Spanningen parallele poort laptop?

L.S,

Heb een lcd in elkaar geknutseld maar zit nu met het volgende "probleem". Het lcd is op de paralelle poort van de computer aangesloten. Ben mijn eigen software ervoor aan het maken en alles werkt idd ook best leuk. Echter op mijn laptop werkt de hele zaak helaas niet. Nu zat ik mij te bedenken dat de spanningen die de paralelle poort van de laptop af geeft weleens te weinig kunnen zijn om de controller van het lcd te overtuigen dat er een 1 op de lijn staat. De controller negeert namelijk alles (althans zo ziet het eruit). Zou dit mogelijk kunnen zijn? Andere mogelijkheid is denk ik dat het lcd de 0-volt niet echt goed kan bepalen omdat hij, als hij op de laptop aangesloten is, via een externe voeding wordt gevoed ipv door de voeding van de computer.

Vind het zelf een beetje een vreemd probleem, enige gedachte van iemand uit de groep wat dit zou kunnen zijn?

Patrick

--
Life is short, the world is wide
Reply to

Ha Patrick,

Veel laptoppoorten zijn zeer beperkt in de stroom die ze kunnen sourcen en sinken. Zou een probleem kunnen zijn afhankelijk van de controller en eventuele pull-ups/downs die je mogelijk gebruikt. Daarnaast is de 'hoge' spanning soms maximaal 3,3 V - zou ook een probleem kunnen zijn, afhankelijk van de controller. Een buffer zou dit kunnen verhelpen.

Spanningen nameten en vergelijken met de specs van de LCD controller zou ik zeggen...

Indien gevoed door een externe voeding, dan moet je de 0 V van zowel de laptop, de controller als de externe voeding doorverbinden.

Succes,

Eric

Reply to
Eric Rullens

Moguh

snipped-for-privacy@vanzweden.nl.eu.org wrote:

Parallel is een klassieke 'TTL' open collector/drain bus.

  • 5 V + 5 V | | +++ +++ | | 220 Ohm | | 220 Ohm +++ +++ | | +---*--- - - - - - - - - ---*---> > 1 V is '1', < 1 V is '0' | | | o +++ +++ \ | | 330 Ohm | | 330 Ohm o +++ +++ | | | +---* | | | GND GND

Ook de ISA bus en veel SCSI bussen (passieve terminator) zijn zo uitgevoerd. De weerstanden moeten dus aan beide uiteinden van de bus aanwezig zijn. Zitten ze maar aan EEn kant, dan maakt dat de bus/kabel storingsgevoelig. Ontbreken ze helemaal, dan werkt de bus/kabel helemaal niet. Zaken als bv laplink en plip werken dan niet.

Veel PC fabrikanten laten ze gewoon weg. Strict genomen is het dan geen paralelle poort meer. Als je dan een goede advocaat hebt, kan je weerstanden alsnog op kosten van de fabrikant laten aanbrengen.

Vr.Gr, Rob

|                   Rob van der Putten, rob@sput.nl                    |
|               http://www.sput.nl/spam/spam-policy.html               |
Rob van der Putten

Dat geldt alleen voor de control signalen. In de originele PC waren die inderdaad oc, met een 4,7k pull-up. Oc wordt al lang niet meer gebruikt in parallele poort, omdat dan 'high-speed' dataoverdracht niet mogelijk zou zijn.

Het schema wat je hebt getekend zal bij een klassieke SCSI bus best werken, maar de originele parallele poort kan de benodigde stromen lang niet leveren. Source 2,6 mA bij 2.4 V... De chips die voldoen aan de nieuwere specs kunnen overigens wat meer sourcen.

Hier kun je evt. nog e.e.a. nalezen, zeker ook interessant voor de ts.

Groeten Eric

Reply to
Eric Rullens

Moguh

Heb hier ergens het complete schema van een 12 MHz 286 liggen. Ik zal het nog eens een keer opzoeken.

als je hem vind, kan je hem mailen?

--
JVD - 'Spelfouten worden door mijn provider toegevoegd'
http://www.josvandijken.tk - http://www.jvd-ftp.tk

Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Ik weet weer wat meer :D

Patrick