Zelfbouwthermostaat voor CV

Hallo,
ik heb een thermostaat voor de CV ketel gebouwd (oude Nefit Ecoline). De
oude thermostaat was nog een kwikschakelaar (het bekende ronde doosje)
en ik neem aan dat dat gewoon een aan-uit schakelaar is. Mijn
thermostaat is een Arduino met warmtesensor en relais om de aan/uit te
regelen en twee graden speling om te snelle opeenvolging van
schakelingen te vermijden.

Nu slaat in de ketel een 1,25 A zekeringetje door als ik de nieuwe
thermostaat gebruik. De handleiding van de ketel mompelt iets over
anticipatieweerstand, maar ik zie in het ronde doosje niets wat daarop
lijkt.

Plan B is natuurlijk om beide thermostaten in de kring op te nemen, met
de oude thermostaat op 24 hraden o.i.d., maar ik doe dit voor de lol en
wil het dus zo elegant mogelijk maken.

Heeft iemand een oplossing/verklaring, bijvoorbeeld of ik een bepaalde
weerstand in de kring moet opnemen?

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV
* het varken uit Stettin:

Meten is weten - een multimeter had je kunnen helpen hier... meet de
weerstand tussen de twee aders van de oude thermostaat in open en
gesloten toestand - waarschijnlijk zul je zien dat de weerstand in
de gesloten toestand (dwz, de ketel moet stoken) duidelijk hoger is
dan een korstluiting.

De anticipatieweerstand zit in serie met de kwikschakelaar, in de buurt
van het bimetaal. De bedoeling van het ding is om schommelingen in de
temperatuur te beperken, door te anticiperen op het feit dat er bij het
uitschakelen van de ketel nog vrij veel restwarmte in het systeem zit.

Op het moment dat de thermostaat sluit zal deze anticipatieweerstand
warm worden, en ervoor zorgen dat de thermostaat licht opwarmt, en
daardoor al afslaat voordat de set temperatuur is bereikt - in de hoop
dat de restwarmte het werk afmaakt.

Een relais is al niet zo bijzonder elegant ;)

Ja, dus.

Je zou kunnen bepalen wat de waarde van die anticipatieweerstand in je oude
thermostaat is: zet de thermostaat maximaal, en meet de weerstand dmv. een
multimeter. Dat geeft je een veilige ondergrens voor de waarde van de
weerstand; hou er echter wel rekening mee dat je bij die waarde best wat
vermogen gaat verstoken. Een standaard 1/4W weestand zal dat niet goed
kunnen waarderen.

Waarschijnlijk kun je ook toe met een hogere weerstand zodat je minder
dissipatie nodig hebt. Kwestie van uitproberen - op een gegeven moment
zal de ketel niet meer aanslaan; dan weet je dat je te ver bent gegaan :)

--
Martijn van Buul - snipped-for-privacy@dohd.org

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV

Dat heb ik gedaan. De weerstand is 2 ohm, dat vond ik eerder te wijten
aan oxidatie op de meetpunten of zoiets dan een serieuze weerstand.

Wat zou beter zijn?

Ik heb een doos met 1/4 W weerstanden, ik ga maar eens proberen...

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV

Is het niet interessanter om eens te kijken naar een nieuwe ketel of te
onderzoeken of deze ketel wellicht toch nog modulatie ondersteunt? Het
moet wel een ERG oud barrel zijn als dat er niet op zit.

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV

De ketel heeft ook een modulatiethermostaat-mogelijkheid. Hij is wel al
een jaar of twintig oud, maar doet het nog prima. Hij hangt in een
loods, dus de toepassing is niet kritiek en ik vind het leuk om te
knutselen, plus dat ik het leuk vind om e.e.a. via Wifi te bekijken en
te regelen.

In feite /heb/ ik de bijbehorende modulerende thermostaat nog ergens
liggen...

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV

het voordeel van modulatie is dat de ketel een hoger rendement heeft
als hij teruggeregeld staat.  je verbruikt dus minder gas als je ketel
de hele dag op 20% draait dan wanneer hij 20% van de tijd voluit draait
en de rest uit is.
dit heeft natuurlijk alleen zin als de ketel ook daadwerkelijk overcapaciteit
heeft.  als je in de loods voor de vogeltjes aan het stoken bent dan zal
het wellicht niks uitmaken.

