3 fasen groepenkast aansluiten als 1 fase?

Groepenkast: 1 hoofdschakelaar en 3x aardlek, achter iedere aardlek 3 weer groepen, 9 groepen totaal dus)

Is het toegestaan om een 3 fasen groepenkast aan te sluiten als een 1 fase kast dus de 3 fasen vóór de hoofdschakelaar met elkaar doorverbinden. Het is dan een als het ware een 1 fase groepenkast geworden die is voorbereid/bedraad op 3 fasen. Dit ivm op termijn geplande uitbreiding naar 3 fasen.

Reply to
(on)wijs man

(on)wijs man formuleerde op maandag :

Als je de 3 fasen voor de hoofdschakelaar brugt ben je in elk geval zeker dat er na de hoodschakelaar niets meer mis kan lopen.

Reply to
Cobbe

Lijkt mij geen probleem, alleen zul je de drie fasen pas na de hoofdschakelaar mogen verbinden om geen drie parallel staande schakelcontacten te hebben. Dus nul en één fase van het elektriciteit net -> vier polige hoofdschakelaar -> brug op de drie fasen contacten ->

nul plus drie fase draden naar de aardlek schakelaars.

--
inox
Reply to

"(on)wijs man" schreef in bericht news:4b952b40$1 snipped-for-privacy@news4us.nl...

Kan dit wel zonder meer? Staat er geen spanningsverschil tussen de fasen?

F+

Reply to
Thaora

Wat is het probleem bij 3 parallel geschakelde kontakten??

Reply to
Toeternietoe

Ik zou hier over "fasen" spreken, want dat werkt verwarrend: er is hier sprake van 1 fase, die alleen op 3 contacten van de hoofdschakelaar wordt aangesloten.

Of die 3 contacten vóór of na de de hoofschakelaar worden doorverbonden hangt van de situatie af. De OP vermeldt niet hoe zwaar de zaak nu gezekerd is. Bij het 3-fase systeem straks zal dat 3x25A worden, en nu zou het best eens 1x40A kunnen zijn. Maar 1x25A nu is ook mogelijk.

Bij 1x25A nu doet het er niet toe of de doorverbinding voor of na de hoofdschakelaar gebeurt, maar bij 1x40A nu zou ik dat beslist voor de hoofdschakelaar doen. Van parallel staande schakelcontacten bij doorverbinding voor de hoofdschakelaar is sowieso geen sprake, omdat elk van de contacten een aparte serie groepen voedt.

"(on)wijs man" schreef in bericht news:4b952b40$1 snipped-for-privacy@news4us.nl...

Ja hoor, geen enkel probleem mits je hoofdschakelaar geschikt is voor de te verwachte stroom, dus minimaal de stroomsterkte van de hoofdzekering.

Toet

Reply to
Toeternietoe

Dank voor je bijdrage. Ik weet dat het kan maar de vraag is nog steeds mag het!

Reply to
(on)wijs man

Je hebt mijn vraag niet goed begrepen. Er is 1 fase voeding die ik op een 3 fasen groepenkast wil aansluiten.

Reply to
(on)wijs man

Ik neem aan dat de OP een hoofdschakelaar gaat nemen die geschikt is voor de gezekerde stroom en vermits er in de toekomst 3f is voorzien meteen een vierpolige neemt. In elk geval mag je nooit twee of drie contacten van een

25A schakelaar parallel zetten om bv 40A te kunnen schakelen. De contacten schakelen nooit exact gelijktijdig waardoor er altijd maar één contact de volle stroom gaat schakelen.
--
inox
Reply to

Een probleem niet meteen, het is gewoon not done, stroomonderbrekers, scheidingsschakelaars, enz hebben nooit meer dan één schakelcontact per fase. Met drie contacten parallel is er drie keer meer kans op een defect, contact dat blijft plakken bv.

--
inox
Reply to

Welke hoofdzekering er nu zit is niet goed te zien ik dacht dat de melder grijs was maar dat zou 16 amp zijn en dat lijkt me erg sterk voor een hoofdzekering! Van de nieuwe groepenkast is de hoofdschakelaar 4 polig en 40 amp, dus geen probleem op dit punt. Maarrrrr.. mag het van de instanties?

Reply to
(on)wijs man

Van de nieuwe groepenkast is de hoofdschakelaar 4 polig en 40 amp, dus geen probleem op dit punt. Maarrrrr.. mag het van de instanties?

Reply to
(on)wijs man

[NIET]

:)

F+

Reply to
Thaora

Ik bedoelde natuurlijk: NIET over "fasen" spreken... Ik werkte dus verwarrend. ;-)

Yep, dat mag. Het wordt zelfs geregeld gedaan in voorbereiding naar een uitbreiding naar 3 fasen.

Reply to
Pasq

Ligt eraan hoe oud het huis is. Ik heb het wel vaker gezien.. 16A als hoofdzekering, en 6A als groepenzekering.. :-)

Ja, het mag. :-)

Reply to
Pasq

Vanwaar je smiley?

Het is een heel oud huis (voor de oorlog) maar er heeft een winkel bij gezeten.

Reply to
(on)wijs man

Noujah... Goed nieuws toch?

See! In dat soort huizen komt het nog vaak genoeg voor dat de hoofdzekering 16A is.. Toevallig nog gasmuntjes gevonden in de meterkast?

Reply to
Pasq

In theorie juist, in de praktijk gewoonlijk niet. Als je vermogen schakelt wordt er altijd een vonkje getrokken. En die vonkjes gaan allemaal gelijk uit, bij de volgende nuldoorgang,

Jan

Reply to
J. J. Lodder