Exacte prijsberekening.

Hoe kan ik de reële prijs berekenen voor het oppompen van een bepaalde hoeveelheid vloeistof? Daarbij komt dat ik de juiste hoeveelheid nog moet weten te bepalen. Ik verklaar me even nader. Ik wil in een vloeistofcontainer 1000 liter water pompen. Daarvoor heb ik een niet gemerkte container, een pomp, en natuurlijk, water. A) Hoe kan ik het makkelijkst exact 1000 liter uitmeten in die container?

B) Eens dat gebeurd, hoe kan ik de exact verbruikte elektriciteit te weten komen die ik in de praktijk zal nodig hebben om dat te doen?

Dus niet de theoretische cijfers van pomp en dergelijke gaan gebruiken, neen ik ziek bv een apparaat dat ik tussen de stroomdraad kan zetten dat mij het exact gebruikte KW's laat uitlezen. Liefst iets dat bv bij het uitzetten van de pomp de gegevens blijft tonen tot bv een reset gedaan is.

Wat de waterhoeveelheid in de container betreft kan ik natuurlijk leidingwater gaan gebruiken en dan op de meter gaan kijken, maar dat probeer ik te vermijden, dus eventueel een meter tussen de leiding plaatsen van de pomp, is een optie die kan meespelen. Vraag daarbij hoe accuraat is de afgifte van deze meters?

Denis

Reply to
Marco Polo

Je kan een vloeistof-doorstroom-meter kopen, in die dingen zit een stukkie electr. in, wat je kan krijgen op een uitgang van Volt/Ma en pulsjes. Als je de pulsjes doet, Bv. 1000puls per liter hang je er zo een pc of een plc of een losse counter aan. Die metingen zijn redelijk nauwkeurig, als ze 1 liter op de 1000 afwijken is dat al veel. Qua stroomverbruik: de Lydl had vorige week een aanbieding van Kw metertjes, wat je tussen de wcd en de verbruiker in steekt. Ik heb ook zo'n ding gekocht (voor tussen de server) en hij bevalt prima. Je zal ff moeten zoeken naar een Lydl die er nog eentje in de schappen heeft.

-- Mvg.: Thomas.

Quote van de dag:

Het is aardig om belangrijk te zijn, maar het is belangrijker om aardig te zijn.

Reply to
De Wâldpiek ©

"Marco Polo" schreef in bericht news:%SKYa.55160$ snipped-for-privacy@afrodite.telenet-ops.be...

water.

container?

Als het zo'n halfdoorzichtige plastic container is, zou je het binnen oppervlak kunnen uitrekenen maal de hoogte geeft de inhoud. Dan een streepje zetten op de juiste hoogte. Je zou ook het gewicht van het vat kunnen meten met bijvoorbeeld zo'n caravan weger. 1000 liter is 1000 kg.

weten

gebruiken, neen

mij het

Kwh meters zijn gewoon te koop. Ik heb ze wel gezien (niet duur) die van afgedankte kwh meters uit huizen gemaakt werden, als een soort verlengsnoer. Die plaats je tussen de pomp en het electriciteitsnet, gewoon het verschil aflezen. Zoek maar even in

op kwh meter en dan pagina's in het Nederlands, en je wordt overstalpt met links.

Ervanuitgaande dat het stroomverbruik niet verandert tijdens het pompen, zou je ook een ampere meter tussen de pomp en het net kunnen zetten. gemeten stroom (in ampere) x 230 V x de tijdsduur (in sekonden) / 3.6

10^6 geeft het aantal kwh.

Als het erom gaat om de stroom kosten door te berekenen, zou ik me trouwens maar geen zorgen maken. Ik schat de electriciteitskosten op veel minder dan enkele centen. De kosten van het water zelf uit het waterleidingnet zijn een veelvoud daarvan.

tonen

probeer

van de

Deze meters zijn uiterst naukeurig. Bij mij is de kleinste aflezing 0.1 liter.

-- Femme

Reply to
Femme Verbeek

Hoe exact wil je het hebben?? Dat is natuurlijk van belang voor het bepalen van je apparatuur. Water kun je meten met en simpele watermeter, eventueel met pulsuitgang. Moet het exacter: Droostroommeters, maar kosten wel een paar stuivers. Zie Endres en Hauser te Hilversum Elektra kun je meten met een kWh meter. Gebruikte kWh meters zijn verkrijgbaar bij IPC (Internationale producten compagnie??). Deze meters zijn gecontroleerd en goed genoeg als tussenmeter. Vroeger zaten ze en amsterdam, nu dacht ik in leidsendam, maar dat weet ik niet zeker.

Jantje

"Marco Polo" schreef in bericht news:%SKYa.55160$ snipped-for-privacy@afrodite.telenet-ops.be...

water.

neen

het

probeer

Reply to
Jantje

"Bababarth" schreef in bericht news:AJNYa.193817$ snipped-for-privacy@amsnews03.chello.com...

op

het

mij uit

te

aangaande

factuur.

en

kWh-jes.