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV

Je hebt er wel een thermostaat van Nefit voor nodig: modulerende
thermostaten van andere merken werken niet met het Nefit protocol.
Er is echter een Nefit Opentherm Converter op de markt, maar die
lijkt niet in alle gevallen te werken.

-p

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV
* Rob:

Een Nefit Ecomline babbelt geen OpenTherm, maar Nefit's eigen protocol.
(waarvan ik nooit een protocol specificatie heb kunnen vinden, maar
ik heb eerlijk gezegd niet *heel* erg hard gezocht).

--
Martijn van Buul - snipped-for-privacy@dohd.org

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV

De nefit-code is alweer een tijdje geleden gekraakt zodat je de ketel
via de Moduline Easy kunt besturen, dat wil zeggen dat je via Wifi die
thermostaat/ketel kunt uitlezen en wijzigen. Behoorlijk
gebruikersonvriendelijk, dat wel. Als iemand het ook wil proberen kan ik
de URL wel weer voor je opzoeken.

Misschien Linux-only, dat weet ik niet, want ik gebruik niets anders :-)

Verder heb ik een 3 Ohm weerstand serieel in het thermostaat circuit
gehangen en dat schijnt te werken.

Als ik die modulerende thermostaat (Moduline 300) eraan zou hangen, zou
dat erg veel in het gebruik schelen? De ketel (die vroeger in het
woonhuis hing) is zwaar overbemeten voor die loods, meestal staan er
maar een of twee radiatoren aan.

Voor een paar dubbeltjes per jaar regel ik de temperatuur liever via die
zelfbouw thermostaat en het internet dan dat ik de Moduline gebruik.

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV

Ja, ik ben erg geinteresseerd. URL zou fijn zijn, Linux geen bezwaar.

Ik ken een huis waar op iedere radiator een knop zit die per radio
aan een centrale regeling stuurt wanneer en hoeveel warmte die plek
nodig heeft. Dan stuurt de centrale regeling de ketel aan. Het werkt
ook omgekeerd: via WiFi kun je zeggen dat de b.v. een zolderkamer
naar 20 graden moet gaan, en dat pikt de radiatoreenheid dan weer op.
Wel ieder jaar alle batterijen vervangen.  Is dat misschien iets voor
je? Zal wel niet goedkoop zijn, en in dat huis staat geen Nefit
ketel.

Ik zou wel iets dergelijks willen, maar dan zonder radio (geen
beinvloeding van buitenaf en huis hier zit vol metaal, en geen
batterijen wisselen). Misschien geeft dat Nefit protocol inspiratie,
heb ook een Nefit.

Mat Nieuwenhoven

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV

Maar dan ben je waarschijnlijk de enige, want "niemand" wil in zijn
hele huis UTP naar alle radiatoren gaan trekken om een dergelijk systeem
op te zetten.  Zelfs een kabel naar een kamerthermostaat is tegenwoordig
al iets wat men liever vervangt door draadloos.

Dus als je zo iets wilt moet je het zelf ontwerpen en bouwen, van de
markt en de massaproductie ga je dat niet krijgen.

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV

Inderdaad zelfbouw, maar UTP is niet nodig. Het OpenTherm protocol
werkt over simpele 2-draadskabel, ik denk dat dun tweelingsnoer
netjes achter een pijp kan. Behalve als de pijp _in_ de muur zit
natuurlijk, dan ontkom je niet aan draadloos.

Ik ben geen fan van draadloos, je bouwt een afhankelijkheid in het
systeem in. Er zijn vast mensen waar de cv regeling problemen geeft
als hun router kapotgaat, en misschien zelfs als internet er uit
ligt.
Dat systeem wat ik zag was denk ik Honeywell EvoHome. Ze zijn wat
duur om te modificeren naar draadloos (ik dacht iets van 80 euro per
knop). Ik weet niet of dat systeem op Wifi werkt of op UHF 433/866
MHz.

Mat

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV

2-draads kabel dat is UTP.  Unshielded Twisted Pair.  Je hebt ook
niet netwerk kabel waar 4 paren in zitten.
Maar goed dat maakt niet uit want je moet in ieder geval draden gaan
leggen.  Je kunt die natuurlijk langs de normale buizen leggen dan
is er in ieder geval een route, maar het blijft "een heel gedoe".

