Matsushita relais gezocht

Hai,

voor de Alinco eindtrap die ik momenteel gebruik voor 2 meter wordt een Matsushita relais gebruikt om de ontvangstvoorversterker in en uit te schakelen. Helaas zijn de contacten erg slecht (veerspanning ?) en valt af en toe de ontvangst weg.

Ik zoek dus (liefst 2 stuks, ook voor TX zit er één in) de Matsushita HB2-DC12 Volt. Als iemand mij kan helpen en er vanaf wil dan worden we het denk ik wel eens over de kosten.

73, Ben - PE2BZ
Reply to
Ben

Het probleem is vaak dat er te weinig stroom door de contacten loopt waardoor de oxydehuid niet schoongebrand wordt en er een flinke overgangs weerstand ontstaat.

Wat je zou kunnen proberen is om:

- het relais uit de schakeling te solderen

- met een stevige voeding in serie met een weerstand b.v. 0,5 of meer amperes door het schoon te branden contact laten lopen. Dit is wat afhankelijk van de grootte van de contacten.

- Ondertussen met dezelfde of een andere voeding de spoel enkele tientallen malen bekrachtigen en weer loslaten. Dit kun je ook gewoon met de hand doen als het een open relais is.

Door de stroom en het schakelen wordt de oxydehuid van de contacten weggebrand. Dit kan geen kwaad - als de oxydehuid eenmaal weg is, is de overgangsweerstand zo laag geworden dat de contacten niet beschadigd worden.

Maar het kan natuurlijk dat je een heel ander probleem hebt en dan helpt deze procedure misschien niets. Probeer het, zou ik zeggen.

--
Joop van der Velden
pe1dna@amsat.org

"Joop van der Velden" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@amsat.org...

Joop, bedankt voor de tip, ik ga het proberen.

73, Ben
Reply to
Ben