Speciale (snel)laders voor NIMH wel goed voor dure batterijen ?

Ik heb een vraagje over mijn NIMH batterijen. Ik laad ze al tijden gewoon op met mijn oude lader van Hape op en lage stroomsterkte (voor NICAD batterijen tot 500-700 mA). Aangezien de batterijen die ik nu gebruik voor mijn digitale cam zo rond de 2000 Mah zitten (kijkshop heeft goede voor weinig!) laat ik ze er dus wat langer inzitten, zo'n 12 a 16 uur. Voordeel is dat de batterijen niet zo snel warm worden als in een NiMh (snel)lader, waar ze meestal erg heet in worden, bijna kokend. Een vriend van me heeft zo'n ding gekocht bij een dure fotozaak en die kan alleen maar snelladen. In een 10 minuten soms al vol.....Is dit nou echt niet funest voor je dure batterijen

???? . Daarom vraag ik me echt af of zon dure speciale NiMh ladere nu wel

een goede investering is........of kan ik de oude net zo goed blijven gebruiken???????

Reply to
Edwin

"Edwin" schreef in bericht news:%7xvb.476494$ snipped-for-privacy@amsnews03.chello.com...

op

batterijen

weinig!)

de

ding

batterijen

wel

Als de cellen echt heet worden is dat niet goed voor de levensduur. Ik gebruik diverse laders, en in geen van alle worden de cellen noemenswaardig warm, hoorguit een graad of 10 hoger dan de omgevingstemperatuur. 1 van die laders is een snellader van een festo accu-boor, die een 12V 2A accu-pack in ongeveer 18 minuten vollaadt, de accu is dan een beetje lauw. Bij grotere temperatuurverhoging kan het veiligheidsventiel van een cel de gasdruk laten ontsnappen, waarmee je een deel van de capaciteit kwijt bent. Sommige fabrikanten geven veel technische informatie over de cellen, zoek maar eens op internet (o.a. Varta, Enegizer).

--
Mazzels!

Gerard
 Click to see the full signature
Reply to
Bezemsteel

beste Bezemsteel, ik wou het eens hebben over je post in nl.hobby.elektronica:

knip

Zijn de batterijen van je accuboor NiCd's ? NiCds kunnen in het algemeen beter snel geladen worden & worden minder warm. In m'n metabo 15-minuten- lader komt de 2.4Ah batterij nauwelijks lauw uit. 1u dewalt lader + NiCd, daar komt de batterij gewoon ijskoud uit. Maar uit m'n makita 1u lader met NiMH accu's (2.6Ah), die gewoonlijk over een lading bijna 1.5u doet, wordt de accu wel heet. Niet loeiheet, maar toch flink warm. En in de hama 1u lader voor AA'tjes worden nimh accu's trouwens ook best heet. Enfin, enige opwarming zou niet dadelijk funest zijn, pas als de temperatuur echt boven de 50° gaat zou er pas elektroliet(gas) uit het ventiel lekken, en er zit doorgaans ook wel een temperatuurmeting in dergelijke snelladers (zo niet dan zou ik hem zeker niet kopen !). Natuurlijk geldt dat allemaal alleen voor cellen die geschikt zijn om te snelladen, van de AA'tjes die ik een tijdje geleden bij de aldi gehaald heb lekte er al eentje bij voorzichtig 1/4C lading.

voor de OP: ik zou gewoon die oude lader gebruiken, als je de batterijen er geen daaagen in laat steken denk ik dat je daarmee het veiligste bezig bent. Je kan trouwens veel info vinden op de site van panasonic:

 - Zum antworten bitte Lederhosen entfernen -
Reply to
JacQ

"JacQ" schreef in bericht news:Xns943B7524B4F7EJacQ@195.130.132.70...

Het zijn idd NiCd's Mijn ervaring met een goede lader van FRIWO is dat deze zowel NiCd als NiMH goed laadt, zonder grote temperatuurverhoging. Het is een geavanceerde pulslader, die afschakelt op het moment dat de cel vol is, d.m.v. delta-piek afschakeling. Eerder heb ik twee chargemanagers van Conrad gehad, maar die heb ik snel terug gestuurd vanwege overladen van de cellen. Er zijn dus grote verschillen in laadapparaten.

Sorry, ben vegetariër;-)

--
[...]

De informatie die je geeft is enigszins verwarrend ..

ik neem aan dat je een lader bedoeld voor AA cellen aangezien je het hebt over 2000mAh batterijen voor je digicam ?

