Witte led's aansturen met pwm signaal

Hallo beste elektronica liefhebbers,

Heeft er soms van jullie iemand ervaringen met het doen oplichten van witte led's met een pwm signaal. Maar dan wel met een hogere stroomsterkte van bv 2 maal de nominale stroomsterkte en dan de duty cycle op 10%, naar het schijnt zou de lichtintensiteit vele malen hoger zijn. Iemand al geexperimenteerd?

Grtz The Butcher You need info about infrared remote protocols, 1 link:

!!! Remove f*ckspam in email address .

Reply to
The Butcher

Heeft in sci.electronics.design een heel dispuut over gelopen - heersende mening is dat met *moderne* led's er vrijwel geen winst te boeken is met "pulsen" van led's - je krijgt gewoon de gemiddelde lichtsterkte.

Oudere leds waren efficienter met hogere stromen - daar werkte het wel. Google op nieuwsgroepen?

--
 - René
Reply to

Kennelijk een forse lekstroom.

Ik herinner het me ook. Maar het is denk ik niet geldig voor 'bewegende' LEDs, die een stippelspoor op je netvlies achter zullen laten (fietslampje!) in plaats van een wazige streep.

Thomas

Reply to
Zak

Hm, dan heb je of hele snelle ogen, of je pulst op een te trage frequentie. (of je LED beweegt heel snel natuurlijk...)

Hans (schudt maar eens met je wekker radio ;) )

--
http://www.meadow.tk
Reply to

"MCK" schreef in bericht news:3f54b578$0$152$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Bedankt al voor de reakties, ga dat toch eens proberen stel je voor man 2 keer zoveel licht en ze geven al zoveel.

Grtz The Butcher You need info about infrared remote protocols, 1 link:

!!! Remove f*ckspam in email address .

Reply to
The Butcher

Als je op 1000 Hz pulst, en iemand komt met 25 KM/h door je gezichtsveld fietsen, is elk pulsje 7 millimeter. Als je het ledje scherp zou zien, zou je dus net een stippellijntje zien. Mischien opvallender dan een egaal lijntje. Misschien ook niet.

Thomas

Reply to
Zak

Geven ze werkelijk zo veel ?? Bij mijn weten is het niet veel meer dan een goede halogeen lamp. Heb je al eens gekeken naar het gedrag van je oog-hersenen combinatie ?

Doe eens een simpele proef:

- kijk hoeveel licht 1 LED (schijnbaar) geeft (bij een behoorlijke uitsturing van zeg 20 mA)

- kijk nu hoeveel 2 LEDs (uiteraard dezelfde stroom) geven

Het resultaat:

- je zult met moeite constateren dat 2 LEDs "iets" meer licht geven

succes, Stef Mientki

Reply to
Stef Mientki

"The Butcher" schreef in bericht news:xtI5b.3441$ snipped-for-privacy@hebe.telenet-ops.be...

Wel jongens ik heb dat dus geprobeerd ze aan te sturen met een stroom van

100mA en een dutycycle van 10%, frequentie van 5kHZ en mijn conclusie is dat ze minder licht geven dan normaal met een weerstand.

Reply to
The Butcher