Condensatoren Info gevraagd

Hallo,

Ik wil in mijn auto mijn binnenverlichting rustig aan uit laten gaan bij het dicht gooien van de deuren. Ik heb gelezen dat dit mogelijk is met een condensator. Maar wat voor type condensator heb ik dan nodig?? Het gaat dus om 12v en het lampje zal niet sterker zijn dan 5 - 10 v. Wat is de formule hiervoor zodat ik dit uit kan rekenen. Heb helemaal geen ervaring met condensatoren maar wel een beetje met natuurkunde dus die formules kan ik waarschijnlijk wel lezen.

En hoe zit dat met ledjes? En daar moet ook een weerstand voor weet ik zo maar ook weer de vraag, wat voor een??

Ik hoop op een beetje info!! Alvast bedankt!

gr Mike

Reply to
mmjsuppers

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@m73g2000cwd.googlegroups.com...

In veel auto's zit standaard een relaiscircuitje dat het licht vertraagt uitschakelt na het sluiten van de deur. Het zal me dan ook niet verbazen als Conrad dat in zijn leveringsprogramma heeft zitten. Met alleen maar met een condensator is dat niet te doen. Wat de ledjes betreft: Als je de moeite neemt wat informatie over die dingen te zoeken kom je daar met een beetje natuurkunde best uit.

Hans

Reply to
JT van Es

Je hebt een "dikke" elko met weerstand en diode nodig. Zet de diode parallel aan de weerstand in serie met de condensator. Dit geheel parallel aan je lampje. Zonder te rekenen zeg ik: neem 10.000 uF of meer /minimaal 25 V. weerstand moet je experimenteel bepalen of die door iemand anders laten uitekenen. Ik heb niet alle formules uit mijn hoofd paraat. De diode moet een flinke inschakelstroom kunnen verdragen. Je kunt die ook weglaten, maar dan gaat je lampje snel uit als het ook maar even gebrand heeft.

Hal.

Reply to
Hal

Op Sun, 22 Oct 2006 13:42:13 -0700, schreef mmjsuppers:

Als je de lamp langzaam wilt laten doven met een condensator, heb je een fors gevaarte nodig. De formules:

Ic = C * dU/dt

Ic= stroom door de condensator (in ampère) C = capaciteit van de condensator (in farad) U = spanning over condensator (in volt) t = tijd in seconden

Ervan uitgaande dat je de stroom door de lamp kent en een uitdooftijd t hebt gekozen, wordt dit dus:

C = Ic * dt/dU

Als het intereurlampje bijvoorbeeld 3 watt doet, trekt 'ie bij 12 volt

3/12 = 0,25 ampère. Wil je dat 'ie in drie seconden dooft, dan moet er dus 12 volt spanningsdaling komen in 3 seconden, zodat dU/dt gelijk wordt aan 12/3 (=4). Alles invullen geeft dan het volgende:

C = 0,25 * 3/12 = 0,063F = 63.000uF bij 16 volt.

De condensator wordt dus een nogal fors gevaarte ...

Overigens duurt het ontladen langer dan volgens deze formule, want naarmate de spanning daalt, zal de stroom door de lamp ook lager worden, waarmee het ontladen voortdurend vertraagt. Dit effect wordt echter weer grotendeels teniet gedaan doordat een gloeilamp een steeds lagere weerstand krijgt naarmate hij kouder wordt - hierdoor daalt de stroom gedurende het ontladen minder snel dan bij een gewone weerstand.

Een veel handiger oplossing is het gebruik van een extra transistor die de stroom kan versterken, zodat je met een veel kleinere condensator toe kunt. De schakeling ziet er dan ongeveer zo uit (wel even een vaste lettergrootte instellen, anders ziet het er niet uit):

T is een zogenoemde darlington-transistor, met een extra hoge stroomversterking; het best kun je een vermogenstype zoals een BD901 nemen; zet 'm vast op een koelplaatje om hem extra koel te houden. (let op dat er 12 volt op de collector van de transistor staat, en dus ook op een ongeïsoleerd bevestigde koelplaat). D is een gewone, wat zwaardere diode (1N4007 of zoiets), C is een condensator van 1000uF/12V, en R is een ontlaadweerstand van 3,3K; de ontlaadtijd bedraagt ruwweg R*C, dus in dit geval heb je ruim 3 seconden - al loopt er ook wat stroom in de basis van de transistor, en dat wordt meer naarmate de lamp meer stroom trekt.

Met dit schakelingetje kun je gemakkelijk zo'n 15W aan lampen langzaam laten doven. Maar let wel op dat de transistor wat koeling nodig heeft.

Ook hier gaat het weer om de stroom. Voor de rest zie

Succes ermee, groeten,

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/