VHS backup

Vroeger werd er wel gebruik gemaakt van een VHS SVHS video recorder als backup medium Tegenwoordig kan ik hier niets meer over vinden heeft iemand hier nog info over ? groet Jack.

Reply to
jack donio

"jack donio" schreef in bericht news:dqlrtl$b94$ snipped-for-privacy@news1.zwoll.ov.home.nl...

Nee, niks meer te vinden. Die backup is verloren gegaan.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)

"jack donio" schreef in bericht news:dqlrtl$b94$ snipped-for-privacy@news1.zwoll.ov.home.nl...

Was dat niet in de tijd van de cassette recorder opslag ? Ik heb wel het radioprog. Hobbyscoop met de video recorder opgenomen. We hadden toen ook de ned. radiozenders op de TV kabel.. BP

Reply to
BertP

Dat leek interessant in de tijd dat opslag duur was. Nu zijn VHS cassettes duur.

Bovendien zaten er tamelijk veel haken en ogen aan het systeem. Zoals de onbetrouwbaarheid van sommige tapes, ontbreken van read after write mogelijkheid, enz.

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Is reeds lang achterhaald.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade.
Zin in een koffie- thee- of borrelpraatje?  Kom naar alt.jawade.nl

Bovendien was 't ook nog eens supertraag en paste er (als ik me het goed kan herinneren) niet meer dan 100MB op een 3 uurs tape. Ja, dat was TOEN veel (je was al heel wat met een 80MB schijf), tegenwoordig krijg je nog net geen 128MB geheugenkaartjes bij een pakje boter :-P

Reply to
ELAL

Zelfs een van die beruchte prutsproducten van #&*%^#(& Iomega (jazz en zip bedoel ik) is nog betrouwbaarder...

- Met vriendelijke groet,

EUR 7 voor 3 stuks 240 minuten duur ????? Hoeveel data zou je erop kwijt kunnen trouwens ???

"Gerard Bok" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@News.Individual.NET... : On Wed, 18 Jan 2006 17:56:53 +0100, "jack donio" : wrote: : : >Vroeger werd er wel gebruik gemaakt van een VHS SVHS video recorder als : >backup medium : > Tegenwoordig kan ik hier niets meer over vinden : >heeft iemand hier nog info over ? : : Dat leek interessant in de tijd dat opslag duur was. : Nu zijn VHS cassettes duur. : : Bovendien zaten er tamelijk veel haken en ogen aan het systeem. : Zoals de onbetrouwbaarheid van sommige tapes, ontbreken van read : after write mogelijkheid, enz. : : -- : met vriendelijke groet, : Gerard Bok

Reply to
DeviceZero

;-) Nou, ik heb in een grote doos nog een Amstrad computer met tape drive en een 3" harddisk. Zo nu en dan stof ik het allemaal af en start ik de boel nog eens op, je staat er verbaasd van te bemerken dat meer dan 25 jaar oude tapes de data feilloos bewaarden;-)) Zo ook 90% van alle floppen, de paar floppen die het niet meer goed doen kunnen nagenoeg allemaal gered worden met een sectoreditor;-)) Hoezo onbetrouwbaar oude media ????

schreef in bericht news:43cf858f$0$11066$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl... : jack donio wrote: : > Vroeger werd er wel gebruik gemaakt van een VHS SVHS video recorder als : > backup medium : > Tegenwoordig kan ik hier niets meer over vinden : > heeft iemand hier nog info over ? : : Zelfs een van die beruchte prutsproducten van #&*%^#(& Iomega (jazz en zip : bedoel ik) is nog betrouwbaarder... : : - : Met vriendelijke groet, : : Maarten Bakker.

Reply to
DeviceZero

Dat valt me nogal mee. De nieuwere schijf- en tape-zooi van Iomega die ik erbij haal houdt het echt niet zolang uit... En garantie kan je wel vergeten. Een paar nieuwe schijfjes of tapejes kan je krijgen, het loopwerk dat ze stuk heeft gemaakt douw je maar in je reet ofzo.

- Met vriendelijke groet,

Dat zal niet gaan. Daar zit nog een modem van Trust in.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

Iomega heb ik overgeslagen, dure marketingtruuk de massa aan het kopen te houden leek het mij.... Ik ben na de compactcassette al snel op quick tapes overgestapt voor backups, daarna DAT. Nu werk ik uitsluitend met harddisks, die met speiding en mirroring absolute (voor zover mogelijk) data zekerheid bieden.. Atoombommen en andere rampen even uitgesloten;-))

schreef in bericht news:43cf9453$0$11066$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl... : DeviceZero wrote: : > ;-) : > Nou, ik heb in een grote doos nog een Amstrad computer met : > tape drive en een 3" harddisk. Zo nu en dan stof ik het allemaal : > af en start ik de boel nog eens op, je staat er verbaasd van te : > bemerken dat meer dan 25 jaar oude tapes de data feilloos : > bewaarden;-)) Zo ook 90% van alle floppen, de paar floppen : > die het niet meer goed doen kunnen nagenoeg allemaal gered : > worden met een sectoreditor;-)) Hoezo onbetrouwbaar oude : > media ???? : : Dat valt me nogal mee. De nieuwere schijf- en tape-zooi van Iomega die ik : erbij haal houdt het echt niet zolang uit... En garantie kan je wel : vergeten. Een paar nieuwe schijfjes of tapejes kan je krijgen, het : loopwerk dat ze stuk heeft gemaakt douw je maar in je reet ofzo. : : - : Met vriendelijke groet, : : Maarten Bakker.

