Overspannings beveiligers

Let hierbij ook op dat deze beveiligingen zich bij voorkeur fysiek en electrisch op dezelfde plek bevinden, anders kan je alsnog spanningsverschillen krijgen tussen bijvoorbeeld je telefoonlijn en je stroomtoevoer.

Hm... :-( Met zoveel haken, ogen, mitsen en maren geloof ik dat ik maar blijf bij een dagelijkse backup los van de PC.. Als ik alles bij elkaar optel zit ik al snel op enkele honderden Euros, en dan nog steeds geen zekerheid. De apparatuur is vervangbaar, en niet extreem duur. De data is een heel ander verhaal.

Richard.

Reply to
Richard

Nu zit ik met aandacht dit alles te lezen. We zijn voornemens naar Egypte te verhuizen. Daar zijn stroom uitval aan de orde van de dag. Schakelpieken dus ook. Zou nu een spanningsbeveiliging zo als voor gesteld in het schema van Mre

overspanning.gif) voldoende zijn om mijn computer en tv heel te houden. IK kan me met die VDR=B4s voor stellen dat een spanningspiek ook het einde is van deze componenten. Of vergis ik me nu.

Reply to
wimontheroad

[...]

Klopt, VDR's slijten ook en zal je regelmatig moeten vervangen. Bij een net met veel pieken en onregelmatige spanningen kan je beter een stabilisator gebruiken. Deze kunnen electronisch zijn, maar oudere modellen bestaan uit een soort transformator die de kernverzadiging gebruikt om de spanning te stabiliseren (kan snelle pieken opvangen) of uit een variac met regelmotor (is beter bij langzame schommelingen van de spanning).

Ja, die kunnen ook stuk gaan en vormen dan doorgaans een kortsluiting naar het net. Beter is het inbouwen van netfilters. Deze bestaan uit spoelen en condensatoren en gaan veel minder snel (lees zelden) stuk. Probleem bij netfiltering is dat je dit zo uitgewogen als mogelijk moet doen, dus exact de juiste belasting.

Er zijn in de handel tafelcontactdozen te koop met ingebouwde surge protection, hoe effectief deze werken weet ik niet. Het is altijd beter dan niets lijkt mij. P.S. netfilters kan je bij bijvoorbeeld

vinden.

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@19g2000hsx.googlegroups.com...

[...]

overspanning.gif) voldoende zijn om mijn computer en tv heel te houden. IK kan me met die VDR´s voor stellen dat een spanningspiek ook het einde is van deze componenten. Of vergis ik me nu.

Nu zit ik me paar dingen af te vragen over het schema wat Mre geplaatst heeft.

Is zo een schakeling snel genoeg om schade te verkomen? En wat voor een spanningsafhankelijke weerstanden worden gebruikt in deze schakeling? Zou je als vonkbrug een neonlampje kunnen gebruiken? Wij zijn voornemens om naar Egypte te verkassen, en daar is stroom uitval aan de orde van de dag. Dus de bijbehorende spannings pulsen ook. Zodoende mijn interesse.

Reply to
wimontheroad

Ok. Bedankt voor de info. Heb de catalogus aan gevraagd, altijd handig. Nu zit ik het volgende te bedenken. Als je nu zou zorgen dat je via een relais, een inschakel vertraging zou bewerkstelligen. B.v.

30 seconden. Zou dat niet al een stap in de goede richting zijn? Of zou dat ook niks brengen? En een vonkbrug in de vorm van een neonlamp?
Reply to
wimontheroad

Ok. Bedankt voor de info. Heb de catalogus aan gevraagd, altijd handig

Reply to
wimontheroad

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@57g2000hsv.googlegroups.com...

Wat je nodig hebt is een goede UPS, aan de overspanningsbeveiligers heb je in de praktijk bitter weinig en in een land als Egypte helemaal niets. De constant wisselende spanning daar sloopt je hardware.

arja

Reply to
arja

Een UPS is ook niet zaligmakend. Wel voor onderspanning zolang je accu's het uithouden, maar tegen spanningspieken doet het ook niet altijd wat.

