Maf probleem CV-thermostaat Chronotherm III

G'dag,

Mijn Honeywell Chronotherm III-thermostaat vertoont al anderhalf jaar een bijzonder vreemde fout: als ik handmatig een andere temperatuur wil kiezen, kan ik iedere gewenste temperatuur instellen - behalve 17 graden. Als ik vanaf 16 graden omhoog ga, springt 'ie direct naar 18; van 18 gaat 'ie direct naar 16. Wel kan ik probleemloos 17 graden (mijn favoriete werktemperatuur) instellen als setpoint in een programma. Voor de rest werkt 'ie ook feilloos.

Op zich is dit dus geen groot probleem, en ik heb dan ook gewacht met verdere actie tot na vervanging van de batterijen en een complete reset van het ding - wat dus gisteren gebeurd is. Maar ook na alles compleet opnieuw te hebben ingesteld, blijft 'ie deze fout vertonen.

Nu denk ik eerlijk gezegd dat er gewoon 'een bitje is omgevallen' in de controller, maar ik ben toch nieuwsgierig of iemand anders dit al eens is tegengekomen; een oplossing zou natuurlijk helemaal leuk zijn (ik heb een hekel aan dingen die niet goed werken), maar dat zal wel te veel gevraagd zijn.

Alvast weer mijn dank :-)

Richard Rasker

--
Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/
Reply to
Richard Rasker
Loading thread data ...

Moet jij je dan druk maken over EEN graad verschil?

--
Groeten,
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.

Lijkt me wel, ik erger me er al aan dat de chronotherm III geen halve graden kent. 19 is 's avonds net te fris, 20 eigenlijk weer net te warm.

Wat OP schrijft lijkt me niet onwaarschijnlijk, maar dan zou je eigenlijk verwachten dat je alleen nog 'even' temperaturen kunt instellen. Reageert hij hetzelfde bij tijdelijke temperatuurinstelling als bij continue temperatuurinstelling?

Greetz Patrick

Reply to
Kcirtap

Heeft dat ding soms last van het M$ syndroom? (je kunt niet instellen was je al als setpoint hebt ingesteld??). Zet dat setpoint eens op wat anders en probeer het nog eens... (ben wel benieuwd :) )

Reply to
Marco

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Hallo Richard

Heb met het zelfde probleem gezeten, en heb hier geen oplossing voor kunnen vinden, ik kon geen temp van 21 gr instellen. en hij schakelde heel vaak achter elkaar. (dus steeds aan/uit) Heb derhalve thermostaat vervangen.

Gr. dero

Reply to
Dero

...........

Tijd voor de Honeywell infolijn: 020-5656392

formatting link

Reply to
post2u

Op Tue, 31 Jan 2006 14:41:34 +0100, schreef Kcirtap:

Neuh, zoals gezegd heeft 'ie dit al anderhalf jaar ofzo, dus ik vind het niet echt belangrijk. Ik vind het echter een nogal rare afwijking, en ik was gewoon benieuwd of iemand anders dit al eens had meegemaakt.

Ik ken ook zat mensen die een sprong van twee graden onacceptabel zouden vinden.

17 is de enige temperatuur die je niet handmatig ('Temporary') kunt instellen. Voor de rest werkt het ding zoals gezegd voorbeeldig.

Richard Rasker

--
Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/
Reply to
Richard Rasker

Op Tue, 31 Jan 2006 15:24:54 +0100, schreef Marco:

Nee, het setpoint van de automaat maakt geen verschil. Maar na nog wat experimenteren blijkt nog gekker te zijn dan ik al dacht: als ik eerst omlaag ga naar 14 graden of omhoog naar 21, is 17 graden *wel* weer gewoon beschikbaar in de handmatige keuze! Zodra het automatische programma echter weer actief wordt (hetzij door op 'Run Program' te drukken, hetzij door te wachten totdat de huidige periode verstreken is), is de 17 graden weer zoek :-)

Ik zal misschien nog even naar Honeywell bellen zoals gesuggereerd door post2u, maar zoals al elders aangegeven is het geen probleem om veel tijd/geld/moeite achteraan te gooien. Dit is ook vrijwel zeker een fout in de controller, dus ik vermoed dat de enige echte remedie vervanging van het hele ding is.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties.

