Daymaker! wakker worden met licht

een heerlijk ding hoor, die Daymaker. Je kan m zetten ipv een wekker en je wordt met een lekker lichtje wakker gemaakt. In een half uur gaat ie van 0 naar 100 procent licht. dus dat is oke.

Maar is het normaal dat ie, vooral als ie dimt, een zoement geluid maakt?

Zijn er meer mensen die m gebruiken en die dat kennen. Verder prima ding. Je wordt echt lekker gewekt en stap niet meer met het verkeerde been uit bed.

groetjes,

ivi

Reply to
ivi

Het is een dimmer, en volgens mij zitten daar altijd spoelen in. Dat zoemende geluid komt uit de spoel, die is niet strak genoeg gewikkeld waardoor één of meer wikkelingen op de 50Hz mee trillen. Er zijn vele oplossingen voor, maar ik geloof dat de meeste mensen een lijmpistool gebruiken om de wikkelingen met lijm te stabiliseren.

PeterV

Reply to
Peter de Vroomen

Die daymaker, heb je dat zo gekocht? Of heb je er een schema van & nagemaakt?

En het is gewoon een straffe lamp wat langzaam aangaat dan?

"Peter de Vroomen" schreef in bericht news:40026f65$0$322$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

maakt?

Haarlak gaat waarschijnlijk beter dan een lijmpistool. Gaat beter tussen de windingen zitten.

Reply to
Ivo Vermeulen

het is een lamp met een klokje (en timer) die een half uur voor de gezette tijd, begint te branden. Heeeel langzaam gaat ie naar volle sterkte. Na een half uur kan je een subtiele 'piep' krijgen. Kan je ook uitzetten. Maar het is een verademing. Ik sta nu fluitend op. Het enige is dat het toch best wennen is omdat je midden in de nacht al wakker wordt om te kijken of de lamp al aan het branden is ....... maar dat is een kwestie van wennen, gloof ik.

Ik heb m trouwens niet zelf gemaakt en heb dus geen schema.(was ik maar zo handig) Via internet gekocht en kost wel wat knaken, hoor.....maar goed. Dan heb je wel wat.

"M" schreef in bericht news:bttv05$ata$ snipped-for-privacy@news.worldonline.be...

Reply to
ivi

Zou kunnen, inderdaad zal haarlak beter tussen de windingen gaan zitten, maar heeft haarlak niet het probleem dat het krimpt als het opdroogt? Dan vult het dus geen ruimte op, tenzij je het een paar keer laat drogen en het herhaalt.

Ik moet zeggen dat ik zoiets nog nooit zelf heb gedaan :). Wat je zou kunnen doen om de lijm uit een lijmpistool goed te laten vloeien is een trilapparaat (jaja, over dat woord heb ik even nagedacht :+)) tegen de spoel aanzetten, dan denk ik dat het wel beter vloeit.

Maar goed, het idee is in feite hetzelfde.

Groeten,

PeterV

Reply to
Peter de Vroomen

kunnen

En vrolijkt het 'trilapparaat' in ieder geval de de boel flink op (op de werkbank) ;-P

MvG,

T>/

  • dan toch maar de elektrische tandenborstel zonder het borsteltje :)
Reply to
Thunder

Linkje?

MvG<

T>/

Reply to
Thunder

ik heb een vraagje over het gebruik van lijm of haarlak...misschien geraak ik hier wel wat van het onderwerp af maar toch...

kan zo iets niet ontvlammen? Als door de spoel een stroom loopt, het warmt wat op, geen ventilatie als afkoeling in de buurt, wat stof ofzo...Of is dit onmogelijk?

Ik vroeg me het gewoon af, misschien zit ik er compleet naast...

"Thunder" schreef in bericht news:40031598$0$329$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Ik denk dat dat bij mij niet gaat werken, ik ben gewend onder een open (niet verduisterd) velux-raam te slapen, dus ook al wordt het dag, een gat slaap ik er wel in :-)

Bovendien hoef ik nooit in het donker op te staan :-)

Verder denk ik dat de antwoorden al zijn gegeven, maar dit dus terzijde...

Greetz Patrick (draait zich nog eens om)

Reply to
Kcirtap

warmt

dit

Volgens mij zijn het de oplosmiddelen die ontvlambaar zijn, dus als de haarlak opgedroogd is zal er niets meer kunnen ontvlammen. Goed laten drogen dus. Volgens mij smelt opgedroogde haarlak alleen maar en verkoolt het als je de vlam er langer op houdt.

Groeten,

PeterV

Reply to
Peter de Vroomen

Vorig jaar was er zelfs een rage om met zelfgeknutselde bazookas, een piezo-electrische gasaansteker en haarlak aardappelen in het rond te schieten...

Reply to
Hans Paijmans