Relaisschakeling met 1 drukknopje

Een vriend van mij vroeg of het mogelijk is met 1 terugverend drukknopje een schakeling te maken die wanneer je op de knop drukt een relais aantrekt en wanneer je nog een keer drukt het relais afvalt. Dit is natuurlijk temaken met wat elektronica (flipflop) maar het moet ook met meerdere relaisjes kunnen (ik heb zo'n 6 jaar geleden eens een schema gezien met 4 relais waarmee het kon).

--
Remove -- when u reply
Reply to

Ja dat kan, dit is namelijk de favoriete schakeling van de leermeester elektro die in ons bedrijf werkt. Elke leerling of mbo stagair die binnenkomt krijgt deze opdracht van hem. Ooit heb ik hem gemaakt met drie relais, maar vraag me niet meer hoe.

-- Niek

"Ivo Vermeulen" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@hotmail.com...

Reply to
Niek

"Ivo Vermeulen" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@hotmail.com...

Knopje zet relais A aan. Een maakcontact van relais A neemt functie schakelaar over, relais blijft aangetrokken. Ander wisselcontact verbind geschakeld contact van schakelaar niet meer met spoel van relais A maar met spoel van relais B. Verbreekcontact van relais B staat in serie met stroomkring die via contact van relais A functie schakelaar heeft overgenomen.

Tis even gehaast, mogelijk heb ik mij ieveranst vergist, maar volgens mij zou het zo moeten werken. Alleen voor het uitschakelen niet te lang duwen, anders gaat hij weer direct aan.

Groeten, René

Reply to
René

et

,

een zoemer? ;-)

gr, Marcel.

Reply to
Marcel.

ic555 als one shot, en een 4017 als relais driver/stapper , werkt uitstekend

Reply to
oilburner

Ik heb ff een tekeningetje gemaakt met wat jij bedoelt. Je hebt het over een contact dat de spoel van Relais A verbreekt en contact maakt met Relais B. Er gebeurt het volgende volgens mijn beredenatie: Drukknop ingedrukt, overname contact neemt over en tegelijkertijd wordt relais A zijn spanning ontnomen en Relais B krijgt spanning. Aangezien Relais A afvalt zal de zaak in rust komen maar aangezien de drukknop nogsteeds ingedrukt is zal Relais A weer bekrachtigen. Gevolg is een brommend relais. Wanneer ik het verkeerd begrepen heb wil ik 't graag horen.

--
Remove -- when u reply
Reply to

Klopt, maar de bedoeling was om het met een aantal relais mogelijk te maken..

--
Remove -- when u reply
Reply to

met

ij

en,

=20

ja, een zoemer dus... ;-)

gr, Marcel.

Reply to
Marcel.

"Ivo Vermeulen" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@hotmail.com... | Een vriend van mij vroeg of het mogelijk is met 1 terugverend drukknopje | een schakeling te maken die wanneer je op de knop drukt een relais | aantrekt en wanneer je nog een keer drukt het relais afvalt. | Dit is natuurlijk temaken met wat elektronica (flipflop) maar het moet | ook met meerdere relaisjes kunnen (ik heb zo'n 6 jaar geleden eens een | schema gezien met 4 relais waarmee het kon).

Eh, een FF heeft een SET en een RESET nodig. Doe je het anders is het geen FF meer, de houd en verbreek schakeling met een knopje met relais samenstellen dat kan je wel vergeten. Je hebt gewoon twee knopjes nodig en dan ook liefst een met NO en een met NC contact.

Wel is het mogelijk met een Bistabiel relais dergelijks te realiseren.

Met het knopje op spoel 1 trekt dit aan en laat je vervolgens een wisselcontact spoel 2 vrijgeven voor het knopje kan je ook het relais weer in de rustpositie terugzetten...

Voila, het eenknops aan-uit relais is geboren;-))))

| | -- | Remove -- when u reply |

Reply to
Peter

Ik ben flink aan 't tekenen geweest maar kom er niet uit. Wat jij bedoelt met die 2 latches en een inverter is me wel duidelijk. Ik kom er alleen niet uit hoe je dit naar een relaisschakeling kunt ombouwen. Ik kom er niet uit hoe je "dat B de toestand van C overneemt" kunt maken (ok, dat is zowat de gehele schakeling:) )........

--
Remove -- when u reply
Reply to

overnemen: een contact dat door B gesloten wordt, met in serie een contact dat door a gesloten wordt (voor overnemen als je knop is ingedrukt), bekrachtigt de spoel van C. Een contact dat door B geopend wordt, met weer een contact van a in serie, sluit de spoel van C kort (ik neem aan dat er een serieweerstand is die zorgt dat dit zonder problemen kan, anders heb je denk ik nog 2 relais nodig)

Wouter van Ooijen

PICmicro chips, programmers, consulting

Reply to
Wouter van Ooijen (www.voti.nl