Elektuur gasvlam luidspreker

Heeft iemand hier misschien nog een fotokopietje van of een scan?

Er heeft in de beginjaren (rond 1972 ?) eens een artikeltje in het blad gestaan.

Het principe kan ik me niet meer precies herinneren, ik geloof dat het uitstromende gas op een of andere manier in het ritme van de muziek of het geluid werd gemoduleerd, wat een behoorlijk luid volume zou opleveren.

Schiet me ineens te binnen, omdat het waakvlammetje van mijn nieuwe gashaard een t... herrie produceert. De vorige (met zo'n driedelig vlammetje) was geruisloos. Ook mijn vorige maand vervangen keukengeiser vertoont het verschijnsel, maar die kan je tenminste uitschakelen als je hem niet gebruikt. Een deel van de behuizing resoneert ook nog mee. HH ;-(

            -  DizTRacT  -

Spreken is geen stilte, zwijgen nog beter.

Voor antwoord per e-mail, eerst het voor de hand liggende deel uit het adres
verwijderen !
Reply to
DizTRacT

Was dat niet in een aprilnummer? ;-)

--
Groet, salut, Wim.
Reply to

Ik denk inderdaad dat het een halfgeleidergids artikel was. Je had een kans van 1 op 100 dat je een schakeling ging maken die niet werkte ;-)

Grtz, Ben

Reply to
Ben

Er zijn geruchten dat gasvlam-modulatie in Vietnamoorlog is gebruikt om de tegenstander het leven zuur te maken door westerse muziek op hedendaags normaal autovolume af te spelen -- dus 1972 zou wel eens kunnen kloppen. Ik meen echter ook gelezen te hebben dat het 'geluid' nauwelijks meer dan gebulder in de maat was; verder zal de elektronica niet echt het probleem zijn, maar eerder de benodigde gasklep en luchtregelaar. Om nog maar te zwijgen van de risico's als je gaat experimenteren met dit soort dingen. Lijkt me dus inderdaad een aprilgrap of broodje aap.

http://www.linetec.nl

"DizTRacT" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Bedoel je dit

? een leuk joetjoep filmpje van een plasma speaker

groeten sprokkie

Reply to
sprokkie

Een mooie traditie was dat, helaas door Elektuur een paar jaar geleden lomp laten vallen. Nu moet de aprilgrap zo nodig weer in het Aprilnummer (was ooit meeverhuisd met de halfgeleidergids van April naar Juli).

Klopt, die werken via ionisatie, ze werden verkocht ook! Ooit tijdens een Firato bezoek mocht ik ze aanschouwen (en horen) Zonder massa van bewegende delen dat heeft een perfekt impulsgedrag, ik ken ze eigenlijk alleen als tweeter vanaf 7500 Hz Deze bijv van Magnat:

Maurits

Reply to
Maurits

Mijn zwager heeft/had zo'n installatie. Werkelijk schitterend geluid. Nadeel: je zit de hele tijd in de ozon, want je ruikt het erg goed. Kan niet gezond zijn.

Hal

Reply to
Hal

De nieuwe trend is dat 50% van de halfgeleidergids grapschakelingen zijn. En maar volhouden die dil componenten, hoelang duurde het voor ze een transistor gingen toepassen of hebben ze eerst een transistor omringd met buizen? Na 15 jaar zijn ze er wel achter dat in een beetje ontwerp een microprocessor hoort.

R.G.

Reply to
Robert Gregory

Volgens mij is Elektuur pas in de buizen gedoken toen die ineens weer hip werden in audioversterkers. Vanaf het begin was Elektuur juist puur een halfgeleider blad. (i.t.t. het langer bestaande Radio Bulletin)

Ik herinner me (maar heb en ken lang niet alle jaargangen) dat ze in elk geval in 1967 een bouwpakket van een buizentelevisie hebben gepubliceerd. De eerste paar jaar heetten ze trouwens elektronika-wereld en kwamen er naar mijn idee toch wel vaker buizen in voor. Juist het aprilnummer, oftewel de halfgeleidergids, was in die tijd het nummer bij uitstek waar gegarandeerd GEEN buizenontwerpen in stonden.

"Robert Gregory" schreef in bericht news:4921b038$0$24395$ snipped-for-privacy@news.tiscali.nl...

Wat een grap is en wat niet hangt vooral van je gevoel voor humor af en die is nu eenmaal per persoon verschillend.