De specs voor je huidige lader zeg je zijn geschikt voor 500-700mA, bedoel je dat ie batterijen met een capaciteit van 500-700mAh kan laden ? en zo ja hoe lang doet ie er dan over ? maw .. de beschikbare laadstroom is de belangrijke parameter. Mijn Ansmann "snellader" geeft 700mA af (voor AA, 200mA voor AAA) wat erop neerkomt dat in theorie een 2100mAh batterij geladen wordt in 3 uur (in theorie want in de praktijk zijn het bijna 4 u wegens de "verliesfactor" zijnde 1,4 (bron: electuur)) Na die tijd zijn de batterijen warm, maar niet heet .. zoals hier gezegd schat ik ook dat ze ong 30-35 Gr zijn. Dit ligt wel lager dan de max temps gegeven op de technische sites van de fabrikanten die een max boventemp aanhouden van ong 45C

ik denk dat als je dus hoge capaciteitsbatterijen met je oude NiCd lader gaat laden je altijd zult uitkomen met "slecht" (lees : onvoldoende) opgeladen batterijen als je op jouw wijze gaat laden. Stel dat je oude lader

100mA afgeeft dan zou je voor je nieuwe batterijen 20u moeten laden zonder de verliesfactor in rekening te brengen, dat wordt gauw onpraktisch als je een digicam hebt die wat batterijen "vreet". Een betere (niet-zo)"snellader" lijkt mij geen overbodige luxe .. & BTW ik heb ook een Phillips oude NiCd lader die ik in eerste instantie geb ruikte om destijds 1600mAh batterijen op te laden ... argumenten om snel een Ansmann Powerline 4 te kopen waren heel snel duidelijk ..:-) en 'k heb het mij nog geen seconde beklaagd ..

en PS ik heb de indruk dat de goedkopere NiMH setjes uit bvb Aldi heel wat warmer worden dan de betere merken voor vergelijkbare capaciteit .. mogelijk een ietsje subjectieve vaststelling.

HTH

Reply to
imbsysop

Beste Edwin,

Als je NIMH batterijen laadt in een NiCD lader, dan moeten ze er wel zo'n 3 dagen in zitten, willen ze helemaal vol zijn (vooral bij die 2A batt.). De laadspanning van NIMH batt. is namelijk drie keer hoger dan bij NiCD cellen (voor gewoon standaard laden). Normaal moeten ze er

12-16 uur in zitten, en in een NiCD lader dus 3 x 12-16 = 36-48 uur. Daarbij is dit niet helemaal een nauwkeurige berekening (is niet precies 3x), dus drie dagen is een goede laadduur.

Zelf heb ik bij Conrad de Volcraft Akku-Trainer AT-2 gekocht, en daar ben ik heel tevreden mee. Er zit een temp. meter in, en de accus worden eigenlijk nooit warm (laat staan heet). Verder is ie prossesor gestuurd, en kan dus zowel NiCD als NIMH batt. laden/ontladen en recyclen (NICD reviven).

Groeten,

Rick.

Reply to
Rick

ha leuk om weten :-) ik heb ze (1700mAh) geladen met mijn Ansmann lader en ik had de indruk dat ze behoorlijk wat warm(er) werden dan mijn andere (merk)batterijen .. (700mA lader)

Reply to
imbsysop

ik neem aan dat je bedoeld : laadstroom ? verder ben ik helemaal accoord :-)

Reply to
imbsysop

Mag ik iedereeen bedanken voor de bijdragen. Zijn NiMh trouwens ook giftig ? .

in een normale winkel kan kopen voor een redelijke prijs? Dacht zelf aan de kij "imbsysop" schreef in bericht news:bpo9qb$hb7$ snipped-for-privacy@snic.vub.ac.be...

:-)

Reply to
Edwin

"imbsysop" schreef in bericht news:bpo9nf$h94$ snipped-for-privacy@snic.vub.ac.be...

best

te

gehaald

Moeten die Aldi-NiMH's dan ook niet in 9 uur worden geladen met 270 mAh?

Reply to
Kees Wortel

om

en

ik dacht wel dat dit inderdaad in minuscule kleine lettertjes op dat inpak-kartonnetje staat .. ik zou echter niet direct verwachten dat 700 x 3u problemen zou geven :-)

Reply to
imbsysop

Langzaamlader + *2*goedkope Kijkshop setjes! Altijd verse batterijen. Werkt bij mij al 3 jaar met zelfde setjes. Ondanks wel eens vergeten uit de lader te halen - halfvolle batterijen weer opladen etc.

Alleen bij inwendig gebruik :-)

--
 - René
Reply to