Re: Radarverklikjacht is geopend

Een (radio)ontvanger die zelf uitzendingen maakt?

Wel eens van het superheterodyne principe gehoord? En dan nog, je kan de oscillator erg goed afschermen. Zou een rechtuit niet een mogelijkheid zijn? (cc. naar nl.hobby.elektronica)

Grappig, dat was ook mijn eerste gedachte toen ik het zag op TV. Lijkt me gouden handel. ruud

Reply to
Ruud Poeze

Vertel eens meer over dit principe, want ook een Stinger (maakten altijd reclame dat ze zo goed afgeschermd zijn) wordt nu schijnbaar gemakkelijk door de politie ontdekt.

Reply to
Klaas Ensing

Een normale moderne radio- of radarontvanger (volgens het superheterodyne principe, en met modern bedoel ik van de laatste 70 a 80 jaar ofzo) gebruikt een oscillator, die afgestemd wordt op (bijna) de gewenste te ontvangen frequentie. De verschilfrequentie wordt vervolgens gebruikt om het signaal uit te halen (uitleg is kort door de bocht). Voordat dit principe werd uitgevonden, bestond een radio-ontvanger uit een afgestemde kring, waar het signaal direct werd afgetapt, dus zonder oscillator en tussenstappen. Dit wordt wel een rechtuit-ontvanger genoemd. Met de huidige stand van de techniek is deze bijna even gevoelig en selectief te maken als een ontvanger die met een oscilator werkt. Helaas heb ik te weinig HF-ervaring om ook echt zoiets te ontwerpen, maar het staat met bij dat er jaren terug al eens iets in Elektuur gestaan heeft op dit gebied (toen denk ik niet specifiek om snelheidsradars te detecteren).

mogelijkheid van een rechtuitontvanger als radarverklikker

Bij een rechtuitontvanger moet je het originele signaal versterken, en dat is helaas niet echt simpel/goedkoop te doen op frequenties waarop de snelheidsradar werkt, (10 Ghz en hoger), en het is ook niet eenvoudig om op die frequenties de nodige selectiviteit te krijgen. Deze twee zaken zijn juist de reden dat er gemengd wordt naar een lagere frequentie.

Paul

Reply to
Paul

Juist, maar al sinds de jaren 70 zijn er IC's voor miniatuurradio's op de markt die heel goed werken op de middengolf, en ik denk dat met moderne geintegreerde technieken (en andere truukjes, ik weet niet meer precies waar ik dat las), de nodige selectiviteit en versterking haalbaar moet zijn.

Hmm... realiseer je je wel wat het verschil tussen 1 Mhz en 10Ghz betekent in de electronica en hoogfrequent techniek?

Paul

Reply to
Paul

Op Wednesday 26 May 2004 14:20 Paul in groep nl.hobby.elektronica filosofeerde:

Volgens mij ligtn het aan de prijs van de radarverklikkers. Het moet toch mogelijk zijn om de oscillator frequentie niet naar buiten te laten komen. Maak er een dubbelsuper van en stop er wat meer preselectie kringen in. Blik de zaak goed in. Kost wel iets meer...

--
e-mail address is ipv6 only
Reply to

Verdorie ja, ik heb een boek uit 1936 waarin dat principe al beschreven staat...

Je verwart een eenvoudige detector met een direct conversion ontvanger. Die laatste heeft wel degelijk een oscillator, nl. eentje op de frequentie die je wilt ontvangen. Het RF signaal en je oscillator stop je in een productdetector en daaruit komt een audiosignaal. Zie voor een schema bijvoorbeeld

Een voorbeeld van een detector-ontvanger (die passief is en in principe geen RF uitstraalt) vind je hier:
Dat is gewoon een gelijkrichter van RF signalen, met daarachter een hoogohmige audioversterker.

Dat zal wel zo'n RF-sniffer zijn als hierboven beschreven.

