Philips VR702/13 en Sony SLV-E800NC

Ik heb met beide videorecorders een probleem: De Philips is vrij simpel; de beeldkwaliteit is met de jaren achteruit gegaan, en bij het reinigen van de koppen is er een stukje van een kop losgekomen. Ik weet dat dit eigenlijk niet de juiste groep is voor vraag/aanbod, maar heeft iemand toevallig nog een werkend loopwerk (of desnoods enkel een videokop, maar het loopwerk van mijn toestel heeft ook al zijn beste tijd gehad) op reserve liggen voor dit soort toestel?

De Sony heeft een wat complexer probleem, dat ik al enkele keren in de groep gegooid heb, maar tot nu toe heb ik nog geen oplossing gevonden. Het toestel werkt prima, behalve dat het geen stereo meer opneemt of weergeeft. De tuner geeft nog wel perfect stereogeluid, afhankelijk van de zender analoog of Nicam. Maar wanneer ik iets opneem, en dat nadien terug afspeel (op de recorder zelf, of in een andere stereorecorder) staat alles op de band, behalve het stereogeluid. Wanneer ik een band met een stereo-opname afspeel in deze recorder, wordt die in mono opgenomen. Ik ben al zo ver da'k vermoed dat het probleem in de HF-34 print zit, en ik heb daar preventief de voornaamste elcootjes al in vervangen, maar zonder succes. Ook voor dit probleem zou ik eventueel beroep willen doen op een overstock; als iemand een (vermoedelijk) werkende HF34-print van Sony heeft liggen, ben ik ook altijd geïnteresseerd. Maar als toevallig iemand het probleem met de Sony herkent, en een andere oplossing weet, is dat uiteraard nog beter :) Kelly

Reply to
Kelly De Koninck

"Kelly De Koninck" schreef in bericht news:dbu62a$ebm$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

al

groep

toestel

tuner

afspeel

ik

overstock;

ben

Even een korte cursus stereo - VHS. Het stereo signaal wordt met behulp van roterende koppen opgenomen die op dezelfde koppentrommel zitten als de video koppen. Ten behove vd compatibiliteit wordt het geluid ook opgenomen op het zogenoemde lateraalspoor, het gewone geluidsspoor dat zich aan de rand vd band bevindt.

Als het stereo signaal door de roterende koppen niet wordt gezien, of te zwak is, schakelt de recorder automatisch over naar het gewone audio-signaal, dat uiteraard mono is (en minder van kwaliteit).

Het kan zijn dat je met bijstellen vd tracking, voorzover mogelijk net wel "stereo" krijgt. Maar niet uitgesloten is dat de stereo koppen op de trommel vuil zijn of defect - is het beeld nog wel helemaal goed? Natuurlijk kan er ook ene fout zitten in het electronica gedeelte wat de FM hulpsignalen van de stereo audio moet verwerken. Probeer eens met de defecte recorder in stereo op te nemen en dat op een andere stereo recorder weer te geven- krijg je stereo of niet? ruud

Reply to
Der Rudi

Het beeld is nog perfect in orde; het Sony toestel is ook niet veel gebruikt. De Sony werd ingezet als tweede toestel, de Philips was mijn primaire recorder. Maar het probleem is van de éne dag op de andere opgekomen, dus slijtage van de koppen lijkt me sterk.

Nee, de Sony werkt nu als een mono-recorder: neemt enkel mono op, en geeft enkel mono weer. Kruiselingse testen met andere recorders hebben aangetoond dat de Sony vergeten is dat het een stereorecorder is :) K

Reply to
Kelly De Koninck

"Kelly De Koninck" schreef in bericht news:dc2cmd$2071$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

wel

de

aangetoond

Dan is dus het gedeelte dat het HiFi stereosignaal genereert en terug in geluid omzet defect. Kan ook zijn dat verbindingskabeltje naar roterende koppen los zit.

Bij sommige recorders gaat een lampje branden als hij HiFi stereo band ziet. Nogmaals, stereo recorders nemen ook gewoon in mono via het laterale spoor op. ruud

Reply to
Der Rudi

"Kelly De Koninck" schreef in bericht news:dc2cmd$2071$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Maar het probleem is van de éne dag op de andere

Je heb natuurlijk een drop-out correctie zitten in het videodeel die een deel kan compenseren, maar je kunt natuurlijk wel begrijpen dat als je videokop een kwaliteit heeft van b.v. 75 % de opname maximaal 75 % is en dat dezelfde kop dus weergeeft met 75% je dus 75% van 75% opname kwaliteit maximaal krijgt . Dan hou je dus maximaal ca 56 % over en op een gegeven moment kan de dropout compensatie dat niet meer bijwerken. Dus ook het stereo signaal gaat zo in de mindering, die wordt met het videosignaal mee opgenomen/weergegeven.

Groetn PP

Reply to
eddumweer

Het probleem doet zich ook voor met een videoband die in een andere stereorecorder is opgenomen, of wanneer ik een videoband die met de defecte recorder opgenomen is, in een andere stereovideorecorder afspeel.

Eigenlijk is 'van de ene dag op de andere' trouwens niet echt correct, het toestel heeft ongeveer een jaar ongebruikt in de kast gestaan, en toen ik het nog eens bovenhaalde om een band te kopiëren, viel me pas op dat die geen stereo meer weergaf. K

Reply to
Kelly De Koninck