thermostaat wasmachine

Mijne heren,

Met goed resultaat de lagers van de trommel van mijn wasmachine (miele w 567)vervangen. Alles werk naar behoren behalve mijn thermostaat. Ik ben zo stom geweest-denk ik achteraf- dat de fout zit in het doorknippen van de draad (hij zag eruit als een enkelvoudige draad) van de temperatuursensor van de watertemperatuur. Ik heb hem achteraf terug verbonden maar de temperatuurregelaar werkt niet meer zodat ik na een eerste test met een echte 'kookwas' zat ook al stond de temperatuur ingesteld op 30 °C. Hoe werkt zo'n thermostaat/thermostaatvoeler eigenlijk? Er zit helemaal geen elektronica in. Is die 'enkelvoudige draad' een thermokoppel geweest? Indien ja zou dat betekenen dat hij helemaal om zeep is? Bestaat er een goedkope oplossing of moet ik alles nieuw kopen-waardoor mijn winst door zelf herstellen weer een flinke deuk zal krijgen.

Ivo

Reply to
Ivo

"Ivo" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Die "draad" is in werkelijkheid een slangetje. Ik denk dat je jezelf hier inderdaad in de vingers hebt gesneden, en dat je een nieuwe thermostaat zult moeten aanschaffen. Je moet maar zo denken, je hebt er in elk geval van geleerd, deze fout zul je heel je leven niet meer maken.

Ik vind het heel spijtig voor je.

Veel succes gewenst met repareren, het zal je wel lukken. Groeten, Rene

Reply to
René

yep die deuk heb je die zilveren draad is een holle leiding dus dat word nieuw ik hewb wel eens gezien dat mensen dat ding met en kroonsteentje an elkaar gemaakt hadden. koelkast werkt hetzelfde duis let op succes. "Ivo" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Reply to
marcel van kesteren

"marcel van kesteren" wrote in news:40cf77ce$0$36169$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl:

De "leiding"die je aan elkaar hebt gemaakt was idd hol. De thermostaat reageert mechanisch op temp. afhankeleijk krimpen en uitzetten van gas wat in de "draad" zit. Dus doorknippen = gas weg = thermostaat kapot Geen nood, deze moet alternatief (=dus niet origineel miele) te krijgen zijn. Dit scheelt enorm in de kosten. Bovendien is het heel knap om de lagers van die machine te vervangen met dit als enige manco. chapeau!

Reply to
piet

thermostaat

Met lagers van miele had ik volgende.Na amper 4 jaar kwam speling op trommel door lekkende dichting.Ik naar de plaatselijke zaak voor aandrijftechniek om het nodige,de lagers waren in voorraad maar de dichting zou besteld worden volgens het nr dat op de versleten dichting stond.Paar dagen later bij afhaling kreeg ik te horen dat de dichting een afgeschermd product betrof dat alleen via miele te krijgen was. Dan maar naar miele,maar daar kan men de dichting enkel leveren in set met de lagers bij aan een prijs van maal 4 van wat ik had betaald voor de (skf)lagers. mvg: Luc

Reply to
Luc

"Luc" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Het is wel los leverbaar via een vakzaak bijv.

Die hebben microfiches waarop alle onderdelen en de bestelnummers op staan. Een setje Miele afdichtrubbers wordt compleet met speciaalvet geleverd. Ik had ook nog vier kogellagers nodig (bovenlader), zowel voor als achter zaten er twee. Dat is inderdaad veel goedkoper van een ander merk...

Iedereen bedankt voor de reacties. De temperatuursensor was inderdaad gevuld met een gas. Hoe lukken ze er toch maar in om een één millimeter dikke draad hol te krijgen? Voor twee kogellagers, wat schroeven en enkele dichtingsringen was ik

118 euro kwijt. Heb ik nog een polie-trekker moeten kopen van 30 euro. Tel ik daar nog eens 25 euro bij voor een tweedehandse thermostaat (wat dan het leergeld is), dan hoop ik weer voor heel wat jaren uit de problemen te zijn.

Ivo

Reply to
Ivo

"Ivo" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com... : Iedereen bedankt voor de reacties. De temperatuursensor was inderdaad : gevuld met een gas. Hoe lukken ze er toch maar in om een één : millimeter dikke draad hol te krijgen?

Door een buisje te gebruiken ?

[...]

Nou, dan ben je behoorlijk dom bezig geweest en had je eerder moeten vragen want met de kosten van de pulley trekker was je hooguit 50 Eur kwijt geweest voor de hele klus.... De lagertjes die aan je trommel zitten kosten bij een kogellager leverancier nooit meer dan EUR 7,50 per stuk inclusief de BTW;-)))

Je had dan alleen de oude lagers moeten demonteren en de op de ring aanwezige typenummers moeten roepen naar een leverancier als bijvoorbeeld Carim od Ubel (Amsterdam) zoek je echter in de gouden gids van jouw regio op lagers sta je versteld van het aanbod en wat er te verdienen valt;-))

[...]

: >

: > Maurits

Reply to
van Rijn

snipped-for-privacy@pandora.be (Ivo) wrote in news: snipped-for-privacy@posting.google.com:

De onderdelen mogen dan duur zijn, maar bel voor de aardigheid miele eens voor een prijs als hun monteur dit moet komen doen. Ik schat 4 a 5 honderd euro.

Reply to
piet

"piet" schreef in bericht news:Xns950BBD040B0E7Jansen@212.83.64.216... : snipped-for-privacy@pandora.be (Ivo) wrote in : news: snipped-for-privacy@posting.google.com: : : De onderdelen mogen dan duur zijn, maar bel voor de aardigheid miele : eens voor een prijs als hun monteur dit moet komen doen. Ik schat 4 a 5 : honderd euro.

;-))

Mag ik even lachen. In de meer dan 30 jaar dat ik nu het leven deel met mijn vrouw hebben wij zegge en schrijven nu onze 3e wasmachine van het merk Zanussi.

De eerste kostte indertijd fl 800,- wat best wel duur was maar vergeleken met de kosten van een Miele peanuts. De tweede kostte ongeveer net zoveel en kwam na 16 jaar ongestoorde dienst over de drempel. Onze huidige machine is je raadt het al ook weer een Zanussi want met twee keer ongeveer 15 jaar wassen voor EUR 380 per toer ga je geen experimenten meer aan....

EEN miele kost al bijna dat bedrag, dan koop je er dat domme service contract natuurlijk bij en ook nog eens extra garantie... Want er zal eens wat mis gaan met dat stuk wasongeluk dat je een arm en een been kostte;-))) Neuh, geef mijn portie maar aan fikkie, ik was wel gewoon en lekker voordelig;-))

Reply to
van Rijn

"piet" schreef in bericht news:Xns950BBD040B0E7Jansen@212.83.64.216...

Bij mij was het een probleem om de oude verrotte lagers eruit te krijgen, dat werd echt bikwerk, de pulleytrekker kon ik gelukkig lenen. Deze Miele W481 is zeker 25 jaar oud. (bovenlader met dubbele motor op een as, centrifuge+wassen) en alleen een LC kring erin voor de ontstoring, verder geen elektronica... Wast en centrifugeert prima.