Dat kost je dan pakweg zo'n 50 euro aan stroomkosten. Reken voor leidingwater op ongeveer het twintigvoudige. Wat je bij je eigen installatie natuurlijk wel moet mee rekenen is de afschrijving van de pomp. Maar bij een jaarverbruik van 800 kuub kun je van de besparing een aardig pompje kopen.

-- Femme

Reply to
Femme Verbeek

"Bababarth" schreef in bericht news:AJNYa.193817$ snipped-for-privacy@amsnews03.chello.com...

uit

aangaande

factuur.

kWh-jes.

Hallo,

bedankt voor de reactie, mijn pomp is ook 3fasig hoor ik denk dat dat goedkoper is dan monofasig. Indien dit niet klopt hoor ik het natuurlijk graag (Hoewel graag?)

Denis

Reply to
Marco Polo

Ik weet niet hoe het met de prijzen van water en elektriciteit zit in Nederland, maar in België betaal je ongeveer 0,15 euro/kWh, dus 500 kWh kost je ongeveer 75 euro. Daar heb je hier echt geen 800.000 liter water voor hoor :) K

Reply to
Kelly De Koninck

"Kelly De Koninck" schreef in bericht news:bh0kcl$t5ec1$ snipped-for-privacy@ID-112066.news.uni-berlin.de...

kost

Ik denk eerlijk gezegd ook dat die 800.000 liters ergens niet kloppen. Heb jij enig idee hoeveel een liter water uit de kraan "echt" kost? Rekening houden met de bijkomende zaken natuurlijk. BTW, belastingen voor afvalwater, en noem ze allemaal maar op die taksen die bij de literprijs zelf.

Denis ( ook uit het land van witloof en gerstenat )

Reply to
Marco Polo

Een ruwe berekening geeft mij al snel een kostprijs van een kleine 1700 euro voor 800 m³ drinkbaar water (België). Dat is iets meer dan 2 euro per m³. Ik kan dus ook maar moeilijk aannemen dat putwater duurder is dan leidingwater.

Mvg Jobbe

Reply to
Jobbe

euro

Daarin heb je dus ook de taksen en belastingen over het water verbruik in opgenomen?

Denis

Reply to
Marco Polo

In de prijs zit de vaste vergoeding, huur van de meter, prijs per m³, BTW en de heffing op het afvalwater inbegrepen. Misschien ben ik nog wel de een of andere belasting vergeten maar het zal zo wel ongeveer een 2 a 2,5 euro per m³ kosten.

Referenties prijzen:

Mvg Jobbe

Reply to
Jobbe

en

of

per

Vriendelijk bedankt,

Denis

Nu nog even mijn pomp haar verbruik aan stroom meten en ik weet weer even wat meer.

Reply to
Marco Polo

Dat lijkt mij ook het beste idee.

Dat werkt alleen bij gloeilampen. Motoren hebben ook een imaginaire stroom. Je moet dus ook het fase-verschil tussen spanning en stroom meten om het vermogen te kunnen meten.

--
Reply to nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl

"Jantje" schreef in bericht news:bh08ki$3sc$ snipped-for-privacy@news.hccnet.nl...

container?

weten

tonen

de

Zijn waterleidingmeters niet tweede hands te verkrijgen?? kWh meters (tussenmeters noemde we die vroeger, zijn natuurlijk wel volop te krijgen.

Bababarth

Reply to
Bababarth

Is niet zo evident hoor, je mag niet vergeten dat die containers nogal wat holten en bulten hebben om hen de stevigheid te geven die ze hebben. Ik denk dat ik het volgende doe, ik gooi er water is tot boven de aftapkraan, laat het dan terug leeglopen tot er zonder hulp (schuin hellen en dergelijke) geen water meer uitkomt, sluit de kraan, en laat er dat exact

1000 liter uit de kraan bijlopen. Dan een markering zetten en opnieuw tot aan het streepje vullen maar dan met de pomp.

Zo, groetjes, en bedankt voor de aangegeven tips.

Denis

Reply to
Marco Polo

"Bababarth" schreef in bericht news:L%6Za.224891$ snipped-for-privacy@amsnews02.chello.com...

Zie

ik

gebruiken,

mij

van

te

Die kWh tellers zijn er idd in overvloed, maar niet zo makkelijk te vinden als je een 3 fasige zoekt.

Denis

Reply to
Marco Polo

"Marco Polo" schreef in bericht news:%SKYa.55160$ snipped-for-privacy@afrodite.telenet-ops.be... | Hoe kan ik de reële prijs berekenen voor het oppompen van een bepaalde | hoeveelheid vloeistof? | Daarbij komt dat ik de juiste hoeveelheid nog moet weten te bepalen. | Ik verklaar me even nader. | Ik wil in een vloeistofcontainer 1000 liter water pompen. | Daarvoor heb ik een niet gemerkte container, een pomp, en natuurlijk, water. | A) Hoe kan ik het makkelijkst exact 1000 liter uitmeten in die container?

Je koopt een (tweedehands) watermeter.....

Je koopt in de ramsj voor weinig een KWH meter.

Ligt er aan hoelang geleden ze geijkt werden.

| | Denis | |

Reply to
Peter