Te weinig groen bij een sony TV KVC2161D

Hallo,

Na jaren een goed beeld gegeven te hebben verliest mijn TV steeds meer "groen" oftewel heb beeld is zeker in het begin nogal magenta/paars. Aangezien een TV ook een RGB apparaat is is mijn conclusie dus dat er te weinig groen is, klopt dat? Zijn de kleuren op een of andere mannier in te stellen of is het dan gewoon een beeldbuis die op het eind loopt? Als de TV een half uurtje aanstaat wordt het iets beter maar niet optimaal.

Groeten René

Reply to
René

Ja.

Ik ken dit model niet maar er is ongetwijfeld iemand in deze groep die je dit kan vertellen. Meestal kan dit wel, maar als het probleem steeds erger wordt, dan zal het opdraaien van groen slechts tijdelijk helpen; de oorzaak wordt hiermee namelijk niet verholpen. Het kan zijn dat de beeldbuis op z'n eind loopt. Het groene kanon wordt het meest intensief gebruikt, en zal daardoor dus het snelste slijten. Als de TV heel helder staat ingesteld ("lichtbak") dan zal de beeldbuis sneller slijten.

Het is echter niet helemaal uit te sluiten dat het te weinig aan groen ook een andere oorzaak heeft.

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

Slijtage beeldbuis. Zwartbalans moet bijgesteld worden. Ook witbalans. Lastig klusje als het niet gewend bent. Ruud

Reply to
Ruud Poeze