Frequentieteller met Basic

Hallo,

Ik zoek een programma voor een frequentietellertje tot
minimum 1MHz en dit te besturen met een basic programma
via BASCOM en uit te lezen op een LC-display.
Na veel zoeken vind ik enkel PIC voorbeeldjes maar gene
die via Basic te besturen zijn.
Kan iemand mij helpen aan zo'n broncode?

Met dank

Re: Frequentieteller met Basic

Ik kan je niet helpen, maar ik vermoed dat BASIC te traag is voor
die toepassing. Zal lijkt mij in assembler dus machinetaal moeten.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade.
Zin in een koffie- thee- of borrelpraatje?  Kom naar alt.jawade.nl

Stef

Re: Frequentieteller met Basic
Basic op een uC... Tsja, het schijnt te werken. Maar iemand die een
beetje serieus met die dingen bezig is, programmeert gewoon assembly of
desnoods C.
Denk dat je voor dit stukje op die AVR het beste assembly kunt
gebruiken. Voor je display routines kun je dan wel basic gebruiken.

Dan nog... De interne counter loopt doorgaans niet harder dan CLK. Om
nou met 10 of 20MHz 1MHz te gaan meten... Is uiteraard wel te doen, maar
echt nauwkeurig is het op hogere frequenties niet. Procent of 10 moet
wel haalbaar zijn, zeker als je eea. kan corrigeren aan de hand van een
'echte' counter of signalen met een bekende frequentie.

Re: Frequentieteller met Basic

Nee, met een PIC kun net zo nauwkeurig meten als je externe oscillator
toestaat. Met een 16F628 is 50 MHz gegarandeerd, ik heb wel 75 Mhz gehaald.
Je meet mbv de ingebouwde prescaler gedurende een bepaalde tijd (100 ms of
zo) het aantal pulsen. Dan weet je ook de frequentie. De prescaler uitlezen
kan niet rechtstreeks, vereist externe hardware (b.v. 74 HCT151) als je het
netjes wilt doen. 50 Mhz op 10 Hz resolutie is goed te doen, maar dan heb je
al een externe oscillator nodig die beter is dan 0,2 ppm ...
Maar hoe je dat met Basic kan combineren, geen idee. Je hebt gedurende de
meettijd absolute controle over de chip nodig, dus geen interrupts. Ik weet
niet of dat kan als er ook nog Basic loopt.

Mat Nieuwenhoven

Re: Frequentieteller met Basic

Lekker buiten de specs rommelen dus.

Je uC is dus niets meer dan een counter. De CLK haal je ergens anders
vandaan. Goed plan op zich, maar ik heb nou niet het idee dat de OP dit
bedoelde.

Vandaar mijn opmerking... Als je het serieus wilt doen, doe je het in
assembly of desnoods in C.

Re: Frequentieteller met Basic
Die 50 MHz is volkomen binnen de specs,
en hij had maar 1 MHz nodig.

Wat bedoelde hij dan, "de frekwentie van 1 periode methode meten" ?
Dan zou ik graag willen weten wat de definitie hiervan is,
want als dat een enkelvoudig getal oplevert,
leven we inderdaad in een dusdanige simpele wereld,
dat dit bericht slechts als een nul of een over zal komen ;-)

Stef Mientki

Re: Frequentieteller met Basic

Waarom moet het perse met basic te besturen zijn? Het bekende PIC
frequentiemetertje stuurt een  LCD display aan via assembly. Waarom zou je
het dan in Basic willen doen?

Mat Nieuwenhoven

Re: Frequentieteller met Basic
Je hebt het maar over PICs. Best leuk speelgoed, maar werken die met BASCOM?
Als je toch de keus nog hebt, kies dan voor AVR.

Re: Frequentieteller met Basic

De OP wou een via BASCOM aan te sturen countertje tot 1MHz. Met Bascom wilde
hij een display aansturen. Als dat de reden is voor Bascom is hij beter af
met een kant-en-klaar schema met code, wat ook nog eens erg goedkoop is (paar
tientjes).
Als hij een counterje van buiten af wil laten starten en stoppen met Bascom
is het een ander verhaal. B.v. via een seriele link. Kan ook met PICs maar
daar moet dan code voor geschreven worden.
Het zou helpen als hij zijn gebruiksdoel wat beter aangaf.
Overigens garandeerd Microchip (PIC fabrikant) de prescaler input als de
hoog- en de laag periode ieder tenminste 10 ns zijn. Dat maakt 50 MHz, ik ben
nog niet beneden de 60 MHz tegengekomen (maar heb ook geen tientallen
geprobeerd)

Mat Nieuwenhoven

Re: Frequentieteller met Basic

In de Elektuur van 10/98 wordt in het verhaal "Experimenteren met de
Atmel-AVR-RISC-processor" een frequentiemeter beschreven met uitlezing op de
PC. Maximale freq. 5MHz.

Hans

Site Timeline