Gespecificeerde spanning ringkerntransformator en onbelaste spanning

Hallo allemaal,

In en datasheet van een Amplimo ringkerntrafo zag ik dat de opgegeven spanning (b.v. 2x18 volt, 300 VA) geldt bij een volledige belasting die ohms is van aard (dus als je 300 watt verstookt in b.v. een stel gloeilampen meet je 18 volt, zo interpreteer ik dat). Nu vraag ik mij af hoeveel hoger de spanning zal zijn die de trafo afgeeft indien hij onbelast is. Iemand die dat weet?

Alvast bedankt! Vriendelijke groeten, Rene

Reply to
Rene

"vergeten" schreef in bericht news:4800fc57$0$69569$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

"J.T. van Es" schreef in bericht news:3686e$4800f5d3$3ea3bcf3$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Dat is niet zo 1 2 3 te zeggen hangt o.a. af van de gelijkstroomweerstand van de secundaire wikkeling.

Ik heb een rinkerntrafo liggen (niet van amplimo) en wil er wel eens aan meten als je dat verder helpt. Misschien is een mailtje naar snipped-for-privacy@amplimo.nl wel de oplossing voor je vraag.

Maar ja het is zaterdag, knutseldag, en wij knutselaars willen het graag meteen weten he? ;-o)))

Hoi,

Ja, inderdaad, jij weet hoe dat gaat ;-). Op zich een goed idee om een mail te sturen en een heel sympathiek idee om voor mij te meten maar Wimpie heeft in de datasheet een parameter gevonden die dit blijkbaar specificeert, ik wist niet dat "regulatie" dat betekende.

Bedankt voor je hulp en vriendelijke aanbod! Groeten, Rene

Reply to
Rene

"J.T. van Es" schreef in bericht news:27b29$480103d5$3ea3bcf3$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Je zit er blijkbaar ook aardig in de buurt. Wimpie wees mij op de parameter "regulatie" (tenminste, naar het Nederlands vertaald) die ook in de datasheet genoemd wordt en die geeft dit blijkbaar aan, ik had er nog niet van gehoord, maar die is bij deze trafo 4%.

Hartelijk dank voor de hulp!

Groeten, Rene

Reply to
Rene

Oh, dat wist ik niet, ik dacht dat over het gehele assortiment hetzelfde zou zijn. Weer wat geleerd.

En weer iets wat ik niet wist (anders had ik de vraag ook niet hoeven stellen), ik had nog niet gehoord van "load regulation". Ik heb eens bij de lichtere modellen gekeken en inderdaad, daar is die regulation veel hoger, bij die van 15 VA zelfs 19% en bij die van 1kVA is hij dan maar 3,5%. Hoe komt dat nou eigenlijk dat dat zo uiteen loopt? Ja, het zit er in dat bepaalde eigenschappen van de trafo anders zijn bij een joekel dan bij een kleintje maar welke?

Nu geven ze op dat je time lag fuses met een "high I2t value" moet gebruiken en secondary none. Dat roept weer twee nieuwe vragen op. Een time lag fuse met een "high I2t value" voor een trafo van 625 VA, is dat hetzelfde als "gewoon" een trage zekering of moet ik dan toch echt aan een speciaal soort trage zekering denken? Ik heb wel gelezen dat je aan "additional inrush-current protection" moet doen, ik snap wat dat is, is dan die "gewone" trage zekering nog bruikbaar? En dat je secondary geen zekering hoeft te gebruiken, dat is toch wel raar niet? Met dat vermogen kun je in een apparaat aardig wat metaal met elkaar doen versmelten en eventueel ook wel dingen doen ontbranden (vind ik een case die nog worse is dan jouw worst case ;-)). Ik neem aan dat secundaire sluiting ook voor de trafo zelf niet zo goed zal zijn, waarom schrijven ze dan bij Secondary fuse "none"?

Jij had de datasheet zelf opgezocht, mochten er anderen mee willen kijken, hij staat op

Ook jij hartelijk bedankt voor de reactie! Groeten, Rene

Reply to
Rene

"Rene" schreef in bericht news:eu3Mj.12239$ snipped-for-privacy@newsfe30.ams...

Zo'n 3% denk ik.

Hans

Reply to
J.T. van Es

=_NextPart_000_0105_01C89CDA.0138EA90 Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1" Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

"J.T. van Es" schreef in bericht = news:3686e$4800f5d3$3ea3bcf3$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

die=20

af=20

Dat is niet zo 1 2 3 te zeggen hangt o.a. af van de = gelijkstroomweerstand=20 van de secundaire wikkeling.=20

[...]

vergeten

[...]

-------------------------

Als je het rendement van die trafo op 95% schat moet je toch echt in die buurt uitkomen.

Hans

Reply to
J.T. van Es

Dag Rene,

In de regel geldt, hoe meer VA de trafo heeft, hoe minder zijn spanningstoename bij onbelast bedrijf.

