Philips Whirlpool magnetron stuk

Ik heb een Philips/Whirlpool AVM 635 magnetron die van het ene op het andere moment sterk ging brommen en niet meer verwarmt. In dez3e groep heb ik gevonden dat brommen kan komen door een defecte trafo, diode of buis. Over de aansluitingen van de buis meet ik < 1 ohm, maar over ieder van de aansluitingen en de aarde meet ik ook 1 ohm. Volgens

zou dat laatste oneindig moeten zijn. De buis lijkt dus defect. Kan dit zo'n sterke brom veroorzaken? Een vervangende buis kost ? 30, een vervangende voedingstrafo is bijna niet te vinden, en zou in ieder geval ? 140 kosten. Hoe kom ik er achter waar het probleem zit?

Peter Thys

Reply to
P.J. Thys

Als hij niet meer draait, dan is het de motor die bromt Peter.

André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.

"P.J. Thys" schreef in bericht news:417c43c7$0$146$ snipped-for-privacy@reader1.nntp.hccnet.nl...

andere

vervangende

zit?

Zijn dit nu echt zaken voor een leek? Dat breng je toch bij de vakhandel! Dadelijk ben je nog levenloos bezig met dat ding. Weet heel zeker dat er dodelijke spanningen op dat ding worden gebruikt. Wat te denken van 3000 volt 100 watt? Heeft de elco geen sluiting? Denk om die 3000 volt!!!!!! Is er geen diode defekt? Er kunnen er 2 inzitten. Indien ze in losgenomen toestand heel weinig ohm doormeten, dan is dit niet goed. De secundaire zijde van de trafo meet naar massa ongeveer 75-125 ohm.

Reply to
J.v.Gelderen

Hoezo 3000V 100W? Je bedoelt misschien 2100V 750W of iets dergelijks? Anyway, het is inderdaad dodelijk, maar als je voorzichtig bent is er niets aan de hand, let er wel op dat de ontlaadweerstand van de oncdensator werkt. Er hoort inderdaad een oneindige weerstand te zijn tussen de 2 schuifstekkertjes op de magnetron en het metalen huis. Als dit 1 ohm is, heb je inderdaad kortsluiting. Meestal is er dan niets anders aan de hand. Het brommen komt doordat de trafo overbelast wordt, zolang je daar geen uren mee doordraait overleeft hij dat wel.

Dat zou wel heel bijzonder zijn.

"P.J. Thys" schreef in bericht news:417c43c7$0$146$ snipped-for-privacy@reader1.nntp.hccnet.nl...

waarschijnlijk de protection diode(zit over de condensator) en de condensator defect (deze maakt dan sluiting)

gtz jeroen

Reply to
jeroen