Tuuttuut-beepbeep!

Willem (die alleen betwijfelt of dit wel de maximaal haalbare 152dB is) Jan

PS, vraagje voor de elektronica-/audio-deskundigen alhier: zijn er vuistregels voor de correlatie van (elektriek) 'wattage' vs 'decibel'? Ik weet dat er een kwadratische factor in zit, voor dubbele geluidssterkte (+

3dB) heb je 4x zoveel watt nodig (net als bij licht), en eea zal ook nog afhangen van frequentie en/of oor-gevoeligheid, maar grofweg moet er toch wat over te zeggen zijn?

(ik kan namelijk een 400W luidspreker-sirene niet helemaal doorgronden met de aangegeven 126dB....de meeste luidsprekers voor dit doel hebben namelijk veel lagere watt-specificaties)

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

      The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
     the inability to understand

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Reply to
Willem-Jan Markerink

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns989CC490C132Bwjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

Nee, een electromotor van 500 Watt kan nagenoeg stil zijn terwijl een audioinstallatie van 500 Watt een takke herrie kan maken.

--
CU, Rob
www.gompy.net/blocklist.txt

Het rendement van de luidspreker is ook van (groot) belang. Electrodynamische luidsprekers (die meestal worden gebruikt) hebben een 'rendement' van zo'n 90 dB('Hi-Fi') tot 100 dB (PA-systemen) per watt vesterkervermogen. Dit gemeten op één meter afstand van de luidspreker. Voor een verhoging met 3 dB van het geluidsniveau is steeds een verdubbeling van het versterker vermogen nodig. Voor 'het vullen' van een ruimte of stadion met geluid gelden weer andere regels.

Bakhuys.

Er zijn echter ook luidsprekertypen die een rendement van 110 dB/watt of meer hebben.

Reply to
Bakhuys

"Rob / gompy.net" wrote in news:12ob3boj8go8a02 @corp.supernews.com:

Vandaar het door mij aangedragen element 'luidspreker'.

--
[...]

"Bakhuys" wrote in news:4585930a$0$339$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl:

Hmm....uitgaande van 90dB bij 1 watt zou ik dan voor 120dB al 2^(30/3) =

1.024 watt nodig hebben, voor 126dB 4.096 watt....

Anderzijds: normale claxons zitten tussen de 50 en 100W, en wettelijk gelimiteerd op 112dB oid. Beetje efficienter (en wellicht ook nadrukkelijk monofrequenter?) en je komt met 400W weer aardig in de richting van 126dB.

--
[...]

Correctie: een verhoging van 3 dB is geen verdubbeling van de gevoelsmatige geluidssterkte maar van het (door de luidspreker) afgegeven geluidsvermogen. Het lijkt gezeur maar er worden regelmatig vergissingen in gemaakt.

De mij bekende vuistregel is: 2 dB betekent een zodanige vergroting van de geluidssterkte dat een leek die nog net kan waarnemen. 3 dB zit daar iets boven en is een goed waarneembare "stap". Een verdubbeling van de geluidssterkte komt voor het gehoor overeen met pakweg 10 dB.

Bron: de Engelstalige

schrijft: "A 3 dB increase in the level of continuous noise doubles the sound power, however experimentation has determined that the response of the human ear results in a perceived doubling of loudness for approximately every 10 dB increase (part of Stevens' power law). " Ergens anders in het artikel staat dat het getrainde menselijk oor onder laboratoriumomstandigheden een verschil van 1 dB nog nét kan waarnemen.

(dat wil zeggen: van het geluidsvermogen, niet van de gevoelsmatig gehoorde geluidssterkte)

Het verdubbelen van het versterkervermogen levert slechts een 3 dB "harder" geluid op, en het interessante is dus dat dat slechts een "goed waarneembare vergroting" van de sterkte van het geluid is, vrijwel niet de moeite waard.

Is dat zo? Alweer een idee in de prullenbak, waardoor ik de bumperklevers dacht te gaan wegjagen (een gigantische hoorn naast de uitlaat).

monofrequenter?) en je

RM

Reply to
Redeprim

Willem-Jan Markerink beweerde :

Hm,

Leuk spul daar :-)

--
Grt. Frank
Email frank@usenet4all dot com

An error has occurred. Hit any user to continue.
Reply to
Draak

snipped-for-privacy@ria.nl wrote in news: snipped-for-privacy@4ax.com:

is)

Thanx, eea komt mij idd bekend voor, en tot nu toe eigenlijk nooit een discussie/uiteenzetting gezien waarin beide aspecten voor kwamen, dus telkens van het ene been op het andere gezet....;))

Als je het kwadraat tussen geluid & vermogen weer als basis neemt, dan klopt het wel weer, cq wordt het samenhangend: +3dB is +100% vermogen, is wortel2 meer geluid (net als bij lichtsterkte)....3^2 = 9, pakweg 10.