/R

Reply to
Robert Brink

Maar waar zou je die selctiviteit voor nodig hebben, je wilt alleen weten of er in de buurt vd gebruikelijke opsporingsradio-frequenties een signaal aanwezig is. Dat je meer detecteert dan strikt noodzakelijk is (huidige radarverklikkers reageren nu ook in de buurt van benzinestations) is niet zon ramp, je kan ook zelf nog wat opletten of de waarschuwing echt serieus is. ruud

Reply to
Ruud Poeze

Ik vrees dat je met een rechtuit ontvanger gebonden aan de afmetingen die de huidige radar detectors hebben, niet alleen de benzinestations maar ook overvliegende vliegtuigen en langsvarende boten gaat detecteren. Om maar te zwijgen over vliegvelden.

Paul

Reply to
Paul

"Kees Plonsz" schreef in bericht news:40b4a03a$0$49150$ snipped-for-privacy@news6.xsall.nl...

filosofeerde:

Zeg dropl*l, als je een fup zet wil je dat dan aangeven ?

--
CU, Rob
www.news.gompy.net - www.gompy.net

Zenden die allemaal in de 10 GHz band uit? ruud

Reply to
Ruud Poeze

die de

te

Nee, en dat bedoel ik dus met selectiviteit.

(FUP naar email? Ik ben bang dat we de anderen een beetje gaan vervelen zo langzamerhand)

Paul

Reply to
Paul

Nee, dat is niet het geval, ik wil graag meelezen als dat kan.

Groeten, Rene

Reply to
René

Rij je zo hard/ ruud

Reply to
Ruud Poeze

vervelen zo

Hoi Ruud,

Nee, in het geheel niet en ik vind het zelfs een goede zaak dat die apparaten worden aangepakt. Als je je gewoon aan de regels houd, heb je er ook geen nodig. Het ging mij om de technische discussie, ik vind het interessant om mee te lezen.

Groetjes, Rene

P.S. Ik wil zeker GEEN discussie hiermee openen over waarom die apparaten wel of niet zouden moeten kunnen gebruikt worden, ik ben tegen, als anderen er anders over denken, dan moeten ze dat zelf weten.

Reply to
René

"René" schreef in bericht news:40b77cfe$0$41753$ snipped-for-privacy@dreader2.news.tiscali.nl...

apparaten

anderen

En ik ben voor radardetectors (hoewel ik er zelf geen heb) Ik vind dat er hier regels worden overtreden wat betreft het vrij kunnen ontvangen van alle frequenties. Of dat nu radio, tv of maakt niet uit is, er zijn internationale afspraken gemaakt over het ontvangen van deze signalen. De nederlandse regering doet maar weer wat zoals zo vaak. Iedere fietser een RDDD (radio detector detector devil) en laat die RDD's maar veel valse meldingen geven. Uitroeien die zakkenvullers die zich verschuilen achter flitspalen, raderapparatuur en trajectcontrole. Er moet toch wel een auto-club zijn die wil inversteren in de RDDD (een oscilator op de freq van de radardetector) Voer de oscilator uit als sluitelhanger, laat er een paar honderdduizend maken en geef deze weg op de autorai oid. Ik zie het al helemaal voor me.......sorry mevrouw, maar volgens onze meetapparatuur heeft uw rolator een radardetector aan boord ;o)))))))

--
CU, Rob
www.news.gompy.net - www.gompy.net
Meet the BOFH - www.cam.gompy.net
Reply to
Rob / kabel-inter.net

"Rob / kabel-inter.net" schreef in bericht news:40b7825c$ snipped-for-privacy@news.kabel-inter.net...

Foei... jij tracht de daakracht van Koos te trotseren en zo een inkomensbron van de Fiscus droog te leggen.

Reply to
Klaas Ensing

"Klaas Ensing" schreef in bericht news:c9804s$20i3$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

RDD's

(een

honderdduizend

inkomensbron

Nee hoor, ze krijgen 19% van iedere verkochte RDDD