Origineel bericht ivm miskleun.

Hier het originele bericht met de vraag.

Hallo,

Deze vraag leg ik voor in nl.hobby.elektronica en in nl.telecom omdat ik even niet weet waar dit probleem het beste bekend is.

Sinds twee weken hebben we een Philips dect telefoon-set, de 5352/22, en er gebeuren vreemde dingen die ik niet helemaal begijp.

Eerst even onze aansluitingen.

Vanaf de normale analoge KPN contactdoos hebben we het volgende:

Als eerste de adsl aansluiting (dit is toch een splitter?). Daavandaan gaat een telefoonsnoer naar een al jaren aanwezige splitter die de ene kant naar de telefoons beneden in de woonkamer gaat en anderzijds naar de slaapkamer.

Achter in de kamer heb ik een contactdoos doorverbonden met een tweede contact doos. Een was voor de voormalige draadloze telefoon(analooog) en in de andere zat een combinatie in van modem en een 'normale' telefoon via de draad.

Nu wilden we de telefoon boven vervangen door een van de twee dect- telefoon en de draadloze beneden ook voor een dect. De draadjes telefoon willen we graag in de kamer houden ivm eventuele stroomstoring.

Maar we hebben nu de vreemdste verschijnsels met de dect. ik noems eens wat.

  • Nummer herkenning werkt soms wel en soms niet.
  • De dect gaat pas over nadat de KPN telefoon al een keer of 3 is overgegaan. Vanochtend begonnen de dect helemaal niet te rinkelen.
  • Ik werd gebeld en op het moment dat ik de knop van de dect indrukte verdween de verbinding.
  • Hij slaat gegevens niet op van zowel beantwoorde als niet beantwoorde oproepen( een enkele keer ook weer wel)

Ik heb gezocht op het internet, de handleiding en op de site van Philips. Niets gevonden met DE oplossing.

E-MAil gestuurd naar Philips met deze problemen en kreeg na 1 week (???) een berichtje terug met een l*llig verhaal over spijt dat het apparaat niet voldeed aan de vewachting en dat ik het weer naar de verkoper kon brengen ter reparatie. En er waren gegevens te vinden in de handleiding en op hun site. Nou, dat had ik ze al geschreven dat daar niets te vinden was.

Wat ik wel las bij andere merken dat ze gevoelig konden zijn bij het gebruik van splitters.

Herkend iemand dit en weet iemand de oplossing? Ik heb namelijk wel het gevoel dat het niet alleen bij de dect set ligt.

Alvast bedankt.

Nini.

Reply to
Nini

Nummerherkenning kun je 'onderdrukken' door de lijn zwaar te belasten :-)

Ook dit duidt op dezelfde oorzaak.

Je moet om te beginnen eens kijken wat je allemaal op je telefoonlijn aangesloten hebt staan. Op ieder apparaat zit een (meestal blauwe) sticker waarop de aansluitfactor of RE-waarde staat.

Van al de aangesloten apparaten moet je die RE bij elkaar optellen. (En vergeet je modem niet!) Als je een KPN-telefoonlijn hebt, mag het totaal niet meer dan 5 zijn. Zodra je daar boven komt, krijg je de effecten die je beschrijft.

(En als je lui bent, haal je gewoon de helft los en kijkt of het dan wel werkt :-)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

snipped-for-privacy@zonnet.nl (Gerard Bok) wrote in news:44c5033e.1882872 @News.Individual.NET:

en

Weer wat geleerd, zo kom ik steeds meer te weten. is altijd wel eens weer nuttig.

Op de KPN lijn zit een adsl aansluiting, daarvandaan een draad naar de splitter( waarvan ik nu denk dat deze de oorzaak is) en dan een draad naar de slaapkamer met een kpn telefoon en een draad naar de achterkant van de kamer met een draadloze telefoon( was dus de analoge) en een doorlus naar een tweede contactdoos met een modem en de kpn bedrade telefoon.

De nieuwe situatie willen we graag zo. Behalve de adsl een draad naar de achterkant van de kamer waarop de modem aansluiting en de oude telefoon en het basisstation van de dect set. De draad naar boven kan vervallen want daarvoor gebruiken we dan een handset.

Op aanraden van iemand gaan we alles bij de adsl loskoppelen en alleen de dect set aansluiten. Dan hebben we alles omzeilt wat eventueel problemen kan veroorzaken. En dan maar zien wat er gebeurt.

Bedankt voor je antwoord.

Nini

Reply to
Nini

Het is bekent dat bepaalde combinaties van DECT telefoons en adsl splitters niet goed werkt. Heb ik een paar jaar geleden ook gehad. KPN helpdesk wist mij toen te vertellen dat ik een andere splitter moest hebben, die hebben ze gratis opgestuurd en probleem was inderdaad daarmee verholpen. Ik heb nu echter geen ADSL meer, dus kan je helaas niet vertellen welke splitter dat was, sorry

Reply to
Joopi

"Joopi" wrote in news:f3b0$44d44985$188424e6$ snipped-for-privacy@news.chello.nl:

Onderussen, toen de hitte verdwenen was :-), de splitter/schakelaar er tussen uit gehaald. Situatie is nu:

Van de KPN contactdoos een kabel naar de ADSL-splitter. Daarvandaan een kabel naar achter in de kamer met op een contactdoos de DECT en op een doorverbonden contactdoos een analoog toestel en het Modem.

Als er iemand belt dan gaat eerst de analoge telefoon en pas bij de derde keer overgaan schakelt de DECT in( kan zijn dat dit te maken heeft met het contact maken tussen basis-station en handsets?) maar hij geeft perfect nu de nummerherkenning weer. Wat mij ook opvalt is dat als ik de analoge opneem de DECT nog even doorgaat met rinkelen en het de oproep als onbeantwoord aangeeft. Het is leuk. Er blijft altijd wat te zeuren bij ons Ollanders, toch. :-))

Bedankt voor de reaktie.

Nini

Reply to
Nini

"Nini" schreef in bericht news:bcfee$44d4f7a3$546ba43e$ snipped-for-privacy@cache40.multikabel.net...

Het is wel traag maar bij de mijne duurt dat ook even, hij gaat de tweede keer meedoen met rammelen. Sterker nog, als ik een andere telefoon hoor rinkelen en ik pak heel snel de dect, dan raakt hij even in de war. Ik mag hem pas oppakken zo gauw het nummer van de beller in beeld staat.

maar hij geeft

Dat eerste doet de mijne ook. Als je een muziekje als ringtone kiest, dan speelt hij het helemaal tot het einde. Dat hij de oproep als onbeantwoord aangeeft is normaal, dat toestel kan niet weten dat jij de andere hebt opgenomen (ik denk dat hij het wel zou kunnen weten maar dat zit er niet ingebouwd).

Kan zijn maar ik denk dat de telefoon nu echt wel correct werkt.

Groetjes, Rene

Reply to
Rene

"Rene" wrote in news: snipped-for-privacy@edutel.nl:

Vanavond een nieuwe ervaring. De eega en ik zitten voor in de kamer als de telefoon gaat. De DECT geeft aan de dochter belt en bij het indrukken van de groene knop gaat tegelijkertijd achterin de kamer de analoge op de luidspreker en hebben we ineens de dochter in een soort Dolby-surround. :-)

Blijven lachen en deze week de draadjes maar eens weer bekijken of er iets niet goed zit.

Reply to
Nini