De toename in spanning wordt in het Engels aangeduid met "load regulation". Volgens de datasheet van AMPLIMO 300VA 2*18V, is de load regulation 5%, dus jouw onbelaste spanning bedraagt dan 18.9V. Bedenk wel dat je ook nog zo'n +/- 10% lichtnetvariatie kan hebben (vaste land) en dat op de uitgangsspanning wellicht ook nog een paar procent spreiding zit.

Worst Case zou je op een onbelaste spanning in orde van

1.05*1.02*1.10*18 = 21.2V kunnen komen. Bij gelijkrichting en onbelast bedrijf loopt dit op tot rond 29V.

Met vriendelijke groeten,

Wim PA3DJS

please remove abc from the mail address.

Reply to
Wimpie

Eerst maar even wat knippen.

Dat kleinere trafo's een lager rendement hebben komt door het isolatie materiaal. De lak van de draad moet een bepaalde dikte hebben om de spanning aan te kunnen. Bij dun draad word daardoor de vulfactor slechter.

De kern van een trafo gaat, afhankelijke van het moment dat ze ingeschakeld worden, in verzadiging. De zelfinductie van de trafo wordt dan heel laag met een grote stroom tot gevolg. Na een paar periodes is dat over. Is op de trafo een gelijkrichtcircuit aangesloten dan moeten ook de elco's in die eerste perioden gevuld worden. Om over die eerste perioden heen te komen heb je stevige zekeringen nodig. Om de eerste klap te verzachten wordt soms een NTC in het primaire circuit opgenomen. Trafo's zijn daardoor niet zo goed met zekeringen te beveiligen. Bij veel trafo's zie je dan ook dat er thermisch zekeringen ingebouwd zitten.

Hans

Reply to
J.T. van Es

NTC's hebben als nadeel dat bij korte netspanningsdips de NTC niet is afgekoeld, en alles bij inkomen weer de volle mep krijgt. Ook maak je eea warm. Daarom wordt ook de NTC kortgesloten met een relaiscontact na een bepaalde tijd. Dan heb je én geen verlies, én je NTC kan afkoelen waardoor hij bij opniew starten meteen werkt.

Pieter

Reply to
Pieter

"Pieter" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Bij de versterkers van McIntosh blijven de NTC's gewoon in bedrijf ook bij de 1000 Watter. Maar bij een korte onderbreking gaan de elco's dan ook niet leeg. Hans

Reply to
J.T. van Es

berichtnews: snipped-for-privacy@n14g2000pri.googlegroups.com...

Dag Rene,

Over alleen een primaire zekering. Dit is bezien vanuit de (brand)veiligheid van de transformator. Indien aangegeven, moet je de primaire zekering gebruiken. Het is het laatste redmiddel mocht er in de transformator, of secundair wat misgaan.

In veel trafo's zit ook een thermische zekering. Wordt de boel te heet, dan vliegt deze zekering eruit en blijft de isolerende werking van de transformatorisolatie gehandhaafd.

Je dient als bouwer/ontwerper van elektronica er zelf voor te zorgen dat bij een fout aan secundaire kant er geen gevaarlijke situatie ontstaat (brand, elektrische schok, etc). Jouw zorg over een secundaire zekering is terecht (bezien vanuit jouw elektronica). Het is niet ondenkbaar dat bij een (halve) kortsluiting jouw elektronica (of mooie houten kast) eerder in de brand staat dan dat de primaire of thermische zekering eruit gevlogen is.

Als je met grote vermogens aan de gang gaat (die onbeheerd ingeschakeld blijven), kan het geen kwaad om ook een of andere temperatuurbeveiliging in combinatie met zekeringen bij deelcircuits aan te brengen.

Over de load regulation, Een transformator is een compromis tussen gewicht, materiaalgebruik, rendement, nullastverlies en kostprijs.

Bij kleinvermogen transformatoren staat men een hoger (procentueel) verlies toe. 10% verlies bij een 625VA trafo is 62.5W (dat is te veel), terwijl 10% verlies bij een 15VA trafo 1.5W is, dat wordt als acceptabel gezien. In principe kunnen ook laagvermogen transformatoren een redelijke load regulation hebben, maar dan worden ze groter (qua gewicht en afmetingen) en duurder.

Bij ringkerntransformatoren ontstaat de spanningsval voornamelijk door draadweerstand. Bij bloktransformatoren met gescheiden wikkelingen (weinig capacitieve lekstroom) zorgt ook de spreidingszelfinductie voor enige spanningsdaling bij belasting (maar daar wordt de trafo niet warm van).

Met vriendelijke groet,

Wim PA3DJS

verwijder abc uit het mailadres

Reply to
Wimpie

"Rene" schreef in bericht news:eu3Mj.12239$ snipped-for-privacy@newsfe30.ams...

Bij deze wil ik iedereen hartelijk danken voor de nuttige bijdragen, ik ben er heel wat mee opgeschoten.

Vriendelijke groeten, Rene

Reply to
Rene