Re: Wanneer is een autoaccu nou defect?

Als je accu al een paar jaar oud is, verwen jezelf dan gewoon met

> een nieuwe.

Is de veroudering van een accu een vastgegeven, of hangt de levensduur ook af van de gebruiksomstandigheden en andere factoren (bijv. veel rijden of juist veel stilstaan...etc)?

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

Dat ook ja. Ook is het niet goed als hij leeggetrokken wordt omdat je de verlichting hebt laten branden, en soms tref je een slechte. Bijvoorbeeld mijn vorige accu (ok, die van m'n auto :-) ) was binnen een jaar overleden, maar dat viel gelukkig onder garantie.

--
@PM
Mazda 323F 1.6i glx aut. lpg 1990

"Peter van Merkerk" schreef in bericht news:bfhorv$f012t$ snipped-for-privacy@ID-133164.news.uni-berlin.de...

Veroudring hang juist ook van gebruik af. Een accu heeft normaal gesproken maar enkele jaren levensduur.

n.n.

Reply to
n.n

"n.n" schreef in bericht news:GN6Ta.77618$ snipped-for-privacy@typhoon.bart.nl...

ook

of

De levensduur van een gemiddelde accu is tussen de 1 jaar en de 8 jaar. Geheel afhankelijk van kwaliteit en misbruik. Ik heb zelf nog maar 1 keer voor de zekerheid een accu gekocht, terwijl ik vele auto's langer dan 6 jaar had.

MVG Gerard

Reply to
Gerardus

"A.Stolwijk" schreef in

Een autoaccu heeft idd bijna geen inwendige weerstand.

Als er zoveel "neerslag" (van de metalen) is dat er in verschillende elementen (2 verschillende metalen) kortsluiting is. Dat kan je verhelpen door een tik te geven tegen de batterij die de verbinding (kortsluiting) verbreekt. = echter ook maar een oplapmiddel dat je voor even verder uit de nood zal helpen ;-).

Er zijn zo 6 elementen (cellen) die een EMK hebben van max 2.5V, deze kunnen ontladen worden tot 1,8V om nog een goede werking te bezitten. Dus: nieuwe batterij levert 14 à 15 V, één die "op" is: minder of gelijk dan: 6* 1.8V=

10.8 =11V

Dus als de stroom= aan 11V dan zal je batterij niet meer werken voor de wagen, een volledig nieuwe batterij levert 15V.

Als er iets niet duidelijk is, eventuele opmerkingen: let me know ;-).

mvg T-stone

Touchstone

"Touchstone" schreef in bericht news:bfj1u8$d1m$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

kunnen

nieuwe

Hoewel ik al vele nieuwe start-accu's heb gekocht, van groot tot klein, ben ik nog nooit een 6-cels loodaccu tegengekomen die een klemspanning heeft van

14 a 15 Volt, indien hij enkele uren ontkoppelt is van een lader.
Reply to
Klaas Ensing

Mijn lokale automaterialenzaak heeft een klein accutestapparaatje. Dat zetten ze op de klemmen en het aparaat geeft de resterende capaciteit van de accu aan. De overgebleven capaciteit in verhouding tot de orginele capaciteit geeft je een idee van de gezondheid van de accu.

Dus bel je automaterialenzaak eens of die ook zoiets hebben.

Een volle 12V accu mag 13.2V op de klemmen hebben. En als je de accu opbergt moet je hem helemaal volladen. Das 't best voor loodaccus.

-- Bye, Ray

Mobile robot, walker and I-Cybie

Reply to
Ray

ben

van

Sja, als we toch gaan muggeziften, ik heb nog nooit een accu (of welk elektrisch apparaat dan ook) een STROOM van 11 VOLT zien leveren............... :-)))

Ben (die elke twee jaar een nieuwe accu in zijn Mustang moet zetten omdat er bijna nooit mee gereden wordt)

Reply to
BenDeGek

die werken geweldig die apparaatjes

Reply to
sid kl 30.1

Hoi Albert,

"A.Stolwijk" wrote:

Over goede belastingsmetingen (en wat "goed" is bij een Ri meting) voor auto-akku's weet ik niet zoveel (die speciale akkutesters zullen een representatieve test doen) maar ik weet wel dat je akku waar- schijnlijk niet vol is (rond de 50% zit ie), een volle loodaccu heeft een open klemspanning van 12.65V, een volledig lege 12.00V (let er goed op dat je hem vanaf dit punt niet verder ontlaad, al lijkt de akku het "prima" te vinden, belast mag ie dus wel onder de

12.00V komen afhankelijk van de Ri). Over de levensduur, loodaccu's willen over het algemeen graag altijd vol zijn, de zelfontlading is vrij groot en wanneer de open klemspanning onder de 12.00 zakt kan het risico op capaciteitsvermindering of zelfs defecten vrij groot zijn (reeds twee akku's door per ongeluk te ver ontladen vernield helaas, sindsdien monitor ik altijd de (open) klemspanning bij ontladen en is er al lange tijd niets meer fout gegaan).

mogelijk heb je er wat aan, groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

omdat

Doe ik altijd, en 1 keer in de maand onder de lader

Uiteraard heeft mijn Mustang een sigaretten aansteker, maar er zit geen stroomvoorziening in die garagebox................ Gelukkig is binnenkort mijn eigen (inpandige) garage klaar!

Ben

Reply to
BenDeGek