Ik weet niet of het gecombineerd moet worden met WiFi/Internet...
Veelal zullen die systemen niet met WiFi werken maar met 433 of 866
MHz low power device verbindingen, net zoals een buitenthermometer
of een goedkoop alarm.

Dat laatste neem ik aan.
Als je zelf wat wilt knutselen kun je met de ESP8266 simpel een
draadloos systeem maken in combinatie met een willekeurig accesspoint
of een Raspberry Pi, maar het stroomverbruik is te hoog voor batterijen
dus dan heb je dat weer.

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV

Allemaal gammel en onbetrouwbaar, het meest nog wel bij misbruik maken
van de ISM band op 70.

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV

Sorry, was een tijdje weg. Hier is de URL

https://github.com/robertklep

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV
* het varken uit breslau:

[ Eigen quote er ff bijgesleept ]

.                                                             ^^^^^^^^

Juist ja. Dit is nutuurlijk een beetje een curieus antwoord. Even
een recap:

1) de thermostaat van OP is overleden, en OP wil geen nieuwe thermostaat
   kopen, maar bouwt liever zelf wat.
2) Er volgt een discussie, waarin ter sprake komt dat de ketel van OP geen
   OpenTherm babbelt, maar een eigen protocol.
3) Jij beweert dat het protocol inmiddels is ge-reverse-engineered.

Het woord "wifi" had had een paar weken geleden al alarmbellen moeten laten
afgaan.

... want dit is het *netwerk* protocol van die schandalig duur geprijsde
"smart" thermostaat van ze. Dat kreng kost 180 euro - denk je nou werkelijk
dat OP *niet* bereid is om voor een tientje een oude thermostaat op
Marktplaats op te duikelen[1], maar *wel* bereid is om 200 euro neer te lappen
voor een "Smart" thermostaat?

Martijn

PS: Ik bedenk me opeens dat ik nog wel een "ModuLine" thermostaat heb liggen.
    Kunnen er zelfs twee zijn.

--
Martijn van Buul - snipped-for-privacy@dohd.org

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV
On 10-12-18 16:00, Martijn van Buul wrote:

Zoals ik al zei: ik heb zelf ook nog een moduline thermostaat liggen. De
'smart' thermostaat had ik bij een nieuwe ketel in huis gekregen. De
oude ketel heb ik toen in de loods gehangen. Liever dan de oude moduline
te gebruiken wilde ik experimenteren met een zelfbouwthermostaat die ook
via internet bediend kon worden en temperatuurdata kon terugsturen.

Dat is intussen gelukt, alleen weet ik nog niet hoe groot nu het
verschil in verbruik is tussen mijn aan/uit thermostaat en de moduline.

Het heet hier nl./hobby/.elektronica.

[...]

[1] Ik bedenk me opeens dat ik nog wel een "ModuLine" thermostaat heb liggen.
    Kunnen er zelfs twee zijn.

--
Martijn van Buul - snipped-for-privacy@dohd.org

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV
On Wed, 28 Nov 2018 15:41:47 +0100, het varken uit Stettin wrote:

<snip>

Dat zou best kunnen. Als de ketel zachtjes stookt en de uitgaande
watertemperatuur onder de (ik dacht) 55 graden blijft, wordt de
condenswarmte van de verbrandingsgassen ook gebruikt. Onze Nefit
ketel is ook modulerend, en bij heel koud weer brandt ie overdag de
hele dag heel zachtjes met de radiatoren net handwarm. Zeer
comfortabel. Dat zou bij jou misschien ook kunnen.

Mat Nieuwenhoven

Re: Zelfbouwthermostaat voor CV

Ja dat is een must bij een HR ketel.  Aan/uit thermostaat dat is
niet slim bij zo'n ding, zowel wat betreft het rendement als ook
het comfort natuurlijk.

Ik heb een tijdje geleden wel eens naar alternatieve thermostaten
gekeken maar heel vaak ondersteunden die geen modulatie.  Voor mij
een reden om niet te kopen.  Kennelijk was het in de USA nog niet
doorgedrongen dus ook nog niet bij die thermostaatmakers die denken
dat ze slim zijn.

Tegenwoordig zijn er wel die het ondertussen wel kunnen, maar als je
ketel geen OpenTherm ondersteunt gaat het nog lastig worden.

Site Timeline