Laptop pc reparatie.

Hoi,

Mijn laptop heeft waarschijnlijk een electronisch probleem op het systemboard, nu wil Sony niet solderen op dat bord: ze gooien er een nieuw bord in als b.v. de netwerk-aansluiting defect is voor het lieve bedrag van 600 - 800 euro

Is er een reden om nog aan foutdetectie en reparatie op zo'n bord te doen of is dat schier onmogelijk om bepaalde redenen? Dank.

Reply to
Funprice

Funprice schreef op Fri, 8 Jan 2010 06:48:46 +0100 in artikel :

Foutzoeken en reparatie -als dat al mogelijk is- zou waarschijnlijk nog duurder worden. De fijne meerlaagse printbaantjes maken het erg lastig. Informeer hoe duur het nieuwe board is, en dan misschien een hobbyist zoeken die het erin kan zetten. Anders is het het beste om een nieuwe laptop te kopen. Bedenk dat de dagwaarde al snel flink zakt, dus is reparatie al gauw niet de moeite meer.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade.             Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/   14 nov: HexEditor, Diskeditors met MBR-rebuilders!

600-800 euro voor een moderbordje...? Dan moet het toch wel een hele speciale laptop zijn... Voor minder heb je al een nieuwe in de winkel, met garantie.
Reply to
Pasq

Die 600-800 euro is inclusief reparatiekosten. En die plegen niet gering te zijn.

Aangezien OP geen typenummer noemt is het nog maar de vraag of zo'n goedkope nieuwe wel tenminste gelijkwaardig is aan de oude.

Sommige dingen zijn wel te maken. Vaak gaan b.v. de solderingen van de voedingsaansluitingen kapot, die kun je simpel doorsolderen. Wat jij schrijft, kapotte netwerkaansluiting, zul je ook wel kunnen maken. Ik weet niet hoeveel elco's er in een moderne laptop zitten maar ook die zouden stuk kunnen gaan en dan zie je soms de vreemdste dingen. Er zijn ook meer dan genoeg mogelijkheden die je zomaar niet zult vinden en het is maar de vraag wat er dan nog reparabel is. Maar onmogelijk is het dus niet. Om een reeelere inschatting te kunnen laten maken in deze groep zul je toch wat meer info moeten geven, wat zijn je problemen met deze laptop? Dat hij "waarschijnlijk een elektronisch probleem op het systemboard" heeft is echt wat beknopt. Wat voor eentje is het, wat voor dingen gebeuren er die er op zouden wijzen dat hij kapot is?

Als je rare dingen op het scherm ziet en je hebt er een NVidia Geforce

8400 of 8600 in zitten als video"kaart" dan kun je het wel schudden overigens, daar zit een productiefout in waardoor ze (rev 1 van de chip in dit geval, in latere versies is het probleem opgeheven) met bosjes het loodje leggen.

Groeten, Rene

Reply to
Rene

Da's de reden waarom ik mijn laptops altijd met 3 tot 4 jaar onsite next businessday garantie koop. Dan weet ik tenminste zeker dat ik het ding zolang kan gebruiken en niet weer moeilijk gaan denken of ik 'm wel of niet moet vervangen/repareren.

X.

Reply to
Ximinez

Als het de netwerkkaart is, zou ik eerder adviseren om een los netwerkkaartje te kopen.. Via USB, of PCMCIA.. De kosten zijn aanzienlijk lager dan een nieuw moederbord aanschaffen, en voorkomt een hoop gepruts aan het moederbord...

Reply to
Pasq

Dat is inderdaad veel praktischer.

Groeten, Rene

Reply to
Rene

Je kan weinig vernielen, als de reparatieprijs gelijk of hoger is dan een niewe laptop.......

