Resultaat reparatie Marantz/STK-module

Enige tijd geleden had ik een probleem met een STK3102-II in een Marantz PM-80 versterker - het ding was namelijk voor de tweede keer in een paar maanden defect geraakt. Iemand was toen zo vriendelijk om me de datasheet van die STK toe te zenden - waarvoor nogmaals mijn dank. Dit bericht is het antwoord op de vraag of ik de uitkomst ook wereldkundig wilde maken; bij dezen dus :)

Uiteindelijk heb ik alle elco's rondom die module maar vervangen en de hoofdtransformator op 240 volt gezet, zodat de voeding (in klasse AB) zakte van 59 naar 53 volt. Ook heb ik de koeling van die STK-module van een flinke extra rib voorzien, want het ding werd toch behoorlijk heet.

De versterker lijkt het voorlopig weer goed te doen (al was dat na de eerste poging ook het geval). Verder vertoont het kanaal dat eerder defect was geraakt een vrij forse DC-offset van 30 mV (tegen 2 mV voor het andere kanaal). Ik heb echter niet kunnen uitvinden waar dit aan ligt.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Je hebt de impedantie toch wel even opgemeten van de speakers, die op dit apparaat zijn aangesloten? Tien tegen één dat een speaker van bv. 8 ohm minder is geworden. Dit is een zeer veel voorkomende oorzaak waardoor die STK's gelijk weer sneuvelen.

Reply to
J.v.Gelderen

Op Thu, 17 Feb 2005 22:36:20 +0100, schreef J.v.Gelderen:

Die STK wordt niet gebruikt om de speakers direct aan te sturen, maar als stuurtrap voor de eigenlijke eindtrap (omschakelbaar klasse A of AB); je suggestie is dan ook niet van toepassing - maar evengoed mijn dank :)

Wel heb ik in die eindtrap sporen gevonden van zware HF-signalen, zoals oscillatie (enkele vermogensweerstanden die in één kanaal - het defect geraakte - duidelijk veel heter waren geworden dan in het andere). En die STK produceerde de eerste keer ook zware ruis toen 'ie stuk was. Dit was ook de aanleiding om alle elco's te vervangen en de voedingsspanning wat te verlagen (ruis heeft soms te maken met te hoge spanning over halgeleiders, waardoor ze gaan zeneren, maar wellicht was er ook eerst HF-oscillatie en daardoor overbelasting). Nu hoop ik maar dat de problemen hiermee zijn opgelost, want anders zou het wel eens bijzonder lastig kunnen worden.

Die vorige STK heeft het trouwens na reparatie ook een maand of vier, vijf uitgehouden met enkele uren gebruik per dag.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Hoi Richard,

Heb deze versterker ook eens gerepareerd en volgens hem was deze echt niet te maken. Het linker kanaal plofte er iedere keer uit en ook de stk3102 module. Na 3 stk modules en eindtrappen was ik het echt zat. Heb dat hele apparaat doorgemeten en belanden bij een verlopen weerstand namelijk de RN27 dat is een 150 ohm 1 watt weerstand die was naar flink gedaald. Tevens zit deze ook in het andere kanaal en dat is de RN28. Deze weerstanden zitten op het schema links naast de LN03 speaker relais. Deze weerstanden zijn naar massa geschakeld en staan in serie met het uitgang signaal. Waarschijnlijk ook je offset probleem. Er is trouwens een truuk om de stk3102 IV te vervangen voor een makkelijk te verkrijgen stk.

Reply to
JP

Op Thu, 17 Feb 2005 16:16:42 -0800, schreef JP:

Dit was een van de weerstanden die zichtbaar heet was geworden - maar hij mat nog wel gewoon 147 Ohm. Evengoed zal ik 'm toch maar vervangen, want wellicht dat 'ie kuren vertoont. Overigens zijn de eindtrappen hier nooit defect geraakt, alleen de STK.

Marantz gaf aan dat een (vrijwel niet meer leverbaar) type IV door een type II vervangen kon worden, die wel gewoon bij de groothandel op de planken ligt.

In ieder geval dank voor de reactie, ik zal toch nog even preventief wat vervangen :)

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Hoi Richard,

Richard Rasker wrote:

Hoe heet wordt de STK in rust en klasse A ? (evt. met of zonder boek erop :), dit zijn echt kachels en raakt misschien oververhit als ie altijd weggestopt zit in een te dichte kast). Raad degene aan de versterker altijd bovenop de rest van de componenten te zetten (en liefst vrij), of geef de STK even wat extra aluminium (helemaal als ie zoals soms gewoon vrij in de print staat) en verse pasta (maar is natuurlijk al gebeurd), als ie koeler blijft veroudert de pasta ook minder snel, kan ook een reden en/of levensduurvoordeel opleveren.

succes, groeten van Bart

PS: wat ook kan is als ie inderdaad altijd in klasse A gebruikt wordt aan te raden hem voortaan maar eens wat harder te zetten (hoe harder ie staat hoe meer er van het intern gedissipeerde vermogen nuttig gebruikt wordt/naar buiten gaat, het opgenomen vermogen is altijd gelijk), dit wist je waarschijnlijk zelf ook wel maar zou een reden kunnen zijn bij deze specifieke versterker.

PS2: Misschien kan je bij andere STK's kijken waar versieverschillen bij hetzelfde type op duiden, misschien geeft het een indicatie van het verschil, ik meende dat een hogere versie van een STK4141 (complete eindtrap) bijvoorbeeld een lagere THD gaf maar weet ik niet helemaal zeker (mijn Philips FA860 heeft een STK3062 III, ook zo'n STK driver met discrete eindtrap, is van dezelfde familie als de PM80, misschien zijn daar wel meer datasheets van, via google en "STK datasheets" kwam ik op sites met veel STK datasheets, laatst nog met een pioneer TV bezig geweest en vermoedelijk defecte STK convergentieversterker module)

Reply to
Bart Jorritsma

Hoi,

Bart Jorritsma wrote:

Sorry, niet de hele thread gelezen, ik had niet door dat het inmiddels al opgelost was ondanks de titel :), dit was een beetje overbodig (maar mogelijk wel nuttig als extra info voor iemand anders met een defecte PM80)

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma