Sony breedbeeld TV met vertikale licht/donkere strepen

Hallo,

Ik had de vraag begin december ook gesteld, maar toen wist ik het typenummer van de TV niet. Nu wel, het is dus een 82cm Sony TV, type KV-32WS3D (chassis AE-3) Deze heeft last van vertikale strepen over het beeld. Ik heb even een foto ervan gemaakt:

Deze strepen zijn altijd zichtbaar, ook zonder antenne / scart signaal. Het beeld is verder goed. Geluid niet altijd stereo, maar dat is misschien een trimmer in de MF.

Wat kan dat zijn?

gr,

Arjan

Reply to
Arjan

In de bovenhoeken zijn trouwens groene vlekken te zien, ook na een paar keer degaussen. En er ligt geen magneet in de buurt....

Reply to
Arjan

Elco's al nagekeken, zoals Richard voorstelde bij je eerste posting? In de voeding bijvoorbeeld? Al zal dat groen in de hoeken er weinig mee te maken hebben...

--
    www.alain-beguin.be - Pictures/Movies from the "Congo"
        Usenet how-to (nl): http://www.briachons.org/

Dat was niet Richard, maar Maarten Dekker die dat voorstelde. Maar mijn eerste posting bevatte geen type/chassis nummer, dus was het antwoord alleen "een elco".....

En elco's zitten overal , misschien in de voeding van de videoeindversterker? Heb net het toestel helemaal uitgezogen, zag wel een losgeraakte magneet aan de bovenzijde van de afbuigspoel die op de bb geplakt hoort te zitten. Misschien veroorzaakte die de kleurvlekken.... Ik weet gelukkig precies waar ie moet zitten.

gr,

Arjan

Reply to
Arjan

Arjan a écrit/wrote/schreef le/on/op 28-1-2008 Saint Thomas d'Aquin ;

Ik bedoelde uiteraard Maarten, ik weet niet van waar ik Richard haal? Het zal de oude dag zijn ;-)

Ik zou ook zoiets verwachten, al ben ik maar met Philips bekend maar uiteraard geldt dit voor alle crt tv's.

Dat is het hoogstwaarschijnlijk :-)

Succes voor het overige!

mvg,

--
Mail? Look here: http://www.alain-beguin.be -  Mesnews Translators
Team.

Inderdaad was de voedingselco van de videoeindversterker slecht (elektroliet kwam er aan de onderzijde uit) Dit is C835 (47u/250V). Na vervanging waren de strepen verdwenen en was het beeld weer netjes zwart. Alleen is linksboven het beeld nog enigszins groen. Verschuiving van de losgeraakte magneet loste het niet op (zal wel voor de convergentie zijn) Misschien toch een paar keer degaussen. De degausspoel is wel hoorbaar bij het aanzetten.

Arjan

Reply to
Arjan

Nu met antennesignaal erop, blijkt het beeld toch wel sterk verkleurd te zijn. Kijk maar naar dit teletext beeld:

Linksboven rood, rechtsboven groen. Is dit nog weg te krijgen? Beeld is voor de rest scherp, recht en de convergentie is ook goed.

Heb al een computermonitor vlakbij gezet en een paar keer gedegaussed, maar de rare kleuren blijven. De losgeraakte magneet was geen magneet, maar een rubber wigje tussen de afbuigspoel en de beeldbuis. Afbuigspoel lijkt mij nog op zijn plek te zitten...

