Sony recorder TC378 hoge tonen weg één kanaal na o pname

Afspelen van eerdere opnamen - mogelijk met een andere recorder gemaakt - g aat prima. Dus het ligt ook niet aan de weergaveversterker of speakers. Ook bij voor-afluisteren in de monitor stand is alles OK, dus ik ga ervan u it dat de opnameversterker van dat kanaal ook OK is. De koppenstanden lijken me ook OK omdat het andere kanaal wel goed opneemt en weergeeft. Of maak ik daar een denkfout? De fout treedt op tijdens het opnemen. Weet iemand raad?

Reply to
j.j.griffioen

Die conclusie is alleen geldig als de recorder nabandcontrole heeft, dus 3 koppen heeft. Kan het misschien zijn dat 1 kanaal geen bias krijgt ?

-- J.

Reply to
Jeroen

Dank voor je reactie Jeroen. Het is inderdaad een drie-koppen recorder. Maar ik maakte een fout, sorry. De oude bandopnames, waarschijnlijk niet met delfde recorder gemaakt, missen op dat linker kanaal bij weergave wel de hoge tonen... Zowel op de koptelefoon als via de aux uitgang. Als ik een nieuwe opname maak, is het signaal bij vooraf luisteren (monitor op "source") wel goed. Bij naband controle (via de weergavekop dus, met monitor op "tape")echter het hoog verdwenen. Zowel op de koptelefoon als via de aux uitgang. De koppen zijn schoongemaakt. Het zou dus ook aan de weergave versterker van de recorder kunnen liggen. Maar dat ik daarvan dan alleen de hoge tonen mis...

Hoe kan ik de bias het beste meten? Ik heb nog een stoffige oude scoop zonder meetkop, een toongenerator en een goedkope lcd multimeter. Mijn inmiddels grotendeels vervaagde elektronica kennis stamt nog uit het buizentijdperk :-)

John G.

Reply to
Ouwehap

Een andere mogelijkheid dan een elektonisch defect is misschien slechte bandgeleiding. Als de band niet goed parallel aan de kop loopt is de afstand tot de kop van het ene spoor op de band niet gelijk aan die van het andere spoor. Probeer de band eens met een viltje o.i.d. zachtjes tegen de kop aan te drukken.

--
Edward
Reply to

Als de capstan-as, de aandrukrol of de bandgeleiders niet schoon zijn krijg je ook een verschil tussen het linker en het rechter spoor. De band gaat dan scheef langs de koppen koppen lopen.

--
Edward
Reply to

Ja want als de kop te hoog of te laag staat gaat dat bij het ene kanaal ietsje eerder fout als bij het andere. Maar als weergave OK is, dan ligt het NIET aan de koppen.

Bias meten. Moet voor links en rechts ongeveer gelijk zijn. Als dat OK is, dan audio meten op de opnamekop tijdens opnemen. Zet hetzelfde signaal (hoge toon) op de ingangen, dan moet op de kop ook dezelfde nivo's te zien zijn. Wijkt dit af, dan is het opname circuit defect. Wijkt het niet af, en is de bias OK, dan is de kop stuk.

Jan Pieter.

Reply to
Jan Pieter

De weergave is dus niet goed.

--
Edward
Reply to

een hoge tonen.

t - gaat prima.

[...]

Correct Gerard, maar ik heb alles meegekregen. Jouw suggestie, de band op de koppen voorzichtig wat aan te drukken bleek d e oplossing! Ik had bij het reinigen van de koppen kennelijk toch iets gemist. Bij het aandrukken van de tape op de weergave kop met schroevendraaier met zacht papier op de tip schoot er kennelijk iets van een bijna onzichtbare a fzetting los en had ik onmiddellijk de hoge tonen terug. Super!

Iedereen heel erg bedankt voor de suggesties en jij in het bijzonder!

Reply to
Ouwehap

Waarom heb ik nou het idee dat die afzetting er bij een eerdere schoonmaakbeurt op is gekomen? :-)

Jan Pieter.

Reply to
Jan Pieter