TV distributiesysteem geeft balken en vervormingen

Hallo allemaal,

in ons studentenhuis hebben we ongeveer 20 TV aansluitingen. Nu hebben we sinds een tijdje het volgende probleem: de meeste mensen hebben balken door het beeld lopen en hebben een vervormd beeld, dat soms ook nog eens van boven naar beneden "scrollt" (heel snel). Het beeld is bij sommige TV's op zich wel scherp (d.w.z. geen sneeuw). Op onderstaande foto zie je hoe de boel gedistribueerd wordt:

Zo te zien een grote versterker met uitgangen die weer naar verdeelkastjes lopen. Heeft iemand een idee waar dit soort klachten door veroorzaakt worden? Bedankt alvast.

Groeten, Matthijs.

Reply to
webmaster_audi4u

Vrijwel altijd oversturing versterkers en of TV's. Woon je toevallig in Utrecht, daar is de Casema signaal sterkte een tijdje geleden groter geworden. ruud

Reply to
Ruud Poeze

we

door

op

verdeelkastjes

Nee ik woon in Enschede, maar misschien daar hetzelfde probleem? Ik neem aan dat de ingangs- of uitgangswaarde ingesteld kan worden. Ik zal eens kijken als ik tijd heb en ik me door de rommel van m'n huisgenoot geworsteld heb ;-) Andere suggesties zijn ook welkom.

Reply to
webmaster_audi4u

Ziet er uit als een professionele installatie. Dikke kans, dat als je daaraan gaat hobbiën, de problemen alleen maar (véél) groter worden. Bovendien zouden de problemen ook best verband kunnen houden met het aanbrengen van illegale taps op het systeem. Alle reden dus, om de verhuurder te bellen en die het probleem te laten oplossen.

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

door

op

verdeelkastjes

Hehehe je kent dat toch met die huurbazen.... Hij heeft wel een mannetje maar of ie nou zoveel verstand heeft van dit soort dingen betwijfel ik... Maar illegale taps, wat moet ik me daarbij voorstellen?

Reply to
webmaster_audi4u

Misschien heeft hij wel een onderhoudscontract. Of garantie.

Het kan best zijn, dat je huurbaas een contract heeft voor 20 aansluitingen en dat ter controle de versterker verzegeld is. Wanneer je nu met jeugdig enthousiastme die doos openmaakt loop je de kans, daar later een stevige rekening voor gepresenteerd te krijgen. Ik zou de koninklijke weg volgen: eerst klagen bij de verhuurder en pas als dat geen oplossing biedt, naar 'alternatieven' gaan zoeken.

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Ik zou eerst eens fatsoenlijke connectoren gebruiken. Die connector links onder de versterker (inkomend antenne signaal?) lijkt nergens op. En zo te zien zit er op de uitgaande verbinding zo'n zelfde onding.

--
Maurice                                    mauricej (at) xs4all (dot) nl
Reply to

Inderdaad. Eventuele andere problemen:

- Voeding van versterker defect / uitgedroogde elco's

- Iemand die veel zit te gsm'en vlak bij de verdeelinstallatie

Persoonlijk hou ik het even bij de defecte elco's in de voeding.

--
Joop van der Velden
pe1dna@amsat.org

Als eerste ziet het er naar uit dat er coax12 is gebruikt wat op zich perfect is. Ook kabelmaatschappijen gebruiken deze coax alleen in een groene (grondkabel) uitvoering.

Wat mij op valt is dat er perfecte f-konnektoren gebruikt zijn op de taps, en dan van die slechte plastic pluggen op de in en uitgang van de versterker. Dus vervang of laat eerst die coaxpluggen door volledig metalen vervangen.

Normaal wordt bij een taps als er bij elke aansluiting db-waardes staan het langste stuk coax op de aansluiting met het minste verlies aangesloten en zo verder tot het kortste stuk op de aansluiting met het meeste verlies. Hierdoor krijgt iedereen een gelijkmatigere verdeling in gemiddelde signaalsterktes.

Zorg ook dat in de kamers de aansluiting tussen aansluitdoos en tv met volmetalen pluggen zijn aangesloten om instraling van buitenaf de kop in te drukken.

De huidige draadloze maatschappij veroorzaakt veel signalen die via plastic pluggen, slecht afgeschermde coax enz de signaalader van de coaxkabel kunnen bereiken.