Arjan

Reply to
Arjan

Als het wigje er los tussenuit valt (is om de afbuigspoel zo te kantelen dat de puurheid optimaal is) dan is het bij een Sony vrijwel zeker dat je afbuigspoel verzakt is. Waarschijnlijk kan je hem, na losschroeven en voorzichtig net zo lang bewegen dat hij aan de hals loskomt van de tape die eronder zit, zomaar een paar millimeter aandrukken richting de kolf van de buis. Vervolgens stel je met 1 of meer wigjes ertussen de puurheid weer in (let op dat het beeld wel rechtop blijft staan, dus dat je de spoel niet draait).

id

Heb geprobeerd het juk los te krijgen, kan het wel enigszins draaien en kantelen, maar dan draait alleen het beeld en wordt het beeld breder en smaller. De kleurvlekken blijven. Heb de schroeven losgedraaid, maar volgens mij is het voorste (op de foto meest rechter) gedeelte van het juk los van het gedeelte wat vast zit met de rechter schroef (zie:

Als de rechter schroef los is gedraaid kan het gedeelte erna (met die instelringen) nog niet worden gedraaid (zit te vast). Gewoon wat meer kracht uitoefenen? En goed de positie van die ringen (waar witte verf op zit) noteren?

Arjan

Reply to
Arjan

Klopt, dat is de schroef die je moet hebben. Je ziet onder de 'slangeklem' waar die schroef inzit, zwarte plastic lipjes en daaronder een soort stoffen tape. De tape glijdt in de loop der jaren langzaam naar achter over het glas, en het zwarte plastic van het juk kleeft er stevig aan vast, ook als je de schroef lost. Het idee is om het juk stevig richting de buis te duwen, waarbij het zwarte plastic dus loskomt van de tape. Als het goed is kan je het juk daarmee een paar millimeter dichter bij de buis zetten.

De ringen zouden in principe op hun plek moeten blijven, maar markeren kan zeker geen kwaad, want als je ze per ongeluk verdraait is je convergentie en puurheid opeens een stuk slechter.

Wat betreft het verplaatsen van het juk, bij de witte rand (uiterst rechts op de foto) pakken en met de hand wrikken en draaien helpt. Met draaien moet je uitkijken dat je hem achteraf weer exact goed draait omdat je beeld anders scheef staat. Voor de goede kleurzuiverheid moet hij vaak ook niet helemaal klem tegen de buis zitten, daar zijn de rubberen wiggen voor als afstandshouders. Kleine kantelingen door het aanbrengen van de wiggen op de juiste plaatsen verhelpen tenslotte de zuiverheidsproblemen in de hoeken en aan de randen.

Juk heb ik los gekregen, kan ik inderdaad nu naar achteren en voren schuiven. Bij naar achteren schuiven van het juk verkleuren de onderhoeken ook, naar voren worden de onderhoeken goed. Bij max. naar achteren is de linkerbovenhoek groen (wat bij teletext blauw is), bij het naar voren schuiven van het juk verdwijnt het groen naar buiten om plaats te maken voor rood, bij nog verder naar voren verschuift het rood naar buiten, maar verder wil het juk niet. De bovenhoeken blijven verkleurd. Het blauw van teletext blijft rood linksboven en groen rechtsboven. Hoe ik de afbuigspoel ook kantel.... Alle magneetjes zitten nog op de bb geplakt en alle magneetringen zitten nog op hun plek, dus de convergentie is nog in orde. Misschien te hard neergezet op de grond toen de nieuwe lcd tv bij de persoon was afgeleverd?

Arjan

Reply to
Arjan

Dat laatste zou je dan haast wel gaan denken. Wat je tenslotte nog zou kunnen proberen is om aan de linker en rechter boven-achterkant van de beeldbuis (halvewege de nek en het scherm) een paar kleine correctiemagneetjes te plaatsen, dit helpt tegen hardnekkige zuiverheidsfouten in de corresponderende hoeken. Ik heb bij trinitron buizen helaas meer dan eens moeten constateren dat waarschijnlijk het dradenmasker mechanisch niet meer in orde was en er nauwelijks meer tegenop te stellen was. De magneetjes die ik hier beschrijf zijn trouwens wel door Sony officieel voorgeschreven in de service manual als het afregelen op andere manieren niet lukt, kennelijk waren de fabriekstoleraties van die buizen sowieso al erg groot.