Daarom schreef ik een GOEDE UPS.

arja

Reply to
arja

Okay, daar heb je gelijk in. Maar ik ben bij die dingen altijd wantrouwend, en vermoed dat de meeste die je in een computerzaak of groothandel koopt, niet op dit soort dingen gebouwd zijn. Dan zit er als overspanningsbeveiliging een paar VDR's in, net als in die beveiligde verlengsnoeren enzo.

Als je een goedkope UPS koopt heb je meestal een off-line versie, die staan standby voor het geval de netspanning wegvalt maar filteren niets en zijn dus voor de OP van geen nut. Wat dat betreft is het wantrouwen volkomen terecht, die versie geeft hooguit, onterecht, een veilig gevoel in stuaties waar de energievoorziening niet stabiel en betrouwbaar is.

De OP moet er een hebben waarbij de aangesloten apparatuur ook echt door de UPS gevoed wordt en zo gescheiden is van het openbare net.

arja

Reply to
arja

Een UPS is pulp. Het eeuwige zwakke punt zijn de accu's die altijd onder lading staan. Het wederkerend onderhoud aan UPSsen is dan ook het vervangen van rotte accu's;-)) Zeker de goedkopere zijn onverteerbaar slecht.

"arja" schreef in bericht news:edd1a$46a9263f$59dc5972$ snipped-for-privacy@news.speedlinq.nl...

Ook APC gaat met de accu's de mist in. Deze worden op 13,85 a 13,90 volt gehouden in een model dat ik hier heb staan, wat betekent dat ze langzaam maar zeker leeg-gassen.

Wij verkochten vroeger 220v stabilisators , bevatte een variac met servo besturing. Regelde zowel maar boven als naar beneden bij. Niet snel genoeg voor snelle pieken, maar zeer effectief bij een zeer wisselend net. Verkochten ze veel aan boeren die aan het eind van een lijn zaten, als de melkmachines gestart werden zakte de spanning soms naar 180 V. Om dat op te heffen schroefde het energiebedrijf de spanning op zodat er in de stille uren er soms 250V. op stond. Weet zo niet af er nog wat op voorraad zijn, neem anders even contact op met snipped-for-privacy@planet.nl

Reply to
wim

Heb hier meerdere (non-hobby) APC UPSsen. Na ruim 3 jaar kwam de 1e met de melding dat een nieuw accupack nodig was. Heb even getest of dat echt nodig was, en van de 50 minuten onder practische belasting, toen ie nieuw was, hield ie het nu nog 35 minuten vol onder dezelfde belasting. Niks mis mee, if you ask me. Toch het accupack maar preventief vervangen, dagelijks gestoord worden door een alarmmelding is niet gezellig.

Toen een tijdje terug de verlichting erg flauw brandde (ergens iets goed mis gegaan bij graafwerkzaamheden in de buurt) ging ie gewoon door met een input van 'erg laag'. Bij meting bleeg er maar 175 Volt uit de muur te komen ipv. de gangbare 230 Volt. Heeft zo bijna 6 uur braaf zijn werk gedaan.

Lijkt mij wel een aanrader. Joekel van een kast, accu weegt al ruim

12 kilo, kost me een paar centen, maar ik durf er mijn 20000 Euro aan computermeuk wel op aan te sluiten, ook in een 'slechte omgeving' ;)

Heb ooit Sweex gehad (voor een 'leuk zo'n UPS' ervaring). Da's een echte afrader (hun UPSsen dus, met andere spullen eigenlijk geen problemen gehad). Binnen een jaar de accuus al naar de klote en je moet heel bedreven zijn in het demonteren (en later weer monteren) van de zooi om nieuwe accuus erin te krijgen. Heb het maar opgegeven toen het demonteren niet zo'n succes was en ben voor het 'maatje groter' van APC gegaan :)

Alle waar is naar zijn geld, gok ik zo.

Hans

Reply to
Hans