Haal coaxkabel voor aansluitingen en pluggen bij een reparerende tv-monteur, die kent de kwaliteit die hij verkoopt. Bij bouwmarkten wordt prijstechnisch nog wel eens troep verkocht. Dit geldt ook voor aansluitdozen (tv/radio).

Groeten en succes PP

"webmaster_audi4u" schreef in bericht news:ckghtg$ob3$ snipped-for-privacy@ares.cs.utwente.nl...

Reply to
eddumweer

"webmaster_audi4u" schreef in bericht news:ckghtg$ob3$ snipped-for-privacy@ares.cs.utwente.nl...

we

door

van

TV's op

de

verdeelkastjes

Mogelijk heeft een van de studenten een defecte aansluiting waardoor het signaal van alle anderen wordt verzwakt. Dan zou je een voor een die kabels moeten loshalen om te zien of het probleem verdwijnt.

-- Femme

Reply to
Femme Verbeek

ik denk dat je last hebt van een verschijnsel wat ik ken als "brombalk" dat kan inderdaad komen door een defecte voeding in de versterker maar het is ook goed mogelijk dat een van de aansluiting een mantelstroom veroorzaakt, of wel een aardlus een eenvoudig uit te voeren experiment kan dan zijn om de antennepluggen uit de tv's (en radio's) te gaan trekken tot dat het verschijnsel op de andere toestellen ophoud, (te begin dan bij de kamer die het laatst een andere bewoner gekregen heeft)

succes en laat ons weten als je het gevonden hebt

Reply to
kees6238

door

op

Iedereen heel erg bedankt, die van die aardlus is ook nog wel een goeie :-) Ik laat het jullie zeker even weten als het opgelost is.

Reply to
webmaster_audi4u

"webmaster_audi4u" schreef in bericht news:ckhp3m$r0t$ snipped-for-privacy@ares.cs.utwente.nl...

we

:-)

Als ik zie hoe warm de versterker geweest is(verkleuring), gok IK op rotte elko's in de voeding van de versterker!

GGH

Reply to
G.G. Houweling

"webmaster_audi4u" schreef in bericht news:ckghtg$ob3$ snipped-for-privacy@ares.cs.utwente.nl...

door

KNIP

Matthijs,

kun je een foto plaatsen van het "gestoorde" beeld ? Is er toevallig kortgeleden een Digitenne station bij jullie in de buurt in de lucht gekomen? Heb je het probleem op alle kanalen, of alleen op bepaalde kanalen in een bepaalde band (VHF, UHF ?)

Grtz, Ben

Reply to
Ben

"webmaster_audi4u" schreef in bericht news:ckhp3m$r0t$ snipped-for-privacy@ares.cs.utwente.nl...

we

:-)

Dat van die aardlus is geen fabeltje hoor. Als je eens wist welke problemen daar al door onstaan zijn.

Reply to
Marco Polo

"Femme Verbeek" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com... [snip]

dacht dat dat niet mogelijk was bij het gebruik van multitaps? Alleen als je eenvoudige splittertjes gebruikt kan dit probleem verschijnen.

mvg, Wouter

Reply to
Wouter

Misschien heeft iemand een PC met TV kaart er op aan aangesloten en daardoor een aardlus veroorzaakt.

Binair zoeken. Helft van de aanzluitingen loshalen. Probleem weg -> zit in los gehaald deel. Helft daarvan weer aansluiten. Probleem is er nog -> zit in nog aangesloten deel. Hiervan weer de helft losnemen. Nog twee slagen hehalen en je hebt de fout geisoleerd als het bij een verbruiker (tv) vandaan komt.

Als het probleem blijft zit het in iets gemeenschappelijks. Waarschijnlijk de versterker. Regelmatig word in deze nieuwsgroep een faq over aardlus problemen gepost. Lees die ook eens als je een aardlus hebt.

--
Wil je ook niet voor muisklikken gaan betalen?
Stem dan tegen de Europesegrondwet.

pim. ReplyTo: nospam4me [at] schaeffer.tk

Reply to
pim schaeffer

Probleem lijkt gefixt, de versterker is vervangen. Sorry dat ik geen foto's van de storingen heb gepost maar was de afgelopen tijd erg druk...

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Groeten, Matthijs.

door

Reply to