Hoort er in elk ontwerp een micro? Dat is toch echt veel te kort door de bocht. Ik pleeg in mijn ontwerpen componenten toe te passen op basis van de doelstelling. Dan kan een microotje vaak goede diensten bewijzen, maar het is beslist geen must.

Je kunt natuurlijk het toepassen van een micro in je doelstelling opnemen. Dan kun je tenminste altijd zeggen dat de schakeling "microprocessor gestuurd" is. In het verleden werd zulks met transistors gedaan. Je had toen twee-transistor en zes-transistor radiotjes. Uiteraard waren de laatste beter en duurder. Toen kwam er een nog beter radiotje met zeven transistors. Natuurlijk nog duurder dan de zes-transistor. Dat was geen nep, want er zaten inderdaad zeven transistors in. Alleen stond de zevende eenzaam in een hoekje met alle drie pootjes op één eilandje...

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Kan zijn, zie ook andere reakties, en ook bijv:

Gisteren had ik nog een engelse link die ook muziek er mee maakte, maar die is uit de history van Firefox verdwenen.

'gas flame loudspeaker' in Google levert nog wel wat meer op.

Nou ja, het ging me om een kopietje, maar wie heeft die oude Elektuurs nou nog. Ik heb de mijne zo'n 20 jaar bewaard, samen met RB en het mooie Radio Elektronica, maar toen ik de hobby even zat was, ging alles weg. Tijdje lang een lekker rustige periode gehad daarna :-)

Een NE555 is echter wel een must! :-)

--
Programmeren in Almere?
E-mail naar nico@nctdevpuntnl (punt=.)

Elektuur is daar gelukkig ook al lang achter, en hebben met itrixx (of hoe het ook mag heten) een waardige opvolger van Elex, dus voor de wat eenvoudiger schakelingen. Alleen het middensegment (de iets complexere maar niet belachelijk ingewikkelde schakelingen) bezit nog wel net iets te vaak een controller.

Of er werden transistors ingezet in de plaats van diodes, dan konden ze ook de afgekeurde exemplaren nog nuttig gebruiken.

een beetje geschiedenis.

In november 1929 verscheen de allereerste 'Amroh Bulletin'.

-.- In 1937 wordt de naam van het tijdschrift gewijzigd in het algemene 'Radio Bulletin' met als allergrootste verandering, dat ook derden erin mochten adverteren! Uiteraard bleef een behoorlijke plek gereserveerd voor de eigen productinformaties en zeker voor de bouwontwerpen. Die werden langzamerhand zo omvangrijk, dat deze ook in aparte bouwmappen werden uitgegeven. Een (verkorte) beschrijving (die tot verkoop moest verleiden) werd vooraf in RB gepubliceerd. De aan de buitenkant aantrekkelijk in kleur bedrukte enveloppen bevatten complete schema- en bouwbeschrijving met (Amroh-) onderdelenlijsten en stap-voor-stap-instructies. De creativiteit van Fackeldey beperkte zich niet tot een simpel eenkringertje of een eenvoudig grammofoonversterkertje. Neen, complete radiotoestellen met meerdere golflengtes, voorzien van Amroh-afstemschalen en mooie donkerbruin glimmend gepolitoerde kasten! Een dergelijk glanzend meubel in de kamer bracht een dubbele verbazing te weeg als de trotse eigenaar erbij vertelde het radio-apparaat geheel zelf te hebben gebouwd..

Reply to
Ben Doedens

Uiteraard. Dat spreekt zo vanzelf dat ik het niet eens vermeld heb. Hoewel... Ik heb onlangs bij geruchte vernomen dat iemand het gewaagd heeft een NE555 door een microotje te vervangen. Ik weet niet of hij al failliet is. :)

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

"DizTRacT" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Hmm... Ik lees al tientallen jaren Elektuur en ik heb een redelijk goed geheugen maar ik kan me geen gasvlam luidspreker uit Elektuur herinneren. Ook niet uit een ander tijdschrift trouwens. Als het in Elektuur heeft gestaan, moet het wel bijna veertig jaar of meer geleden zijn. (Tenzij er toch een lek in mijn geheugen zit natuurlijk.)

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Ach, er zitten elke maand vele lekken in Elektuur, dus eentje in je geheugen valt niet zo op ;-)

en

Magnat-MP-02.htm

Ik kan me herinneren dat ik ze bij Volgezang stonden (audio winkel in het zuiden van Nederland). Volgens mij noemde Magnat ze "The singing flame?" Geweldige dingen waren dat. Volgens mij met een prijs van 6000 gulden p.st.

Marc

Reply to
marcje01