Richard Rasker

--
Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/
Reply to
Richard Rasker

Op Tue, 31 Jan 2006 17:05:27 +0100, schreef post2u:

OK, dank voor de info. Ik zal ze wellicht nog even bellen, maar ik kan met

99% zekerheid voorspellen dat men mij aanraadt de thermostaat te vervangen, dan wel te leren leven met het huidige gedrag.

Richard Rasker

--
Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/
Reply to
Richard Rasker

Zit er niet een reset functie op het Chrono III model??

Reply to
post2u

Op Tue, 31 Jan 2006 21:34:13 +0100, schreef post2u:

Het ding is compleet gereset; ik moest de tijd en het hele weekprogramma dan ook opnieuw invoeren. Dit heeft echter de storing niet opgelost (wat ik eigenlijk wel een beetje had gehoopt).

Richard Rasker

--
Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/
Reply to
Richard Rasker

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Deze tempregelaar zou ik als een kadoo ervaren, als ik u was. Precies diè temperatuur wordt geweigerd om te regelen, die u als prettig ervaart. Dat kan geen toeval zijn. U wordt derhalve geconfronteerd met een voor u zijnde vanzelfsprekendheid. Nu wil het geval dat elke vanzelfsprekendheid in een `s mens zijn leven, de bron is van verzaking en indutten van het creativiteitsbeginsel.

U wilt niet dat dat met u gebeurd. Dat zegt het verstand. Het gevoel echter, hobbelt mee met het gemak.

Prijst u dus gelukkig met deze inhumane,want op technische leest geschoeide, ongevraagde inbreng in uw zijnsvorm.

Waar koopt u zulks?

Aroen.

Reply to
Aroen

Probeer hem eens wat hoger te hangen, als je hem dan op 20°C instelt wordt het net iets minder warm in de woonkamer. Of koop een chronotherm IV

Marinus

Reply to
Marinus

Lijkt een beetje op de cruise control van mijn Renault Megane. Soms kun je precies 80 instellen, de volgende dag moet je kiezen uit 78 of 82...

Rob

Reply to
Rob

"Rob" schreef in bericht news:43e0e2bd$0$47285$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Het lijkt meer op een aflevering uit de "Twilight zone".

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

Beter lezen, daar gaat het niet om. Slokkie teveel op?

Reply to
Rob

"Aroen" schreef in bericht news:43dfd2e3$0$806$ snipped-for-privacy@textreader.nntp.hccnet.nl...

O, er is opzet in het spel? Een beetje veel last van achtervolgingswaanzin? Er zijn, ook in België, dokters voor hoor.

Reply to
Rob

Op Tue, 14 Feb 2006 20:02:16 +0100, schreef Michiel:

...

Huh, is het alweer 1 april? Wat vliegt de tijd ...

Richard Rasker

--
Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/
Reply to
Richard Rasker

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Ik zou er nog 'intrappen' ook. Battery-backupped ram, diode, condensatortje wat niet leeg wil, rare software met buggy encoder software en corrupte schaduwbits in ram die zich niet herstellen, enzovoorts enzovoorts.

Uiteindelijk was het begin van dit draadje ook al wat 1-aprillerig. Software slijt niet, toch overslaan van 17 of 19 graden, wat was het, allemaal zeer vaag ;)

Dus hup, die batterijen even verkeerd erin, door de hogere lekstroom van de diode trek je versneld die 100nF backup condensator leeg, je zal het zien!

Wij wachten met spanning af.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

Op Tue, 14 Feb 2006 21:47:10 +0100, schreef Frank Bemelman:

Nee, niet wachten 'met spanning', maar 'op stroom' - een kleine tien ampère (even getest met volle drie alkaline penlights in serie op de stroommeter) ;-)

Richard Rasker

--
Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/
Reply to
Richard Rasker

ElectronDepot website is not affiliated with any of the manufacturers or service providers discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.