Koel/vriescombinatie Bosch met elektronish probleem

Bosch gaat jaren mee (dachten wij altijd) dus kochten we in 1995 een koel/vriescombinatie met elektronische temperatuurregeling en van die leuke LED displaytjes (KGE3115). Nu is (na wat andere zaken zoals afbrekende deurgrepen) de elektronica kapot. Regelmatig wordt de temperatuur te hoog. Vervangen van de bewuste module schijnt de enige oplossing te zijn (175 euro ex montage). Volgens de monteur komt de bewuste storing heel veel voor bij dit type. Iemand wel eens geprobeerd de module te repareren? Wat kan daar nou helemaal aan stuk zijn?

Reply to
Rob K.

"Rob K." a écrit/schreef/wrote le/op/on 19/12/2003 :

Dag Rob, ikzelf herstel geen koelkasten, maar op de firma waar ik werk, voor tv's, zie ik regelmatig die elektronische modules vervangen. Ze worden hier nooit hersteld, ik veronderstel dat er te veel tijd in kruipt.

Als particulier is het misschien te doen maar als ik zie wat smd chips daar op staan zou de moed al in mijn schoenen zakken... :D

Misschien heeft iemand toch enige ervaring daarin maar ...I doubt it.

Groetjes,

Alain

--
 Alain Beguin  "We want animated Color Faces" ;-)
mailto: http://cerbermail.com/?XiEiqwImaa

Hoi Alain,

Dank voor je reactie, maar ik heb het na wat zoekwerk inmiddels zelf gerepareerd; het was een eenvoudige elektronische storing. De motor schakelde niet in doordat de triac die als schakelaar wordt gebruikt niet voldoende meer werd aangestuurd. Oorzaak was een (onderbemeten) smd transistor. Deze heb ik vervangen door een 'normaal' BC type (ruimte genoeg). Verder zit er op de print een zenerdiode die te warm wordt en zichzelf langzaam maar zeker desoldeert. Mijns insziens gewoon produktiefouten waar ome Bosch zo nog lekker aan verdient ook: de reparatiekosten zouden in totaal 240 euro worden! Handgrepen hetzelfde verhaal: die scheuren bij de schroefgaten. Nieuwe besteld (30 euro incl. verzendkosten) en deze hebben ineens metalen busjes rond de schroefgaten. In deze kast (1995) is toen hij drie maanden oud was ook al eens een klep vervangen (garantie). Ik had van een Bosch een hogere bouwkwaliteit verwacht.

Rob Krabbendam

Reply to
Rob K.

"Rob K." a écrit/schreef/wrote le/op/on 22/12/2003 :

Bedankt voor de info, Rob.

Dit kan altijd van pas komen. :-)

Alain

--
 Alain Beguin  "We want animated Color Faces" ;-)
mailto: http://cerbermail.com/?XiEiqwImaa
Newsreader: MesNews  http://mesnews.no-ip.com
Reply to
Alain Beguin

"Rob K." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Ik zie de kwaliteit van consumenten elektronica alleen maar achteruit gaan. Ooit een sony tv gehad, het ding ging 20 jaar mee, een nieuw model gaf na 4 jaar al problemen. Een wasautomaat van AEG: na 1,5 jaar keuzeschalekaar stuk, was een struktureel probleem, want meerdere machines van hetzelfde type hadden dezelfde klacht. Oude AEG van moeders draait na 20 jaar nog, 1 keer ergens een rubberen slang vervangen. Siemens vaatwasser: defect ventiel na 3 jaar, oorzaak: stalen stift onvoldoende tegen roesten beschermd. Oude vaatwasser, 85 jaar, doet het nog steeds, zij het dat zijn ventiel inmiddels ook wat problemen geeft (prostaat). Dus vroeger was alles véél beter;-)

--
Mazzels! en fijne feestdagen!

Gerard

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

"Bezemsteel" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.nb.nu...

werk,

gaan.

