Saldo opvragen met smartfoon

Uiteraard: je bent houder van een ovc, geen eigenaar. Elke ovc is en blijft eigendom van TLS. Zie de AV.

Als die app een beveiliging doorbreekt zonder toestemming van de eigenaar van de computer waar de data zich op bevinden, is dat bij wet en dus per definitie verboden. De chip op de ovc is in dit geval de computer, en de eigenaar daarvan (die dus de benodigde toestemming zou moeten geven) is TLS.

Dat is weer niet verboden als én TLS toestemming heeft gegeven

- bijv. in de vorm van het ter beschikking stellen van een app waarin die toestemming geïmplementeerd is - én het uitlezen van de data van de ovc van een derde geschiedt met toestemming van c.q. op verzoek van die derde. Het wordt pas echt voer voor juristen als het om een anonieme ovc gaat en de gebruiker op enig moment niet degene is die de ovc heeft aangeschaft (de "onbekende houder") en de gebruiker zelf de data op de ovc uit zou lezen of dat door een derde zou laten doen.

Dat is geregeld in het Wetboek van Strafrecht, art. 138 ab. Maximum straf: 1 jaar gevangenisstraf of een geldboete van

19.500 euro. De AV van TLS hoeven daar niet eens aan te pas te komen.

Dat is een beetje kort door de bocht. Je hebt geen contract getekend en je krijgt de voorwaarde niet bij het kopen van de kaart.

Casper

Reply to
Casper H.S. Dik

Een chipkaart is een gegevensdrager. Geen computer.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Irrelevant. Ik heb nog geen enkele ovc gezien waarop niet op voor- of achterkant stond dat de AV van toepassing zijn. Door de ovc in gebruik te nemen ga je impliciet accoord met die AV.

Ten eerste is dat voor de wet irrelevant. Ten tweede is het een misvatting: de chip kan zelfstandig berekeningen uitvoeren, onder meer voor het uitvoeren van een versleutelings/ontsleutelingsprotocol.

Dat hangt van de chipkaart af. De chipkaart op het paspoort is zeker een computer, met programma's en alles, en de chipkaart op de ov chipkaart zou wel 'ns als computer beschouwd kunnen worden, gezien de gebruikte beveiliging...

--
Grinnikend door het leven...
Reply to

Ik zie niet in waarom dat redelijkerwijs bedoeld wordt. Ik had eigenlijk als vervolgvraag al verwacht of behalve uitlezen ook saldo verhogen of incheck/uitcheck data schrijven mogelijk zou zijn (dat kan dus niet met alleen een NFC chip in de telefoon).

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

Mag ik vragen of we terug kunnen naar de vraagstelling?

Reply to
T. Lootrek

Moet je dan niet eerst inbreken in het kantoor waar die kluis staat? En zitten die niet in verzegelde enveloppen die je eerst moet openmaken?

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html
Reply to
Johan Wevers

Mag je met een gestolen sleutel je eigen kluis openmaken is een relevantere kwestie.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html
Reply to
Johan Wevers

Je kunt er zowel data mee lezen als schrijven.

Reply to
T. Lootrek

Wel als het mijn eigen systeem of kaart is. Als ik m'n PC wachtwoord vergeten ben mag ik geheel legaal kraaksoftware draaien om er in te komen. En in andermans systemen ook met toestemming - op m'n werk heb ik dat ooit moeten doen bij een computer van een overleden collega.

Vrijwel alleen als die toestemming geven, want met zo'n smartphone kun je niet makkelijk mensen gaan afscannen. En dan nog - ik KAN ook met m'n zakmes iemand neersteken, en dat mag niet, maar daarom mag ik nog wel een zakmes hebben. Dit soort tools zijn niet illegaal omdat je er eventueel iets mee kunt doen dat verboden is.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html
Reply to
Johan Wevers

Wie zegt dat ik hem gebruikt heb?

Bovendien moeten algemene voorwaarden volgens het burgerlijk wetboek "billijk" zijn.

Denk o.a. aan shrinkwrap licenses die voor het grootste deel geen waarde hebben.

Casper

Reply to
Casper H.S. Dik

Ik zou denken dat je de kluis wel open mag maken *maar* dat het hebben van de sleutel zelf strafbaar zou kunnen zijn.

In het fysieke geval van een eigen kluis ben je natuurlijk in je volste recht om de kluis te openen op welke manier dan ook (mits je natuurlijk geen middelen gebruikt die gevaarlijk of illegaal zijn) maar je kan natuurlijk nog altijd veroordeeld worden voor tenminste het helen van de gestolen sleutel.

Casper

Reply to
Casper H.S. Dik

Zelfs in de gevallen van man die in Amsterdam opgepakt werd in een gebied waar het hebben van een mes verboden is, mocht de man zijn zakmes gewoon bij zich hebben.

Ik meen dat er laatst ook een man voor de rechter kwam omdat hij zijn nieuwe huis aan het verbouwen was en onderweg was met gereedschap van zijn huidige naar de nieuwe woning ging; ik ben ook over straat gegaan om dezelfde redenen met een breekijzer en een sloophamer.

Maar in sommige Amerikaanse staten is het verboden om "lockpicks" biuj je te hebben tenzij je een gediplomeerde slotenmaker bent.

Casper

Reply to
Casper H.S. Dik

Nee, een ov chip kaart is niet je eigendom...

--
Grinnikend door het leven...
Reply to

Ik denk niet dat je de rechter daarvan kunt overtuigen. Bij een consumentenkoop moeten alle voorwaarden vooraf aan de klant kenbaar worden gemaakt.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Nico Coesel

Welnee. Dan zouden een USB stick en een harddisk ook een computer zijn. Daar zit 100000x zoveel rekenkracht in als in een RFID tag (dat is een OV chipkaart namelijk: een RFID tag).

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Nico Coesel

Maar het geld dat er op staat wel... en je persoonlijke gegevens.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Nico Coesel

Bij aanschaf van een kaart op naam moet je wellicht akkoord gaan met bepaalde voorwaarden, bij een anonieme kaart kan dat niet, omdat de identiteit van de koper niet bekend is. Het is best wel leuk om te discussieren over de juridische aspecten van de OVC, maar mag ik toch nog eens een keer verzoeken om beantwoording van mijn vraag?

Voor de duidelijkheid hier nog even de stand van de vraagstelling:

Aan het gebruik van een app kom ik niet eens toe bij de OVC. Zonder app herkent de NFC reader in de telefoon de chip wel (wat blijkt uit het piepje wat hij geeft), maar dan komt de foutmelding: "Deze tag wordt niet ondersteund". Er wordt dus kennelijk geen info van de kaart gelezen en daarmee kom je dus niet toe aan het gebruik van een app.

Dit zit hem niet in het merk telefoon, want ik heb het ook geprobeerd met een ander merk telefoon met NFC. Ook die geeft een piepje, waaruit blijkt dat hij de rfid chip in de OVC herkent. Hij geeft verder geen foutmelding, maar doet ook verder niets meer.

Nogmaals ter voorkoming van misverstanden: mijn vraag is dus niet of het mogelijk is om de kaart of het systeem te manipuleren, maar alleen of het mogelijk is om het saldo van de kaart uit te lezen met een smartphone NFC reader. En dat inmiddels aangevuld met de vraag waarom de smartphones die ik heb geprobeerd een foutmelding geven alleen al bij het lezen van de rfid chip van de OVC, terwijl ze andere dus wel herkennen en lezen.

Reply to
T. Lootrek