Relais probleem

Goedenavond,

als een elektronica leek heb ik een probleempje met een relais. Ik heb een sproeicomputer die een aantal elektrische bediende kranen en een start relais moet bedienen voor een elektrische pomp. Computer stuur de pompr relais aan met 24v ac .28 amp maximaal! De kranen ook met 24 v ac .28 amps maximaal.

Het pomp relais is begrijp ik uit de opdruk .5 amps gevolg s dat de computer wel probeert het relais in te schakelen maar het relais schakelt onmiddelijk weer uit. Wanneer ik de elektrische kranen ls koppea de computer werkt het wel. Ik denkt dusdat het relais te zaar is.

Vandaag in Amsterdam op pad geweest om een ander relais te vinden ..... Dat valt niet mee!!! Ik zoek dus een relais dat een 1000 watt/220v motor kan schakelen en gestuurtwordt door 24v ac max .28 amps. Hoekomik daar aan.

graag adviestips lau

Reply to
Lau

- je kunt een klein relais nemen dat het grote relais aanstuurd.

--
pim. ReplyTo: nospam4me [at] schaeffer.tk

Reply to
pim schaeffer

Lau formuleerde de vraag :

Er zijn ook vermogen relais op de markt die je kunt sturen met laagspanning. Dergelijk sturingen worden veel gebruikt in de machine bouw.

--
M.

Er bestaan ook solid state relais. Deze zijn geheel elektronisch en aan te sturen met een laag vermogen. Dus geen bewegende delen. De 220V kant is geheel gescheiden van de ingang. Volgens mij staan ze wel in de catalogus van Conrad.

"M" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@mail.com...

Reply to
G.Dijkstra

"Lau" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Lau,

Conrad heeft van die dingen. Bijvoorbeeld type D2410 bestelnummer 18 64

73-44. Ietwat prijzig, een kleine 25 euro maar voldoet aan je wensen.

petrus

petrus bitbyter

Bedankt voor de reaktie. Zijn deze solid state relais ook met wissel spanning aan te sturen?

Reply to
Lau

Bedankt voor je antwoord. D2410 bij conrad opgezocht, de 8 pagina's pdf uitgeprint. Helaas in Duits :-; Ik begrijp eruit dat ik de A variant nodig zou hebben: 'Die A-version mit einer steuerspanning zwischen 90V~ und 280v~' Wordt hiermee bedoelt de stuurspanning? Die is bij mij maar 24v~. Dus deze zou niet werken?????

Reply to
Lau

"Lau" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Lau,

Je hebt gelijk. Ik heb die datasheet ook even opgezocht. Je zou een A2410 kunnen gebruiken maar met een klein trafotje om je 24Vac op te krikken. Alleen, die A-types levert Conrad niet.

De D2410 wil tussen de 3- en de 30Vdc bij ongeveer 10mA. Er is een duidelijke plus- en een minaansluiting maar die behoeven geen van beide aan aarde. Je hebt dus een klein stukje elektronica nodig voor de aansturing. Een bruggelijkrichter maakt van AC pulserende DC. Een serieweerstand van 1k is nodig om de gelijkgerichte spanning beneden de 30V te houden. Een elcotje van 10-100uF voorkomt dat de stuuringang tijdens de nuldoorgangen van de AC nul wordt. Schemaatje hieronder bekijken met fixed font.

24Vac | | | | .-. | |1k | | '-' Plus relais sturing | +-+-----+--------- | A A | + +---+ | ### 10-100uF +---(-+ --- | A A | | +-+-----+--------- | Min relais sturing | 24Vac created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

petrus

petrus bitbyter

Petrus bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ben ook aan het kijken naar een Solid state relais van Celduc de SC841810 of de SWM841080. Beide lijken mij te voldoen. Alleen waar te kopen?????

grt lau

Reply to
Lau

Van wisselspanning kun je eenvoudig gelijkspanning maken. Dus dat mag geen probleem zijn.

"Lau" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

te

catalogus

Reply to