Worden (AA-) batterijen na verloop van tijd langer?

Omdat de batterij leeg was, deed ik een nieuwe in een apparaat. Toen bleek dat die net even te klein was en dus geen contact maakte. Dat gold niet alleen ook voor andere exemplaren uit dezelfde verpakking, maar ook voor exemplaren uit andere recente gekochte verpakkingen. Toen probeerde ik een in gebruik zijnde batterij, die van al een aantal jaren in een klok gebruikt werd. Die bleek prima te passen (contact te maken), net zoals de lege batterij.

Even afgezien van het praktische probleem dat een batterij niet past, vraag ik mij af wat een verklaring hiervoor zou kunnen zijn. Zijn nieuwe batterijen korter of worden batterijen als zee in gebruik zijn langer? Of zijn de toleranties van de afmetingen zodanig dat het genoemde verschijnsel mogelijk is?

Fred.

Reply to
Fred

Fred schreef op Mon, 6 Dec 2010 13:17:31 -0800 (PST) in artikel :

Gaat het in alle gevallen om niet-oplaadbare batterijen?

--
Met vriendelijke groeten, Jawade.             Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/     HexEditor, Diskeditors+MBR-rebuilder, POP3lezer,

Dat komt niet vaak voor bij AA batterijen omdat er normaal gesproken een veer in het apparaat zit die zorgt dat er altijd druk op de contacten staat zelfs al zou de maat van de batterij niet helemaal kloppen.

"Fred" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@y23g2000yqd.googlegroups.com...

Nieuwe batterijen zijn juist langer want die zijn nog vol.

--
CU, Rob / Gompy
Reply to

artikel :

Ja, het gaat zelfs steeds om batterijen van hetzelfde merk, alleen de garantiedatum en daarmee de produktiedatum verschillen.

Fred.

Reply to
Fred

Inderdaad, blijkbaar had in het betrokken geval de veer zijn veerkracht verloren waardoor het door mij genoemde verschijnsel optrad.

Fred.

Reply to
Fred

berichtnews: snipped-for-privacy@y23g2000yqd.googlegroups.com...

Haha!

Fred.

Reply to
Fred

Alleen zwaarder toch :-)

Reply to
(on)wijs man

Ze worden hoe langer hoe leger...

--
Grinnikend door het leven...
Reply to

In een nieuwe batterij zitten de electronen netjes opgestapeld. Als de batterij gebruikt wordt en de electronen gaan van de min via de belasting naar de plus lopen, komen ze nooit meer zo mooi in te batterij te liggen als toen deze nieuw was, ondanks dat de belasting er, uiteraard, wat afgepakt heeft, is het netto resultaat dat de batterij langer wordt door de druk van de electronen. Vooral bij kleine stroompjes zoals bij een klok, treed dat effect op. Is de belasting veel zwaarder, dan worden er veel meer electronen door de belasting afgepakt en zal de batterij niet langer, maar zelfs korter worden. Voor meer info hierover kan je lezen op de website van de belasting.

Reply to
Gerard

Net te vergeten, de (te) lange draden tussen batterijen en verbruiker. Daar zitten nog een heleboel electrononen in als je de batterijen los koppelt. Wanneer men daarna nieuwe batterijen aansluit komen de electrononen uit de lange draden bij de electronen van de nieuwe batterijen. Na een paar keer batterijen vernieuwen zijn er zoveel electronen over dat ze nooit meer in een normale batterij passen. Men is dan ook haast verplicht om langere batterijen te kopen om alle electronen in de batterijen te krijgen. Producenten van batterijen weten van dit probleem, maar doen er niets aan want het stimuleerd de verkoop van lange batterijen.

--
CU, Rob / Gompy
Reply to

Izak van Langevelde schreef op Mon, 6 Dec 2010 19:05:44

-0500 in artikel :

Maar worden ze dan ook hoe langer hoe korter?

--
[...]

Ik heb al wel regelmatig gemerkt dat oplaadbare batterijen iets dikker zijn dan wegwerp-batterijen. De kinderen hebben een heel dun zaklantaarntje waar precies een wegwerp AA batterij inpast, maar een oplaadbare krijg ik er niet in geduwd. Die heeft een diameter van 0,5 mm meer of zo.

Reply to
Ano

[KNIP]

Prachtig verhaal! Ik heb even lekker zitten lachen. :-))

Massimo

Reply to
Massimo

Helaas heb je blijkbaar niet goed opgelet bij de laatste fysicales. Het zijn juist de gaten die de stroom veroorzaken. Als die dan uit de batterij verdwijnen en door de belasting worden afgevangen, komen de elektronen er voor in de plaats. Het moge duidelijk zijn dat een gat "niets" is. Als daar "iets" voor in de plaats komt, moet het volume wel toenemen. Logisch toch.

Hal

Reply to
Hal

Klopt! NiCad's hadden dit probleem niet, maar de NiMH batterijen zijn inderdaad dikker dan een "normale" AA batterij, en past hierdoor helaas niet meer overal in. Zo heb ik dat probleem met mijn Garmin Etrex. Kan er NiMH batterijen in stoppen, maar krijg de deksel dan niet meer dicht. :-S

--
Groet,

Pasq
Reply to
Pasq

Met de nieuste versie van de LHC hebben ze net ontdekt dat die gaten vol donkere materie zitten, wat de oude theorie dus weer omver werpt. Men vermoedt dat de donkere materie een soort atomen zijn die een dubbele kern bezitten waarvan 1 helft uit antimaterie bestaat. Nu is de vraag: kan het zijn dat antimaterie de oorzaak is van de langer wordende batterijen?

Reply to
Gerard

Mocht je een schuifmaat hebben: AA Eneloop accu's zijn 14,2 mm diameter. gewone batterijen die ik heb liggen zijn 14 tot 14,1 mm.

Reply to
Gerard

Dat zou zomaar kunnen. Heel interessant.

Fred.

Reply to
Fred

Gerard wrote the following on 2010-12-08 5:27 PM:

VONK ! Voila een gepuntlaste schuifmaat....

Reply to
Arno Verhoeven - PE1ICQ