4

ventiel

Hadden ze 85 jaar geleden al vaatwassers ? ;-)

Maar gelijk heb je, de kwaliteit gaat achteruit. Wat de Bosch betreft: heb 2 maanden geleden een Bosch koeler en vriezer gekocht, maar zou dat een volgende keer niet meer doen. De kwaliteit en ergonomie valt erg tegen. Onhandige koeler en vriezer indeling en wat nog erger is: die dingen maken een herrie ! Pruttelen, kreunen, piepen en ga zo maar door, deuren hangen scheef. Volgens de monteur die ik liet komen is dit normaal ! Enige vooruitgang: lagere stroomkosten. Had hiervoor een Bauknecht koeler en Siemens vriezer van 30 jaar oud. Zeer ruime en handige kasten en geruisloos, echter na 30 jaar toch echt versleten (zagen er niet meer uit). Voor mij geen Bosch meer in de toekomst.

doet het nog steeds, zij het dat zijn ventiel inmiddels

Reply to
Ron

Je bent me net voor. Ik had precies dezelfde klacht met een Bosch koelvriscombinatie met een iets ander typenummer. Soms startte de motor goed, soms niet. Na het doorsolderen van een aantal erg dunne koperbanen en zo, deed-ie het weer enkele weken. Toen dezelfde klacht weer terug. Blijkbaar had ik die SMD ook even een "tik" gegeven.

Het is alweer 2 jaar geleden.

Ik heb precies dezelfde reparatie uitgevoerd. Vervanging van de SMD-transistor die de triac aanstuurt door een willekeurig dingetje (tup of tun, als die term nog bestaat) heeft de klacht verholpen. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.

Dat herinner ik me ook maar weet het niet zeker meer.

Een erg goede winkel (TD) zou dit zelf even doen en dan de correcte prijs rekenen. En voor de klantenbinding zouden ze die 240 euro even noemen. Een onbetrouwbare zaak zou het misschien ook zelf doen en toch de volle mep rekenen.

Ja. Ook zo.

Zouden die zwakke SMD's nu in de nieuwe modellen intussen ook verbeterd zijn? Zo nee, dan is de verdenking dat Bosch dit opzettelijk doet, misschien nog wel terecht ook. Ik denk dat je de levensduur van die transistortjes behoorlijk goed kunt voorspellen onder bepaalde omstandigheden. Vooral omdat ze toch al getest worden onder zwaardere omstandigheden (om een tijd van 10 jaren of zoiets in een paar weken te persen), dus als je die zwaardere omstandigheden nu ook op je print realiseert ken je de levensduur redelijk goed. Misschien wel met een marge van plus of min een half jaar of zo (!!).

Ik ga verder: het is niet zo lang geleden eens gebleken in een speciaal onderzoek dat een klant meer tevreden is als een apparaat stuk gaat en dan correct wordt gerepareerd ("goh! ze hebben het voor elkaar gekregen, en nog zeer snel ook. Wel duur, maar ja het is Bosch he en hij doet het nu al weer 5 jaar uitstekend"), dan wanneer het apparaat jarenlang storingsvrij werkt. Raar maar waar.

[...] T
Reply to
telefan

Wat mij irriteert is dat er geen enkele reparatiepoging wordt ondernomen maar men meteen hele modules wil gaat vervangen. In dit geval betekent dit (voor de consument) 175 euro kosten i.p.v 0,16 euro (één BC637). En dat terwijl mijn vermoeden is dat er sprake is van een fabrieksfout die ze eigenlijk met het schaamrood op de kaken en een bos bloemen voor het geleden ongemak (alles ontdooid) kostenloos zouden moeten komen repareren. Na ook wat recente ervaring met Loewe en Volkswagen ga ik steeds meer twijfelen aan de zogenaamde Duitse kwaliteit van hun produkten. We zijn overigens inmiddels 5 dagen verder en hij loopt nog als een zonnetje.

Reply to
Rob K.