NEC Multisync P1150

Hallo,

Ik heb hier een NEC MultiSync P1150 (JC-2145UMB) 21" CRT staan, die niks doet, nouja, niks, Als ik hem aanzet, word het ledje op de voorkant oranje. Sluit ik dan een PC of laptop aan, dan word het ledje groen, ook klikken er wat relais, maar er komt geen beeld. Ook het OSD word niet zichtbaar bij het drukken op de knopjes. De BNC/SUB-D schakelaar staat goed. Helaas heb ik geen kabel, om te kijken of er via de BNC ingang wel beeld komt.

Iemand misschien enig idee in welke richting ik moet gaan zoeken?

--
Joz  - jvd_609 [at] hotmail [dot] com
Home: http://www.josvandijken.tk

"Joz" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@josvandijken.tk...

Grote kans dat hij het via de BNC ook niet doet.

Waarschijnlijk doet de lijntrafo niet meer wat t-ie moet doen (bijv. geen HS meer). Controleer de aansturing en de eindtor(ren) in de buurt van de linetrafo. Horizontale eindtor gaat nogal eens kapot. Als je pech hebt is de linetrafo defect.

Reply to
Ron

Ron formuleerde de vraag :

Ik ben een stukje tekst vergeten zie ik :-(

De monitor is hier gekomen met het probleem: doet niks.

De eerste keer dat ik deze (nadat hij hier gekomen is) aanzette, werkte hij perfect. Beeld was er, niks raars te ruiken of te zien.

Een dag later deed hij bij het aanzetten alleen nog bovenstaande. (groen led, geen beld)

Als ik hem aanzet hoor ik wel dat er even hoogspanning is (beetje geknetter bij beeldbuis)

De klacht lijkt erg op deze (die ik vond met google)

Helaas is daar geen antwoord te vinden op de oplossing.

--

Joz bracht volgend idée uit :

Niemand een idee?? :'(

--
[...]

Op Tue, 13 Sep 2005 20:09:47 +0200, schreef Joz:

Mnou, geen kant-en-klare reparatiehandleiding (ik ken dit model niet), maar wel een aantal dingen die je nog kunt nakijken, als je een wat kaas van elektronica hebt gegeten. WAARSCHUWING: Als je weinig of geen ervaring hebt met elektronica, begin dan niet aan het meten en knutselen in dit apparaat. Een open monitor is levensgevaarlijk als je niet weet waar je wel en niet aan kunt komen.

Allereerst moet je de print(en) inspecteren op slechte soldeerverbindingen. Alles wat warm wordt en op koelplaten vastzit is een mogelijke kandidaat, alsmede spoelen, connectors en alles met wat dikkere pennen.

Als dit niets oplevert, kun je de secundaire spanningen van de voeding meten: rood meetsnoer met geïsoleerd clipje aan de elcokant van elk van de dioden (meestal de kathode) achter de voedingstrafo, ander clipje aan het frame, en het ding aanzetten met aangesloten en werkende computer.

Als het goed is, zie je spanningen van ongeveer 7 of 8 volt, +/- 15 volt, iets van 75 volt en wellicht ook nog iets in de ordegrootte van 140 volt. Gebeurt er weinig of niets, dan veroorzaakt waarschijnlijk iets in de H-afbuiging of HV-opwekking overbelasting - meet sowieso de transitoren voor de H-afbuiging en de lijntrafo even door op sluiting. Meet je de spanningen wel, maar is er geen HV merkbaar op de beeldbuis, kun je zoeken naar een onderbroken vermogensweerstand (meestal een keramisch ding van een watt of drie). Wat er achter die weerstand zit, is dan ergens kortgesloten of anderszins kapot - en dit is meestal weer de H-afbuiging of de HV-sectie. Als er sprake lijkt van een overbelasting in de HV, maar je kunt geen kortgesloten transistoren vinden, is vaak de lijntrafo defect.

Verder kun je ook alles wat maar op grotere transistoren lijkt doormeten op kortsluiting tussen de middelste pen en beide andere pennen - maar meestal is er bij een gevonden defecte transistor meer mis, en gaat 'ie na vervanging bjina meteen weer stuk.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Richard Rasker plaatste dit op zijn scherm :

Dankje. Ik ga binnenkort de monitor punt-voor-punt controleren naar aanlijding van dit verhaal :-)