tv

Hoe kan men nagaan of de hoogspanningstrafo of de aansturing defekt is. Telkens ik de hoogspanningstransistor vervang springt deze kapot. als deze er niet in zit heb ik geen signaal op de basis en kan deze toch ook niet defekt gaan??

Stef

Reply to
stef

Vroeger haalde je de fusible resistor (zeg maar de zekering) eruit, en verving die door een 60W gloeilamp. Dat beperkt de stroom tot een paar honderd milliampere, en dat overleeft de tor wel.

Trafo's meet je met een toongenerator door. Je kunt de spanningsverhoudingen uit het schema halen, en met een laag spanningkje bij 15625Hz op de primaire wikkeling moeten de spanningen op de diverse andere wikkelingen overeenkomen met hun onderlinge verhoudingen.

Torren gaan vaak stuk omdat ofwel de aansturing niet klopt (te lang aan, te hoge dissipatie, en instant death) of omdat de lijn-C stuk is. (te kort aan, spanning te hoog..).

--
Ruben

	 I think Balmer is violating Nintendo's Insanity Patent.
Reply to
Ruben van der Leij

"stef" schreef in bericht news:4342ad83$0$2545$ snipped-for-privacy@news.skynet.be...

Stef,

Dat kan maar al te goed. Het hangt er maar vanaf wat er nog meer kapot is. Als de transistor zonder stuursignaal op de één of andere manier toch geleidt, is het zo gebeurt. Overigens moet je zover ik weet wel een signaal op de basisaansluiting van de hoogspanningstransistor hebben, ook als die transistor er niet is. Het lijkt er dan ook op dat eerder de aansturing stuk is dan de lijntransformator. Voor het opsporen van dit soort fouten kun je eigenlijk niet zonder oscilloscoop. Voor het controleren van lijntransformators wordt dikwijls een zogenaamde "ringer" gebruikt.

Niet duur in de aanschaf of makkelijk zelf te bouwen.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Het is meestal de hoogspanningspoel die defekt gaat bij een lijntrafo in een KTV en daar meet je geen spanning met een toongenerator als input aan de primaire zijde.

Maurits

Reply to
Maurits