Reply to
Sjouke Burry

:

Is het niet onwaarschijnlijk dat een fout wordt veroorzaakt door de 'fijne meerlaagse printbaantjes' , m.a.w. het feit dat die voor verbindingen zorgen kan geen beletsel zijn te meten om een defect onderdeel te vinden? Zijn de pietluttige smd's niet eerder een probleem om te vervangen of is dat voor de professional (geoefende hobbyist) goed mogelijk? Dank.

Reply to
Funprice

Sony is altijd en overal duur met zijn onderdelen. Overigens zou ik er ook niet vreemd van opkijken als zulke borden alsnog centraal gerepareerd worden.

Zouden ze best kunnen doen, want al snel bleek er een productiefout in dit bord te zitten met als gevolg dat 1 memory module uitviel en dat hebben ze wel op het moederbord gefixed in Badhoevedorp, dus het kan wel.

Reply to
Funprice

Ja die speciale prijs van 600-800 euro geldt natuurlijk alleen maar voor een RUIL bord, je moet je defecte board inleveren.

lieve

ook

Ik zou het ding bij Sony dumpen op een plek waar de zon nooit schijnt. En een nieuwe laptop kopen van een ander merk.

Reply to
Omnibus

:

Er is veel mogelijk. Beschrijf eerst je klacht eens precies. Niet wat jij denkt dat stuk is, maar gewoon wat er niet werkt want dat is nog steeds niet duidelijk!

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
 Click to see the full signature
Reply to
Nico Coesel

Bij Dell hebben ze dezelfde policy; als er iets niet werkt aan de laptop moet het mainboard vervangen worden en dat kost ongeveer even veel als een nieuw model. Dikke kans dat je bij andere merken hetzelfde gelazer hebt.

Vorige week heb ik bij een laptop weer eens een voedingsconnector opnieuw vast gesoldeerd, en dan is het meteen weer duidelijk waarom laptop reparaties duur zijn. Even een mainboard uitbouwen is nogal arbeidsintensief (het hele ding moet tot op de laatste schroef uit elkaar om bij de voedingconnector te kunnen komen), en dan was dit nog een triviaal probleem. Het diagnosticeren en verhelpen van niet triviale problemen op het mainboard is weer een veel lastiger verhaal.

Reply to
Dombo

een

Ik ben tot nu toe sowieso niet gecharmeerd van laptops, gezien de ervaring met allerlei merken en types. Ik heb al de nodige keren defecte scharnieren gehad van de klep, scheurvorming in de achterwand van het scherm, slechte contacten in de verbinding tussen computergedeelte en scherm en uitvallende delen van het interne geheugen. Ook de vaak snel slechter wordende accu's zijn een grote ergernis. Alleen als zich problemen tijdens de garantieperiode voordoen, kun je iets verwachten (de leverancier moet dan wel) daarna is het een kwestie van het stoffelijk overschot in de kliko werpen en een nieuwe kopen, want dan is repareren meestal veel en veel te duur om nog een optie te zijn. Van laptops word je niet echt vrolijk.. :-(

Reply to
Omnibus

Ik raad mensen al jaren af om zo-nie te kopen, niet omdat het consequent slecht is (dat is het namelijk niet), maar wel omdat de kwaliteit nogal varieert en als de producten zelf al niet aan de prijs zijn, dan is de service dat in elk geval wel. Vooral onderdelen zijn reteduur.

Bij 3 jaar garantie on site komt de monteur het onderdeel nog de volgende dag vervangen. Tot schermen, VGA cards en laptopmotherboards toe. Mate van garantie kan je zelf bijkopen bij de samenstelling van de laptop op de Dell site. Assemblage vind plaats in Ierland.

Het is kwestbaarder dan desktops. Maar ook veel makkelijker, met een BT muisje erbij. Die touchpads erop. brrr.

Maurits

Reply to
Maurits

Inderdaad bij een laptop is dat erg handig want reparaties zijn hardstikke duur.

Vond in ieder geval. Ze hebben ooit gepubliceerd dat ze die fabriek gingen sluiten. Of dat al gebeurd is weet ik niet.