Dat zal wel de definitie zijn, geen toeval dus....;))

of

Zelfs maximale lichtsterkte is met ken-getallen gereguleerd, die staan op het lampglas. Tis idd niet iets dat makkelijk terug te vinden is in de voertuigreglementen, in BRD is het vanwege de strenge TUV wat makkelijker, overal bekend, en die conformeren zich aan EU-regels, NL idem.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat Oom Agent dat niet zomaar kan meten, want itt BRD hoeven wij geen EU-keurmerk te laten zien op die claxon. (kan hooguit anders zijn voor recente bouwjaren, maar daarin heugt mij niets concreets)

--
[...]

Draak wrote in news: snipped-for-privacy@sig-for-adres.invalid:

Mooi harmonisch ook, die 5 frequenties....;))

Willem (wellicht klinkt 7 of 9 nog mooier....:)) Jan

--
[...]

10 maal log 2 is 3 (reken maar na). Dus, dubbel vermogen veroorzaakt +3dba Rest is gelul.

Voor onze oren is een verdubbeling van de Dba's een verdubbeling van het geluid. Daarom gebruiken we nou net dBa's. Van 90 naar 100 dBa ervaar je echt niet als een verdubbeling van de herrie.

Reply to
Teetje

Voor zover ik weet is, cq vragen elke 3 dB verhoging een verdubbeling van het vermogen. De aangegeven 126 dB zal waarschijnlijk duiden op de geluidssterkte bij 1 Watt gemeten op 1 meter afstand en in de richting vd toeter.

Ps Luidspekers leveren iets in de orde grootte van 90 dB bij 1 Watt. Zo'n toeter kan echter veel efficienter herrie maken. Het komt aardig uit met je gegevens.

Reply to
Edmund

Spuitbus met zwarte verf in de bumper. Ze denken dat je gas geeft met een roetende diesel, maar het effect is wel anders.

Thomas

Reply to
Zak

Ik ben erg blij met je idee, want ik word helemaal gestoord van de bumperklevers. Dank je.

Maar neen, dit plan is me iets te rigoreus. Het bezorgt de bumperklevers een zwarte wolk op hun auwto die ze er met moeite af krijgen, en het is dus eigenlijk niet meer dan een soort wraak-actie. Bovendien helpt het op het moment zelf niet veel, helaas, en ik ben er juist op uit dat men een normale afstand houdt. Daarom denk ik zelf nog steeds aan een flinke stank plus rook, waar ze dus op dat moment nogal wat last van hebben. Dus ze zakken een aantal meters naar achteren af, hopelijk. Die rook en stank zou ik kunnen veroorzaken door gewone olie op de uitlaat te doen, in combinatie met een speciale bus stankspray. Of zoiets :-)

Maar echt serieus ben ik natuurlijk niet - het blijft bij dromen. Totdat ik het ideale systeem heb gevonden natuurlijk, want dan schroef ik het onmiddellijk op de auwto.

RM BTW: weg met de Libische overheid die de waarheid niet wenst te zien

Reply to
RedePrim

[...]

  • weg met de Libische overheid die de waarheid m.b.t. HIV niet wenst te zien *
Reply to
RedePrim

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Heb je geen ruitensproeiers?

Reply to
Klaas Ensing

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Dan neem je toch rooie verf hahahahaha

--
Mixer for a day...
http://www.lady-trucker.com/CB_Hans/mixerforaday.htm

Ook het gebruik van toevallig verkeerd afgestelde ruitensproeiers wordt in het westen nogal eens als agressief/boze opzet ervaren.

Een "dame" in een auto ergens op de A28 op de Veluwe moest in een recent verleden eens een beetje gas inhouden, toen ze invoegde, omdat ik niet naar links ging. Het hoefde niet - de weg was verder totaal leeg dus het invoegen was geen enkel probleem, op de normale wijze. Naar links gaan mág zelfs niet eens.

300 meter verderop stond de zon in mijn gezicht en ik had last van de vlekken op de ruit. Madam zat natuurlijk nog enigszins boos achterop mijn bumper. Mijn sproeiers staan goed, maar toch gingen enkele druppels eroverheen - madam haalde in en ging toch even op de rem, vlak voor me.

Ze had dus niet het vermogen om de beide zaken te scheiden. Het kwam niet in madam haar hoofd op dat ik misschien sproeide omdat dat op dat moment wel even nodig/handig/gewenst was.

RM

Reply to
RedePrim

Je lacht erom, en je hebt gelijk: ik zou er gewoon om moeten lachen :-)

Maar soms zou ik kraaiepoten willen uitstrooien.

RM

Reply to
RedePrim

snipped-for-privacy@ria.nl wrote in news: snipped-for-privacy@4ax.com:

Mijn favoriete 'signaal' is nog altijd een gammel gemonteerde gasfles op de achterbumper, die je op commando dreigend scheef kunt laten kiepen/bungelen....:))

Alternatief voor verf, categorie grof geschut: pepperspray....;))

Alternatief bungel-voorwerp: kettingen die je onder/achter de auto af kunt laten rollen....;)) (met bij nachte fraaie vonkvorming....:))

--
[...]

Men mag het overige verkeer natuurlijk niet hinderen.

Met nadruk op 'overig', die enge klever is uiteraard vogelvrij verklaard....;))