Reply to
DeviceZero

;-)

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:43cf998e$0$6187$ snipped-for-privacy@dreader24.news.xs4all.nl... : schreef in bericht : news:43cf9453$0$11066$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl... : > DeviceZero wrote: : > > ;-) : > > Nou, ik heb in een grote doos nog een Amstrad computer met : > > tape drive en een 3" harddisk. Zo nu en dan stof ik het allemaal : > > af en start ik de boel nog eens op, je staat er verbaasd van te : > > bemerken dat meer dan 25 jaar oude tapes de data feilloos : > > bewaarden;-)) Zo ook 90% van alle floppen, de paar floppen : > > die het niet meer goed doen kunnen nagenoeg allemaal gered : > > worden met een sectoreditor;-)) Hoezo onbetrouwbaar oude : > > media ???? : >

: > Dat valt me nogal mee. De nieuwere schijf- en tape-zooi van Iomega die ik : > erbij haal houdt het echt niet zolang uit... En garantie kan je wel : > vergeten. Een paar nieuwe schijfjes of tapejes kan je krijgen, het : > loopwerk dat ze stuk heeft gemaakt douw je maar in je reet ofzo. : : Dat zal niet gaan. Daar zit nog een modem van Trust in. : : -- : Thanks, Frank. : (remove 'q' and '.invalid' when replying by email) : :

Reply to
DeviceZero

Op een 4 uursband, die dus ook 4 uur besloeg om op te nemen, was het volgens mij iets van 2 gb. Dan kun je beter een memstick van die maat kopen, das goedkoper.

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

Nee hoor, de vroege Iomega producten waren revolutionair. Dan heb ik het over de dingen die in Nederland zijn geimporteerd door Borsu en rebranded waren als Borsu box -- single en double drive units aan SASI en later early SCSI waar 8 inch brede en 12 inch lange cartridges in gingen met hele geavanceerde floppies van binnen, en daar ging doublesided 10 of met de latere versie 20 meg op per cartridge. Dat was wel in de tijd dat harde schijven ook 10 a 20 meg waren, dus daar had je wat aan.

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

Later is het echter heel erg misgegaan, mogelijk door bezuinigen op kwaliteit en ontwerp. Ik heb diverse slechte ervaringen met Ditto, Zip en Jaz producten. Van klikkende Jaz en Zipdrives 3 minuten na het aflopen van de garantie, tot m'n eigen Zipdrives die zo weinig gebruikt zijn dat ze weliswaar heel bleven maar achteraf toch geen goede investering waren.

Vaak waren dat erg prutserige oplossingen.

Wat interessant spul is in dat verband waren de PCM-units van Sony. 16 bits A/D en D/A en signaalbewerking om dat op een externe VHS-recoder op te nemen.

Dat werkte betrouwbaar, moet ik zeggen. Je komt op single-speed CD-snelheid uit. Uiteraard kan hier net als bij de CD nog heel wat worden weggemoffeld aan errors.

Er is een model geweest van die PCM-dozen met spdif aansluiting. Die zou je op een geluidskaart kunnen aansluiten.

Maar eerlijk gezegd: wat is het nut vandaag de dag?

Er was een andere variant die met een veel lagere snelheid werkte. Meer een soort cassette-interface. Zou wel kunnen dat daar per beeldlijn een

1 of een 0 werd gemaakt (15900 bits per seconde...).

En tegenwoordig zijn er mensen die een DV-camcorder gebruiken als drive.

- 3.6 MB/sec, 13 GB per tape.

Thomas

Reply to
Zak

De eerste experimenten van SONY met digitaal geluid werkte met een externe AD/DA omzetter op een SONY Betamax recorder. Ver vòòr het verschijnen van de CD demonstreerde SONY er al mee op de Firato. Digitale toepassingen had men toen zeker nog niet in het hoofd, het was achter in de zeventiger, begin tachtiger jaren.

Overigens, een digitale Betamax opname van het Symphonie orkest van Tokyo daverde toen al wel op windkracht 10 over de Firato.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Op marktplaats staat er 1 te koop. Huidig bod 30 euro.

Thomas

Reply to
Zak

Dat klopt, Zip en Jaz waren en zijn utter bagger. Dat kwam omdat ze toen van vrij dure spullen naar cheapo magnikskosten consumentenprut zijn gegaan, hun profi lijnen zijn al die tijd gewoon onspectaculair doorgegaan en waren altijd betrouwbaar. Alleen jammer dat de cpaciteit van die dingen tov de HDs steeds verder viel en er dus weinig meer mee was te verdienen.

Jasper

Reply to
Jasper Janssen