mój wywód dotyczył tylko jednej kwestii: z prądu napięcie robi się opornikiem

Widzę, że nikt nie kwestionuje faktu, ze napięcie nie zacznie się od 0. Gdy zachodzi taka potrzeba trzeba wprowadzać rozbudowane układy.

Nie ma jednej ogólnej recepty Trzeba wiedzieć z czym mamy dokładnie do czynienia Teraz już wiem więcej, że układ jest zasilany 24V, a nie 5V czy 220V

Reply to
SP9LWH

tak też to teraz widzę

jak pisałem moje pytanie to chciałem dopisać, że chodzi mi o coś więcej niż rezystor ale się powstrzymałem. Suma sumarum i tak kończy się na rezystorze :)

Dla mnie to że nie zaczyna sie od 0 jest zaletą -> mam info jeżeli dojdzie do kiejś awarii (np. zwarcie) układu. Zawsze to jakieś zabezpieczenie.

Dzięki za odpowiedź. Lubię czytać takie treściwe wątki a tym bardziej jeżeli sam je zacznę :)

Reply to
Tomasz

Masz rację. Ja zawsze jak mam coś na wejściu ADC co jest zasilane z wyżeszego napięcia wstawiam ograniczniki.

:) Tego to się domyślam i nawet nie szukałem. Sądziłem że są prostsze rozwiązania do mniej wymagających aplikacji.

Pozdrawiam Rogher

Reply to
Tomasz